evaisa
Om det är någon här som känner ett stort behov av fler småplantor så kan man ju börja rota blad av sansevieria/svärmorstunga.

1. Klipp av ett blad
2. låt det torka någon dag
3. stoppa i jord

eller

1. klipp av ett blad
2. sätt i vatten

Hela blad ger större plantor - det finns ju mer växtkraft i en större bit. Men man kan dela ett blad i flera bitar.
Man kan inte dela bladen på längden utan bara på tvären.
Randiga blad - variegerade ger gröna avkommor. Det gula kommer inte med när man bladförökar. De ljusgröna Moonshine ger också gröna blad.
Blad från pinnlilja/cylindriva kan få avkomma med platta blad - de runda kommer med tiden.

Lycka till! :-)
Sussie F-Flower
Tack! Men NU var du snabb!!! laugh.gif
evaisa
Det kan ta ett tag innan de nya bladen kommer upp. Först tar det nåra veckor för bladbiten att rota sig - då får inte jorden torka ut. Sedan så skall det nya skottet bildas, vilket också tar några veckor eller månader.

Snabbaste tiden att göra detta på är under våren och sommaren men det fungerar även på vintern.
Bassam
Hej

växter som kommer från stickligar som blad , de kommer like sina föräldrar.

H:Bassam
evaisa
Nej Bassam, det blir inte alltid helt lika.

Här är ett gulrandigt blad och dess helgröna avkomma. Anlagen till det variegerade på sansevieria/svärmorstunga sitter i rotstammen/rhizomet. För att föra det gula vidare får man se till att få med en bit av rhizomet.

[attachment=47757:varieger...gr_n_003.JPG]

[attachment=47756:varieger...gr_n_004.JPG]

Mycket små skott av pinnlilja/cylindrica får platta blad till en början - med tiden får de sedan samma bladform som ursprungsbladet.
tepa
Hej

Jag måste också visa mina Sansevierior med avkommor. Den första bilden, moderplantan var bara ett blad. De två
andra moderplantorna hade rötter. Jag har en fjärde sort också, men den har inte fått någon avkomma (ännu).

Hälsn Tepa
evaisa
Tepa!

Javisst växer dom! tummenupp.gif

Jag har haft några plantor alldeles under ett lysrör sedan i början av december. Jag hittade nyss ett foto från innan de hamnade under lysröret. JÖSSES vad de växt under vintern!

elräkningen blir väl inte lika rolig .......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon