erik_vidstige
finns det några gesäller man måste ta eller räcker det att man gått en trädgårdsutbildning?

RibesRubusVitis
Rätt svar är: INGENTING. Ditt eget samvete sätter gränsen, då trädgårdsmästare inte är en skyddad titel. Du behöver aldrig ha sett en trädgård eller hållit i en spade.
Lite märkligare är att du även kan kalla dig läkare; skulle du däremot utge dig för att vara LEGITIMERAD läkare utan att ha legitimationen, gör du dig skyldig till ett brott. Det finns ett antal andra legitimationsyrken, främst inom vårdsektorn. Även advokat är en skyddad titel, den sista återstoden av skråväsendet då titeln förlänas av advokatsamfundet självt...
skogstroll
jag är min egen trädgårdsmästare biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (skogstroll @ 02-03-2010, 16:30) *
jag är min egen trädgårdsmästare biggrin.gif

Jag också... smile.gif
skogstroll
...sen om jag gick en utbildning på flera år där man ska bli trädgårdsmästare... då skulle jag nog kalla mig det också... tummenupp.gif
Samsara
Du kan gå och säga att du är trädgårdsmästare om du vill där finns inga gesällbrev eller något liknande, trädgårdsingenjör tror jag blir svårare att säga att man är då det är en högre utbildning.
Micke
Rätt skojig diskussion det här liksom den andra tråden i samma ämne - sett från det konservativa och titelsjuka Finlands horisont...

I Finland har man nämligen aldrig avskaffat titeln trädgårdsmästare, som alltså här kräver en utbildning. För egen del har jag gått en trädgårdsmästarutbildning med inriktning på park (men i utbildningen ingick nog lika mycket delar växthus- och frilandsodling så man fråga hur rättvisande den benämningen är), vilket alltså gör att jag har rätt att även titulera mig själv parkträdgårdsmästare utan att det blir fel.

Men även här i Finland har - konservatismen till trots - en viss titelförbistring skett på vissa områden, t.ex. inom psykvården finns inga "hederliga" mentalvårdare längre - den senaste motsvarande titeln var så lång och intetsägande att jag inte ens kan komma ihåg den. Men när jag blev färdig mentalvårdare för 25 år sedan fick jag den ståtliga titeln sinnessjukvårdare - det ni! I Finland brukar man inte försköna i onödan... blink.gif

I Finland är det också vanligt att det köps titlar, vanligen i samband med att någon framstående ledargestalt ska gå i pension. Men inte heller det är förbehållet vem som helst - det krävs att någon institution eller organisation lämnar in en ansökan med fina motiveringar om vad den tilltänkte titelmottagaren gjort till fromma för sin bransch och samhället som helhet. Och sedan om ansökan godkänns kan den prominente personen - efter att initiativtagaren hostat upp en avsevärd mängd med pengar - tilldelas en tjusig titel som anknyter till den bransch man verkat i. Ju finare titeln anses vara desto dyrare är den. Så här i Finland kryllar det av bergsråd, kommerseråd, kommunalråd, ministrar (för avdankade rikspolitiker) och liknande, ja och självfallet finns det även trädgårdsråd eller något liknande (minns inte längre den exakta titeln).

Lägg därtill det eviga utdelandet av tusentals medaljer och ordnar till samhällets stöttepelare på Finlands självständighetsdag så kanske bilden av det konservativa Finland är någorlunda komplett. I Sverige - har jag för mig, rätta mig om jag har fel - så delar man väl bara ut ordnar till kungligheter och utlänningar?

Ibland är är havet mellan Finland och Sverige djupare än man tror...

Micke
RibesRubusVitis
Ett undantag i Sverige skulle vara Carl XIII:s orden, som dock bara ges till frimurare. Dvs. medlemskapet i ett ordenssällskap förutsätter medlemskap i ett annat. (Med så begränsade förutsättningar hamnar den egentligen i samma kategori som studentikosa nationsordnar etc; en viss skillnad i status, förvisso, men ockult mumbo-jumbo är onekligen inbyggt i systemet.)
Harvey
Men det är sant som dom säger. Vem som helst får kalla sig trädgårdsmästare.
Jag läser till trädgårdsmästare, men just för att titeln trädgårdsmästare är utan värde eller hur man skall säga så heter det något väldigt omständigt det jag blir. "Drift och anläggningsledare inom utemiljö" sweatingbullets.gif . Fast jag säger att jag blir Trädgårdsmästare/anläggare när någon frågar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon