Rätt skojig diskussion det här liksom den andra tråden i samma ämne - sett från det konservativa och titelsjuka Finlands horisont...
I Finland har man nämligen aldrig avskaffat titeln trädgårdsmästare, som alltså här kräver en utbildning. För egen del har jag gått en trädgårdsmästarutbildning med inriktning på park (men i utbildningen ingick nog lika mycket delar växthus- och frilandsodling så man fråga hur rättvisande den benämningen är), vilket alltså gör att jag har rätt att även titulera mig själv parkträdgårdsmästare utan att det blir fel.
Men även här i Finland har - konservatismen till trots - en viss titelförbistring skett på vissa områden, t.ex. inom psykvården finns inga "hederliga" mentalvårdare längre - den senaste motsvarande titeln var så lång och intetsägande att jag inte ens kan komma ihåg den. Men när jag blev färdig mentalvårdare för 25 år sedan fick jag den ståtliga titeln sinnessjukvårdare - det ni! I Finland brukar man inte försköna i onödan...
I Finland är det också vanligt att det köps titlar, vanligen i samband med att någon framstående ledargestalt ska gå i pension. Men inte heller det är förbehållet vem som helst - det krävs att någon institution eller organisation lämnar in en ansökan med fina motiveringar om vad den tilltänkte titelmottagaren gjort till fromma för sin bransch och samhället som helhet. Och sedan om ansökan godkänns kan den prominente personen - efter att initiativtagaren hostat upp en avsevärd mängd med pengar - tilldelas en tjusig titel som anknyter till den bransch man verkat i. Ju finare titeln anses vara desto dyrare är den. Så här i Finland kryllar det av bergsråd, kommerseråd, kommunalråd, ministrar (för avdankade rikspolitiker) och liknande, ja och självfallet finns det även trädgårdsråd eller något liknande (minns inte längre den exakta titeln).
Lägg därtill det eviga utdelandet av tusentals medaljer och ordnar till samhällets stöttepelare på Finlands självständighetsdag så kanske bilden av det konservativa Finland är någorlunda komplett. I Sverige - har jag för mig, rätta mig om jag har fel - så delar man väl bara ut ordnar till kungligheter och utlänningar?
Ibland är är havet mellan Finland och Sverige djupare än man tror...
Micke