Full version: Buskros - rosa
linalina
En ny rabatt ska anläggas i år är min plan (efter det att den senast påbörjade blir klar dvs) whist.gif

Jag vill iallafall ha en ros som blir ca 110-150 cm hög, den ska dofta mycket och gott, den ska vara rosa och blomma länge. Jag vill dessutom att den ska vara frisk och ganska tålig (det finns risk för blåst och barmark på vintern) och jag är inte den som vill "pjoska" med mina växter mer än möjligtvis de första två åren. Jag bor i Skåne. Constance Spry ligger ganska högt på önskelistan, men jag vill ha ytterligare en sort.

Nu behöver jag er hjälp att hitta den perfekta rosen. Alla tips, gärna med bilder mottages tacksamt! help.gif
Kajsa
Tar några bra buskrosor som jag tycker har alla dom krav du ställer. Jag bor i zon 3 - 4 så du kan ha dessa utan problem i zon 1 - 2.

Mary Rose, Austinros som blir ca 1.5 m, blommar hela sommaren, doftar medelstarkt, zon 4 ros.

Wild Edric, Austin rugosa, alltid frisk med en mycket stark parfymdoft, blir ca 1.5 m, zon 4 - 5.
Blommar hela sommaren.

Little Gem, Centifolia Muscosa ( mossros ) blir ca 1.20 hög, blommar om och doftar mycket starkt och gott, zon 4 ros.

Mme Boll, Portlandsros som är mycket älskad av alla rosvänner. Stark doft, blommar hela sommaren och blir ca 1.20 - 1.5 m, zon 5.

Duchesse de Rohan, Portlandsros och blir ca 1.5 m med stark doft, blommar om.

Mozart, Myskros som blir 1.5 - 2 m, ljuvligt söt och blomtokig, doftar en del och blommar tills frosten tar den.

Titta runt i mina olika album där hittar du fler. Constance Spry hittar du i album/Klätterrosor den blir 3 m i min zon.

linalina
Gillade nog Mme Boll mest, ser och lät intressant ut. Du har ju grymt många bilder i dina album. Får skäl att återkomma dit. thanks.gif

Fler förslag?
Erika i Sandviken
Jag vill föreslå Rose D´Retsch som doftar himmelskt , och även Louise Odier även om hon gärna vill bli högre än så.

Annars är Kajsas förslag på MARY ROSE kalas bra.

http://erikastradgard.blogg.se
flouee
Vad roligt att ni tipsar om så många sorter jag själv har planterat! biggrin.gif (Heh, kan ju bero på att framförallt Kajsa till stor del inspirerade min rosbeställning i höstas...) Ska bli så spännande här om några månader att se vad som finns kvar under all snö...
linalina
Jag sökte lite på Louise Odier, men det verkade som den hade lätt för att få svartfläckssjuka. Det har jag haft på en annan ros i trädgården och hade helst velat ha något som är friskt.

Rose D'Rescht ska jag fundera över lite, verkar vara en ganska mörkt rosa blomma.

Mary Rose verkar ju kunna fungera med, men jag vill verkligen ha en rose som doftar mycket, gör den det?
Kajsa
linalina, jag tar några till om du nu tycker det är mycket att sortera i mina abum.

Bonica, som i nya upplagan av LÅG kommit i gruppen Moderna Buskrosor och där passar den bra för det blir en liten buske ca 1.20 hög, svag doft men annars bara läcker och blommar ständigt. Zon 5 ros, fryser aldrig här.

Variegata di Bologna, Bourbonros med stark doft, men lite fodrande, bästa solläget, fin jord ska till för bra resultat, lite klen i min zon. Zon 3 ros, men läckert randig, det där lilla extra i rosväg.

Jacques Cartier, Portlandsros, buske som blir 1.5 m, växer upprätt. Stark god doft, stora blommor, remonterar. Zon 5 ros.

Yolande d´Aragon, Portlandsros, busken blir ca 1.5 m, stark doft, remonterar, höstblommorna kan vara de finaste på Portlandsrosorna, zon 4 ros. Kolla in de läckra knopparna !

The Fairy, vill man ha en lägre, generös liten buskros framför de högre buskrosorna finns ingen finare än The Fairy, har alltid älskat den ! Ständig blomfnatt, men doftar bara svagt, fryser aldrig. Det blev 10 st nya av denna förra våren ( den kan man köpa i barrota knippen, billigt )
skogstroll
jag blev så sjukt förälskad i Felicité Parmentier när jag såg den blommandes i handelsträdgården

Bilden är från nätet
[attachment=47797:ros.JPG]
linalina
Jacques Cartier är nog ingen dum ros alls, verkar mycket intressant.
Yolande d´Aragon -super läckra knoppar! Men jag hittar ingen info om den (svensk), är den frisk också?
Felicité Parmentier, blir den inte modell större?
Kajsa
Jacques Cartier och Youlande d´Aragon kan enligt Rosbibeln LÅG få rosrost men jag har haft mina buskar många år och det har aldrig varit något problem här. Jag köpte min andra Jacques Cartier förra våren för annat ställe i trädgården. Portlandsrosor kan klibba ihop om det regnar mycket då blomman är så fylld men det regnar ju inte hela sommaren. Dom ska ha soliga lägen och jag gödslar med kogödsel varje vår.
Alla dom rosor jag har radat upp i denna spalt finns att köpa hos
www.rosenposten.dk
dom har jättefina och stora rosor/barrota för vår och höst plantering. Du hittar J. Cartier och Y. d´Aragon under Portland, rosorna ligger i dom grupper dom tillhör. Mme Boll säljs under namnet Comte de Chambord/Portlandsros. Dessa rosor är franska från mitten av 1800-talet.

För mer bilder och läsa, sök på Helpmefind.com under rosor
eller www.alltomtradgard.se/roslistan

Félicité Parmentier, är en Albaros och blommar då en ggn, enligt LÅG blir den ca 1.5 x 1.2 m
Har den inte själv, men du hittar bilder på Help me find eller Roslistan.
linalina
Tack så jättemycket för alla svar. Nu har jag lite att fundera över. Det verkar som jag fastnat mest för Portlandrosorna, så några sådana blir det absolut.
skogstroll
CITAT (linalina @ 06-03-2010, 08:58) *
Felicité Parmentier, blir den inte modell större?

jag hoppas det!!! crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon