Full version: Sådd
cirre
JAg ska så basilika, timjan, oregano, citronmeliss, gräslök och persilja inomhus,
hur är enklast att så? Jag har läst om lite olika metoder, t.ex att så i små krukor i såjord och sen plantera om i lite större kruka i plantjord, att bredså i en odlingslåda o sen pilla ut dom o plantera...o sen att man kan plantera i en ganska stor kruka direkt, med såjord högst upp o planteringsjord i botten så att plantorna får näringen när dom behöver den...Vad passar att bredså?
På basilikapåsarna står det att man ska så ca 20 frön i en 15 cm kruka...Hmm
Hur brukar ni göra med kryddväxter?
eugenia
Jag bruka göra ungefär som du beskriver. Fast jag sår hellre kryddfrön direkt utomhus, åtminstone som ett alternativ om inomhussådderna skulle gå åt h--e. Basilika har jag sått 1 frö per kruka och sedan planterat ut plantorna i grönsakslandet när sommaren kommer. Det fungerade fint och jag slapp omplanteringen. Tills jag fick lära mig här på forumet att stickningsföröka basilikan istället. Klipp kvistar av basilika från affären. Ställ ljust i vattenglas i 4-6 veckor. Plantera när de fått rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon