Full version: Göra en hatt!
Tobb
Ska göra en hatt, vad finns det för trevligt material att göra den av? smile.gif
Sussie F-Flower
-ULL!!! Rensa, tvätta, karda och tova. Blanda vitt och svart så får du en underbar hatt!

Typ så här...

http://www.inva.se/tovningskurs-dag2-050403_28.JPG
Eva i Höga
Kom bara att tänka på en mysig, ljuvlig bok jag läste för en tid sedan - En hattaffär på hörnet.
Peztis
Det beror ju på vem bäraren och vad ändamålet är... Ska det vara på skoj, som solskydd, hålla undan kalufs, vara snyggt osv?

Man kan göra hattar i vad man själv vill: tyg. läder, päls, strå, plast...
Appropå plast så var jag på et vernissage för en herrans massa år sedan där en en modist hade gjort en helhäftig hatt av plastgafflar, ni vet sådana där engångs. Den var riktigt snygg!

Så man kan ta vad man har eller känner för - sedan är det ju en fråga om det är ändamålsenligt...?
Tobb
En skojig stilren hatt. en kompis tipsade om ett material som man kunde forma när det var varm har jag för mig, och sedan blev det stelare.
Ett material som är enkelt att jobba med och som är hållabart.
Alba
Det låter som det är filt han menar.
Den går forma med värme och fukt. Jag vet inte om det är en speciellt filt men det kan du ju fråga om i butiken.
ingrids
Något som är ganska enkelt som jag och min syster testade för många är sedan är att utgå från en gammal hatt och göra om den som man vill ha den med hjälp av sax, ånga och nål och tråd.
Peztis
Ja, tjockare filt kan man använda och sedan forma genom dampning, dvs genom att ånga (använd gärna ångan på ett strykjärn) och sedan slå på eller dra i tyget till önskad form. Fast då är det bra med en hattstock eller annat runt att slå eller dra mot.
Peztis
Jag har en bok som heter Hattar av Bibi Kant, isbn 9136031771, men den verkar vara svår att få tag i. Kankse att du kan låna den på något bibliotek?

I alla fall, där står det massor om hur man kan göra olika typer av hattar.
Tobb
tack smile.gif
skogstroll
låter kul! min mormor var modist och jag har en gammal hattstock.... man kanske skulle prova. Säg gärna till hur det går! smile.gif
Peztis
CITAT (skogstroll @ 03-03-2010, 15:34) *
låter kul! min mormor var modist och jag har en gammal hattstock.... man kanske skulle prova. Säg gärna till hur det går! smile.gif

Vi vill så klart ha bilder på kreationen!

Hattar är så SKOJ!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon