Hej alla vänliga. Jag har för skoj skull försökt mig på att fröså lite inomhus med 2x58W extrabelysning. Jag har bland annat sått silverarv och lavendel. Tyvärr har några av plantorna börjar se lite luggade ut sista dagarna. Kan ni se ifrån bilderna vad troligt fel är. Jag kör belysning cirka 16 timmar/dygn. Vattnar med sprayflaska ett par gånger om dagen. Över natten och när jag är på jobbet kör jag med plastlogg på mina minidrivhus eller vad man nu kallar dem. Temperaturen ligger på cirka 15-21 grader (ett varmgarage)
Har ni några tips på vad det kan vara för fel? Behöver ni mer information så bara fråga på.
[attachment=47739:vaxt1.jpg]
[attachment=47741:vaxt2.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
02-03-2010, 21:09
Ser ut som små brännskador (åtminstone på den sista bilden), har det legat vattendroppar på bladen samtidigt som du haft belysning?
Tack för ditt svar.
Det kan säkert ha legat vattendroppar på eftersom jag vattnar med sprayflaska. Men kan det verkligen orsaka brännskada, det känns inte som att lysröret avger mycket värme?
Red Top
03-03-2010, 05:12
Det bästa är om du ger vatten underifrån. Det är i alla fall min erfarenhet. Sprayflaska använder jag bara innan fröerna grott.
Det behövs inte mycket för att det ska bli skador på de späda små bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.