lomo
Har ett litet problem, min balkong ligger i söderläge och jag har i princip sol från morgon till kväll utan någon som helst skugga.
Vissa skulle säkerligen gilla detta men inte jag och mina växter; i somras blev mina ärter i princip ihjälbrända.
Det hjälper inte heller att det är en "modern" balkong med glasrutor... thumbdown.gif

Har ni några tips på hur jag ska göra i sommar för att klara min växter utan att dom torkar till fnöske efter en dag med solsken?
Alternativt tips på växter som trivs i nonstop sunshine, gärna exotiska sådana. yaay.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lomo @ 03-03-2010, 00:19) *
Alternativt tips på växter som trivs i nonstop sunshine, gärna exotiska sådana.

om du planterar i stora krukor plus har någon form av vattenreservoar i botten, så klarar sig växterna bättre.

växter som tål sol och värme
kaktusar och suckulenter - flesta sorter/arter
kryddor som rosmarin, lavendel, timjan, oregano, lager, salvia, malört, helgonört, curryört, basilika (basilika tål inte mycket torka, men gillar sol och värme).

andra växter - dvärgpalm, butiapalm, dadelpalm, kanariepalm, olivträd, citrusar, passiflora, jakaranda, trillingblomma, bägarranka, nerium, rosor, frilandshibiskus, lök och knöl-växter, fikon, vinranka, cistus, ingefära, ökenblomma, albizia, påfågelsträd, lampborste, paprika, chili, tomat, cordyline, yucca, flaskfot, pelargoner ja det finns ändå ganska mycket du kan ha för vidare skötsel mer ingående får du titta för varje art några behöver mer vatten än andra mend et går att fixa.

även de flesta sommarblommor funkar om man som jag skrev innan odlar man i större krukor (ev samplantera) och använda någon vattensreservorar i botten. och sedan kan man då skugga med ljusgardin eller någon jalusi.
Bassam
Hej

Vattenreservoar alltid skaffa möglar till rötter , så en gånde använder dom och mina kompisar använder dom och vi fick samma problem med möglar.

H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 03-03-2010, 14:12) *
Hej

Vattenreservoar alltid skaffa möglar till rötter , så en gånde använder dom och mina kompisar använder dom och vi fick samma problem med möglar.

H: Bassam

den erfarenhet har inte jag. men sedan beror det på om man gör rätt eller ej och vilken metod man använder. det finns att köpa färdiga set som oftast funkar utan problem.
Orkidétjuven
Om inte annat så kan man spänna ut en segelduk. Det behöver inte vara en stor sådan. Det är både snyggt, ser lite trendigt ut och ger ett skönt ljus i skuggningen med. tongue.gif

Annars är det vad flaxss säger smile.gif
lena uppsala
Du kan ha jalusier t.ex.Finns billiga på bl.a IKEA.Man kan sy gardiner,eller köpa färdiga,det kan bli väldigt fint. Växter har du fått tips på här redan.
lomo
Tack för alla tips!
Internet har spökat den senaste veckan, skrev ett inlägg men kunde inte posta det pga dns-fel. :\

Krukor med vattensamling i botten har jag aldrig sett eller hört talas om, vet nån var man kan få tag på sådana utan att behöva ge ut alltför mycket guldpengar?

Jalusier/segelduk vet jag inte om det hjälper så mycket, bor liksom längst upp så solen brukar titta in över kanten på ett jobbigt sätt, men ska kika vidare på det.
Det fungerar säkert, men med min ytterst dåliga fantasi så kan jag inte se det framför mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon