Full version: ökenros-bebisar
Fny
Ni andra som också har eller har haft ökenros-bebisar... jag måste bara få babbla lite grann... jisses vad ENORMT långsamt dom växer! Efter mer än ett halvår är den största fortfarande bara ca 5cm. Men åååååh så fina dom är! Så stadiga! wub.gif Nån som har fått sina fröodlade okenroser att blomma? Hur lång tid tog det, och har ni bilder? Jag har läst att dom ska kunna blomma rätt tidigt...
Fny
så här ser min största ökenros-bebis ut...
black beauty 3 mars

kentbra
Ökenros släktet Adenium är mycket trevliga.
De kräver mycket ljus och värme för att växa bra.
Frösådda plantor är roligare än sticklingar.
De frösådda får den knubbiga och tjocka basen. Stricklingar blir mer som en vanlig planta.
De kan vara lite knepigt att få dem att gro och som du säger, upplever många att de växer sakta.
Använd undervärme och ställ dem ljust, så går det fortare.
Sedan växer de i omgångar. Verkar som de växer först på bredden, för att sedan skjuta i höjden en stund. Sedan på bredden igen och så vidare.
Första året brukar mest bara bli en kubbig bas med en pinne rakt upp, samt lite blad högst upp.
Andra året brukar det komma lite sidoskott. Med lite tur så blommar de andra året, men mer vanligt är tredje till fjärde.
Har faktiskt haft plantor som blommat redan första, men det är ovanligt.
Roligt med Ökenrosor är att de är lätt att ympa dem. De finns ju i massor med färger och om man vill kan man ympa in olika färger på en och samma planta.
Resultatet blir att man får olika färg på blommorna, beroende på vilken gren de bildas.

Roligt med lite Adenium fans.
Har du provat Plumeria. Också en jättetrevlig blomma med roligt växt sätt.

Här hemma står det ett 40 tal frösådda Adenium plantor på tillväxt, samt ett 40tal frösådda Plumeria.

Fattar inte att man har tid och plats till allt. Hoyor, Pelargoner, Plumereia, Adenium, Hibiscus och en massa palmer.

Kent
Fny
Plumeria, ja den har jag också funderat på att försöka med! Har varit väääldigt lockad att köpa några sådana frön... Sååå vacker planta! Hur är det, växer den också långsamt eller är den lite snabbare?

Vad tufft att man kan ympa in grenar på det sättet, det måste jag testa nån gång! Jag är rädd att flera av mina småttingar har fått lite problem nu över vintern, då basen har börjat se instabil ut och ser lite vissen ut, även om bladen ovanför fortfarande ser fina och friska ut. Jag har nu sett till att plantera om alla plantor och jag hoppas att dom går att rädda... unsure.gif

Du har inte lust att lägga in en bild eller två på dina ökenroser? cool.gif

och vad har du för sorter? nu blir jag nyfiken... tongue.gif
kentbra
Vintern är en jobbig tid för Ökenrosor.
Själv slutade jag vattna mina redan i oktober och de har knappt fått något alls.
Visst har bladen trillat men den knubbiga delen är fast och fin.
Första året vattnade jag hela vintern och det resulterade ia knölen blev mjuk och ruttnade.
Nu får de stå svalt och snusstorrt och det fungerar bättre. Nu när dagarna börjar bli längre så ser man små nya kvistar och bladskott komma. Bara att vänta.
Har mina i kaktusjord med orkideebark inblandat. Allt för att de ska torka upp fort mellan vattningarna.

Plumerian är lika tråkig. Bara en 70 cm hög pinne. Men nya blad är på gång.

Ska ta lite bilder i morgon och lägga upp.
Alla mina Adenium och Plumeria är frösådda.
Plumerian tycker jag äer lätt att få att gro.
Har plockat de flesta fröerna i Thailand hos vänner och bekanta.
Prumeriafröna var inte ens mogna när jag plockade kapselkn.
De tog nästan 6 veckor innan den sprack upp. Men fröerna gror för fullt.

Inom kort så uppdaterar jag min hemsida med info och bilder på Plumeria, Adenium och Hibiscus.

http://www.anita-kent.co.nr/

Just nu är det mest Pelargoner och Hoya.

Kent
Sunny

Jeg har brukt sök-funksjonen og funnet mycket bra informasjon om Adenium ,
til exempel i denne tråden , men jeg undras fortfarande på en sak.

Mine fröplanter som gror just nu ,
skal jeg duscha dem eller gje vatten på andre måtar ???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon