Full version: parkaralia
sml@pl.se
Hej!
Har fått en ståtlig parkaralia att vårda men vet nästan inget om den. Hur ska den skötas? Vet att den vill ha varmt läge men inget om beskärning, gödsling, etc. Vet någon?
lavendelgården
Det vore bra att veta var du bor och odlar om man ska kunna ge råd. Jag bor i skåne och har ett flertal parkaralior, som jag inte gör något speciellt med och de trivs förträffligt. I bland är skötselråden lite överdrivna , men man vill ju gärna ge växter som man gillar en optimal miljö. Jag tror du kan vara ganska lugn, plantera ut i stor planteringsgrop, blanda gärna ut jorden med lite kogödsel på påse och vattna rejält. I bland fryser dom bort - men brukar sätta sidoskott, så det kommer mestadels nya plantor.
Detta är min erfarenhet - hoppas den var till någon hjälp.
Lycka till!
Åsa
malarmaster
instämmer med föregående talare.Har flera sorter, aralia elata o spinosa som är en taggig rackare där tillomed bladen är så taggiga att det inte går att röra den.Perfekt att plantera mot grannen.Skötsel hos mig i södra småland.Ingen,den klarar sig utmärkt själv dock slår den lite rotskott som man får klippa bort om man inte vill ha ett buskage.jordmån hos mig,stenigt o magert men fuktigt.Som sagt en problemfri växt.Mvh Ulf
Alexander-VG-zon3
håller ockås med

jag tycker dom är ganska tåliga, jag själv har min i ett väldigt torrt och soligt läge, dessutom är det väldigt oskyddat och öppet i skåne zon 1-2. medan mina föräldrar har sin i norrläge i mer fuktig jord och väldigt skyddat men svalt ställe i skåne zon 1-2, den är nu ca 3,5m hög och blommar varje år.

och här i södra VG i zon 3-4 har jag sett ''förvildade'' (eller kvarlämnade) mitt ute i en äng i ett soligt läge. och som sagt innan en kall vinter så kommer nya skott nerifrån.
Huggorm
Hur utvecklar sig Aralia Elata och framför allt Aralia Spinosa i svenskt klimat? Blir det någon storlek på dom, eller fryser dom ner vid första hårda vinter? I varmare klimat blir dom ju upp till 6-8m men så stora blir dom väll knappast här hos oss? 3,5m ser jag att flaxss skriver, kan man hoppas på så mycket eller mer i zon 3?
Christina i Taxinge~
Mitt taggmonster växer i tung lerjord i söderläge.
Tänk på att den skjuter rotskott runtomkring.......du kanske vill plantera den så att du kan klippa rotskotten med gräsklippare.
Min är ca 3 meter här i zon 3.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 04-03-2010, 20:30) *
Hur utvecklar sig Aralia Elata och framför allt Aralia Spinosa i svenskt klimat? Blir det någon storlek på dom, eller fryser dom ner vid första hårda vinter? I varmare klimat blir dom ju upp till 6-8m men så stora blir dom väll knappast här hos oss? 3,5m ser jag att flaxss skriver, kan man hoppas på så mycket eller mer i zon 3?

jag ska ta kort på mina föräldrars (är där nu men det är mörkt nu) men deras är rätt så stor. dock växer den väldigt skyddat men mörkt och svalt.

men jag vet att dom finns här där jag bor i zon 3-4 men dom som jag skrebv fryser ner ibland. för där är ett par döda skott.
malarmaster
Jag har min trädgård i zon 4 o har spinosa o elata.Aldrig haft problem med nerfrysningar.(peppar,peppar denna vinter blir det kanske det).Höjden på dem är c.s 3,5 m. Mvh Ulf
Huggorm
Ytterligare något att sätta på önskelistan då. Perfekt att sätta tillsammans med rönnsumak, bambu och kanske några japansk lönnar för att skapa ett buskage med riktigt tropisk atmosfär. Bären verkar ju dessutom vara uppskattade av fåglarna.
Alexander-VG-zon3
bilder på mina föräldrars aralia
http://www.pixbox.se/alb_show_id1168435_page0.html

tyvärr har snickarna klippt in den rejält utan att fråga så nästan hela kornan är borta på den. men den verkar ändå trivas där den står. och blivit ganska stor. har aldrig frusit och blommar varje år.
Huggorm
Det är sant som dom säger att dom ser lite taniga ut om vintern biggrin.gif Är egentligen bra, för då knäcks dom inte av snö som en del annat har gjort den här vintern
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 05-03-2010, 17:31) *
Det är sant som dom säger att dom ser lite taniga ut om vintern biggrin.gif Är egentligen bra, för då knäcks dom inte av snö som en del annat har gjort den här vintern

ja på vintern är dom som kala raka pinnar, på sommaren med maffiga blad och blommor är det något helt annat och mycket vackrare.
Hans67
Håller med tidigare att det är en problem fri växt, jag har en Aralia elata ´Varigata´den kan jag varmt rekommendera svår och dyr att få tag i men värd lite letande.
malarmaster
CITAT (Hans67 @ 07-03-2010, 08:31) *
Håller med tidigare att det är en problem fri växt, jag har en Aralia elata ´Varigata´den kan jag varmt rekommendera svår och dyr att få tag i men värd lite letande.

Den har jag letat efter.Vilken zon kan den klara?Iallmänhet så brukar de varianterna vara känsligare.Min trädgård har zon 4 men visst har jag växter som inte klarar det.Det gäller att skapa mikroklimat.Samlar mkt vedartat bl.a fläder men där klarar jag inte de variegerade sorterna. Ulf
Hans67
Jag bor i zon 2 och jag täcker den inte, har hitills funkat bra. Tror den borde klara högre zoner om man väljer skyddat (vind) läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon