Sigge i D-mitt
22-12-2003, 08:06
När är bästa tiden att beskära ett spaljeträd som inte blivit beskuret på 3-4år?
Jag beskär helst mina under JAS-perioden, dvs juli/augusti/september. Det är då också lättare att se vad som skall bort.
Förr sades det alltid att de skulle beskäras på senvintern, men det blir så mycket vattenskott då.
Sigge i D-mitt
22-12-2003, 22:32
Oj rubriken kom inte med, det gäller spaljepäronträd, om det gör någon skillnad.
Fel fel. Det stod ju innan man öppna frågan.
Vi har två spaljepäron som vi vinterbeskär i mars och när våren kommer
och spaljen tar fart klipper vi in skotten när dom är ca 15 cm långa
så håller vi efter dom många ggr från maj till höst.
Det tar mycket tid med spaljer, men trevligt göra.
Kajsas metod är den som kan ge mest frukt, dvs man gör en del på vårvintern och sporrar, eller som Kajsa skriver håller efter lite, under sommaren beroende på hur snabbt de växer. Jag sporrbeskär lite senare, dvs juni-juli, och kortar in lite här och var till och med september.
I alla lite mer omfattande trädgårdsböcker beskrivs hur man sporrbeskär.
Om spaljén inte är beskuren på några år bör man ta det mycket varsamt första två åren man vårvinterbeskär,m annars blir det som Ewa skriver vattenskottsbildning. om tillväxten varit god under de här åren är bäst att göra första grundbeskärningen i JAS.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.