Balkongodlarn
Hej!

Jag vill plantera Granatäpple, Sharonfrukt, Mango, Avocado och Passionsfrukt.

Är det någon som kan tipsa mig om hur jag bäst ger dem en bra start i livet?

Tack på förhand!

Mvh
Balkongodlarn
Alexander-VG-zon3
nästan alla dessa sår du på samma sett. dvs tvätta och rensa kärnorna väl sedan sår du dom strax under jordytan i såjord. placera sådderna varmt och ljust och lagom fuktigt. därefter brukar dom gro rätt så enkelt.

för mango så tar du veck fiberhöljet som omger kärnan. ta en sekatör, sax eller kniv och försiktigt försöka bryta dig igenom höljet. när du fått veck det så sår du kärnan i såjord. det kvittar hur du lägger kärnan.

alla dessa brukar gro på 1v/någon månad.

därefter när dom grott så placera plantorna så ljust du kan. när dom fått några blad och börjar fylla ut krukan med rötter är det dags att skola om dom i ny jord och nya krukor. alla dessa vill ha lucker jord (man kan blanda upp jorden med leca eller grus för bättre dränering och göra jorden lucker). mango, avokado och passiflora vill ha jord med lite lägre ph. resten vanlig planteringsjord. 4-8v efter du skolat om dom kan du börja att ge näring (vanlig krukväxtnäring funkar).

Mango är en tropiskt växt, som gillar ljus och värme åretrunt. gärna extraljus på vintern. under tillväxten kan den odlas i växthus, eller inne i ett ljust fönster, eller på en ljus inglasad balkong.

avokado och passiflora kan man om man vill ha ute under den frostfria perioden. avhärda dom först mot solen och placera dom sedan varmt och skyddat. ta in den innan frosten och övervintra den inne. man kan också odla dom som mango. dock passiflora vill ha sval period för att blomma.

granatäpple och kaki (sharon) vill gärna vara ute under den frostfria perioden. avhärda först och sedan placera dom varmt och ljust läge ute. sedan när när frosten börjar att komma /de tål ett par frostnätter på hösten) men när frosten börjar att komma så ta in dom och övervintra dom mörkt och svalt ca 0c +10c eller +15c +20c och extra ljus. står de kallt och mörkt så fäller de bladen, vilket är normalt det gör dom även i det vilda.
Eva i Höga
Så fint svar du fick av flaxss här, han är så duktig tummenupp.gif Kan bara berätta att jag sått granatäpple tidigare och lyckades jättebra och fick ett litet fint träd. Men så missade jag att ta in det i tid så frosten tog det, så passa det på hösten. Lycka till!
Balkongodlarn
Tack snälla för fint svar!

En fråga till då, på vissa ställen har jag sett att man ska lägga vissa frön i vatten före plantering eller t om torka innan de sätts i jorden gäller det för någon av de frön jag frågade om? Eller räcker det med att skölja dem som du skrev?

Tack igen!
Mvh
Balkongordlarn
Alba
CITAT (Eva i Höga @ 03-03-2010, 19:47) *
Så fint svar du fick av flaxss här, han är så duktig tummenupp.gif Kan bara berätta att jag sått granatäpple tidigare och lyckades jättebra och fick ett litet fint träd. Men så missade jag att ta in det i tid så frosten tog det, så passa det på hösten. Lycka till!

Det låter förhoppningsfullt. Jag har också sått Granatäpple - men än är det bara en pytteliten planta.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva i Höga @ 03-03-2010, 19:47) *
Så fint svar du fick av flaxss här, han är så duktig tummenupp.gif

åhh vad snäll du är, tusen tack kompiskram.gif

CITAT (Balkongodlarn @ 03-03-2010, 20:38) *
Tack snälla för fint svar!

En fråga till då, på vissa ställen har jag sett att man ska lägga vissa frön i vatten före plantering eller t om torka innan de sätts i jorden gäller det för någon av de frön jag frågade om? Eller räcker det med att skölja dem som du skrev?

Tack igen!
Mvh
Balkongordlarn

ingen av dessa behöver du lägga i vatten före, men viktigt att du sår dom färska. dom brukar vara lätta att gro.
Eva i Höga
CITAT (flaxss @ 03-03-2010, 20:51) *
åhh vad snäll du är, tusen tack kompiskram.gif

Ingen orsak men du ska veta att jag sätter stort värde på din kunskap, har lärt mig mycket genom att läsa dina inlägg. kompiskram.gif på dig själv!
Alba
Mina plantor som står under lysrör växer på höjden men grenar sig inte. De är ung. 2 dm höga nu - ska den toppas eller kommer den att grena sig längre fram ?
Alexander-VG-zon3
granatäpple växer som unga bara på höjden, en smal lång pinne upp. när den nått en höjd av 1,5-3m börjar den grena sig ibland (beroende på gener) kan dom grena sig tidigare eller senare än dom måtten jag skrev. granatäpple blir ju buskar/träd så de vill gärna växa så att de får en rejäl stamm först.

du kan toppa dne ovanför ett bladpar för att få den till att grena sig, vill du ha buskform toppa efter 5-20cm. vill du ha ett stamträd toppa efter 50-100cm.
Alba
Tack för ditt svar Flaxss - dig kan man lita på. rose.gif
Jag är så imponerad att du kan så mycket. Tur att vi får ha dig på Odla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon