|
herkules
03-03-2010, 18:45
till fredlös.
En dokumentär om den historiska jakten på varg i Sverige i januari 2010. Vargen var för inte länge sedan fridlyst, nu jagades den av 10 000-tals jägare. Hur blev det så? Vi träffar förespråkare för vargjakten och motståndare till den. Även i SVT1 5/3, SVT2 6/3 och SVT24 6/3
Torsdag 4/3 SVT 2 kl:20.00
vitavargen
03-03-2010, 18:51
Tack för info. Den tiden har jag bokat.  Hoppas att de intervjuar vampyren också.
Meriona
03-03-2010, 20:11
Jag får väl försöka pricka in nån av repriserna, om de nu inte går på dagtid förstås. Vilken vampyr?
Huggorm
04-03-2010, 19:07
Det är ju nu om en knapp timme
Meriona
04-03-2010, 21:26
Det är ett jäkla sätt att sända ett intressant program samtidigt som antikrundan!  Men på lördag gick det i repris på se-bar tid, påminn mig gärna!
herkules
04-03-2010, 21:32
det var bara hemskt att se de totalt sönderskjutna vargarna och höra de urusla argumenten för att få döda dem.
Meriona
04-03-2010, 21:39
Jaha då ska jag inte titta då. Arg är jag redan, jag behöver inte se massakern.
herkules
04-03-2010, 22:14
CITAT (Meriona @ 04-03-2010, 21:39)  Jaha då ska jag inte titta då. Arg är jag redan, jag behöver inte se massakern.  jag vet inte, jag blev irriterad från start - det var "roligt" att det blev vargjakt. jag förstår nu hur hatet gentemot vargen har grott i generationer. helt sjukt är det.
vitavargen
04-03-2010, 22:38
September 2010 slängs carlgrenstänkandet i historiens papperskorg, minst för att hedra alla massakerade vargar.
CITAT (herkules @ 04-03-2010, 22:14)  jag vet inte, jag blev irriterad från start - det var "roligt" att det blev vargjakt. jag förstår nu hur hatet gentemot vargen har grott i generationer. helt sjukt är det. Jag missade programmet avsiktligt - jag är helt enkelt trött på att lyssna på idiotin och trött på att se bilder av sönderskjutna vargar. Det är "sjukt" det där med dödandet som nöje! Med risk för att låta tjatig säger jag det igen att jag blir allt mer övertygad om att dessa jägare som dödar av nöje tycks finna sin ultimata känsla av makt och manlighet genom att ta bössan i handen och beröva en levande varelse livet. Dessa jägare leker både gud och Rambo. Vargslakten, inklusive miljöministerns uttalanden om den, blev en skamfläck för Sverige - en sorglig nattsvart dag.
Huggorm
05-03-2010, 06:41
Hon som var getabonde i Dalarna, minns inte vad hon hette, men hon hade en del kloka åsikter. Det kändes som dom plockade in henne för att få lite jämvikt. Men jag saknade att dom inte hade med mer om de riktigt fanatiska vargförespråkarna som mordhotar jägare och liknande. Dom är också en baksida av den här frågan.
herkules
05-03-2010, 08:32
CITAT (Huggorm @ 05-03-2010, 06:41)  Hon som var getabonde i Dalarna, minns inte vad hon hette, men hon hade en del kloka åsikter. Det kändes som dom plockade in henne för att få lite jämvikt. Men jag saknade att dom inte hade med mer om de riktigt fanatiska vargförespråkarna som mordhotar jägare och liknande. Dom är också en baksida av den här frågan. jag kan tycka att de som dödshotat jägare och de som dödshotat vargförespråkare inte har i tv att göra.
Huggorm
05-03-2010, 08:36
CITAT (herkules @ 05-03-2010, 08:32)  jag kan tycka att de som dödshotat jägare och de som dödshotat vargförespråkare inte har i tv att göra. Icke desto mindre är de en del av vargfrågan, och ingen obetydlig del
sqrulan
05-03-2010, 08:55
 När blev vi människor "JESUS/GUD" ska vi bestämma över alla djur på denna jord? Vem sat....n har bestämt att vi ska skjuta vargar och lodjur? Har dom gjort oss illa? Jag är inte rädd för de vackra djur som vi har i vår skog, är jag så DUM att jag utsätter mej för livsfara så får jag faan skylla på mej själv. Jag bor i norrland och det enda som jag inte gillar är mygg o knott! Men ska dom dö för MIN skull????? Dom fina djuren alltså, mygg o knott dödar jag lätt tyvärr!
herkules
05-03-2010, 09:03
CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 08:55)   När blev vi människor "JESUS/GUD" ska vi bestämma över alla djur på denna jord? Vem sat....n har bestämt att vi ska skjuta vargar och lodjur? Har dom gjort oss illa? Jag är inte rädd för de vackra djur som vi har i vår skog, är jag så DUM att jag utsätter mej för livsfara så får jag faan skylla på mej själv. Jag bor i norrland och det enda som jag inte gillar är mygg o knott! Men ska dom dö för MIN skull????? det finns ingen människa som utsätts för livsfara av varg eller lo, det är bara ett påhitt. det satt en värmländsk mamma i tv igår (inspelat på 80-talet) och talade om att hon inte vågade låta barnen vara på gårdsplanen och att hon själv inte vågade gå ut i skogen och plocka svamp (om hon inte hade gevär med sig). vet inte hur många vargar som kunde finnas i de värmländska skogaran då - inte var det många i af, skulle tro att de gick att räkna på en hand. om den här mamman har tutat i sina ungar att vargen är livsfarlig så är det inte så svårt att se hatet som måste grott i generationer och det är det hatet som ligger till grund för den vargslakt vi såg i början på året. inget annat. det är så ovärdigt och jag skäms över vissa människor.
sqrulan
05-03-2010, 09:13
 Ja det är riktigt hemskt att vi/dom andra inte fattar att det är människor som vi ska vara rädda för, där behövs en viss avskjutning! Jag är mer rädd för idioter än vad jag är rädd för våra fina djur. Risken att dö är större att jag ska möta min mördare på vägen än i skogen! Vi ska vara rädd om våra inhemska och snygga djur, jag älskar lejon ,giraffer,elefanter,hajar,valar.......listan är lååång. Men jag gillar INTE människor lika mycket! Tillägg: Mina barn är nu snart 30 år och dom har fått två olika uppfostrande eftersom vi skilde oss då dom var små, mina barn kom ofta hem från "pappajägare" med tårar och ångest i hjärtat. Han försökte att få min son att bli jägare och dt sket sig, min son gjorde upplivningsförsök på djur som pappan dödade med gevär! Då min son var 18/19 år och dom jobbade med plantering av skog och en kompis tog en groda och stoppade ner den i plantröret och "planterade" den i jorden så blev min son såååå djävla arg så han grävde upp grodan och gav den mun mot mun metoden! Verkar knäppt men det är jag som har uppfostrat dom till att älska allt levande här på jorden, jag verkar ha lyckats för jag har barn som älskar djur. Det är vi som bestämmer om framtidens folk och hur dom ska tänka och tycka tror jag. Kram på er alla som värnar om våra fina djur. Nu ska jag inte skriva mer här, jag ville bara visa var jag står!
*Stintan*
05-03-2010, 09:50
Man kan vara så mycket djurvän så att man kör i diket för att man bara måste väja för en snigel på vägen också. Hände en gång då jag var ute på övningskörning med min dotter. Jo hon fick körkort så småningom och har slutat titta efter sniglar på vägen Människan har förstört balansen i naturen och fortsätter med politikernas hjälp. Det finns inget som kan motivera jakt på rovdjur i vårt land. Möjligen behövs skyddsjakt i vissa fall. De få rovdjur vi har kan inte återställa balansen så därför är det tyvärr nödvändigt med viss jakt på älg och rådjur. Sen tycker jag inte att man ska dra alla jägare över en kam för det finns faktiskt vettiga jägare också.
sqrulan
05-03-2010, 10:01
 Jag skulle ju inte vara här mera men min fråga är: VAD ÄR SKYDDSJAKT? Naturen fixar allt så bra och vi har inte där att göra, sålänge som vi slutar att djä...s med naturen så sköter den det själv... PS: Jag hoppas att våra ungar har lite bättre vett, jag tror det! För om 30år så är jag väl antagligen död, jag vill inte begravas och att någon ska känna tvång över min grav. Kasta mej ut i skogen och låt mej återvinnas är min önskan. Men det får man inte!?
Gossen Ruda
05-03-2010, 10:13
Några tankar.
Livet på denna planeten är en kamp för att överleva, att äta, ätas eller försöka undvika att ätas. Människan är en del av detta samspel, för det mesta bland de som äter. För de flesta av oss är det ingen kamp längre men arvet lever vidare. En del djur och människor har valt att inte äta kött men vi andra får acceptera att djur dödas för att bli mat. Om det sen sker med djur som uppföds till detta eller med "vilda" djur kan kvitta. Personligen tycker jag att kulan som fäller ett rådjur eller en älg är att föredra framför att jagas och hetsas av rovdjur för att sen slitas i stycken tills döden inträffar.
Ända sen människan utvecklade vår briljanta hjärna har vi påverkat vår omgivning inklusive djuren. En del djur gör detsamma men vi är exceptionellt framgångsrika där. Vi påverkar hela denna planet, på gott och ont. Vår civilisation har exempelvis gjort det möjligt för oss här och nu att samtala via datorer, inget djur klarar detta. Människan har även lärt sig att utnyttja både växter och djur. Vi odlar framodlade växter som gjort det möjligt för oss att livnära oss. Att nu försöka stoppa det är totalt meningslöst.
Vi har även sen tusentals år påverkat djurvärlden på olika sätt, vi jagar och fiskar mm. "Vi leker gud", egentligen ett löjligt påstående eftersom det inte finns gudar, genom att på olika sätt styra genetiken och avla fram olika nya egenskaper. Inget av alla dessa husdjur vi håller är opåverkat av oss. Framavling av keldjur där vi försöker få fram olika egenskaper som tycker är bra är den yttersta dårskapen. Form på öron, svanshållning, färg mm. Vi tar även på möjligheten att på olika sätt styra över vilda djur genom avskjutning och andra åtgärder. Det finns inte så många ställen på denna planet som är opåverkat av oss och absolut inte i detta land. Att prata om "natur" är egentligen ganska löjligt, det som kan kallas natur definieras bara av att det är grönmarkerat på plankartor.
*Stintan*
05-03-2010, 10:18
CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 10:01)   Jag skulle ju inte vara här mera men min fråga är: VAD ÄR SKYDDSJAKT? Naturen fixar allt så bra och vi har inte där att göra, sålänge som vi slutar att djä...s med naturen så sköter den det själv... PS: Jag hoppas att våra ungar har lite bättre vett, jag tror det! För om 30år så är jag väl antagligen död, jag vill inte begravas och att någon ska känna tvång över min grav. Kasta mej ut i skogen och låt mej återvinnas är min önskan. Men det får man inte!?  Nej naturen är redan så påverkad av människan så den skulle inte kunna sköta det där själv som det ser ut nu. Dessutom tycker jag nog att även människan ingår i naturen och det måste man ta hänsyn till. Det betyder inte att människan ska få göra hur den vill för det går att leva i symbios med naturen utan att förstöra den naturliga balansen. Skyddsjakt kan vara befogad när rovdjur som normalt är skygga djur får ett avvikande beteende och inte drar sig för att uppehålla sig nära bebyggelser. Då menar jag inte vid enstaka tillfälle.
sqrulan
05-03-2010, 10:37
 Antagligen så bor jag på en "annan" planet! Jag visste ju att jag inte skulle skriva här för jag blir så hrrrrghh.....
herkules
05-03-2010, 11:19
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2010, 10:18)  /.../ Skyddsjakt kan vara befogad när rovdjur som normalt är skygga djur får ett avvikande beteende och inte drar sig för att uppehålla sig nära bebyggelser. Då menar jag inte vid enstaka tillfälle. skyddsjakt skall tillåtas precis vid de tillfällen du skriver ovan.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2010, 10:13)  Livet på denna planeten är en kamp för att överleva, att äta, ätas eller försöka undvika att ätas. Människan är en del av detta samspel, för det mesta bland de som äter. För de flesta av oss är det ingen kamp längre men arvet lever vidare.
Vi påverkar hela denna planet, på gott och ont. Vår civilisation har exempelvis gjort det möjligt för oss här och nu att samtala via datorer ...
"Vi leker gud", egentligen ett löjligt påstående eftersom det inte finns gudar,
natur definieras bara av att det är grönmarkerat på plankartor. Reflektioner kring några tankar av Gossen Ruda och funderingar kring generationer av varghat: Visst påverkar människan denna planet... JA - mest på ont, för utan människan skulle naturen sköta sig självt. Och visst har tekniken gjört det möjligt för oss här och nu att samtala med datorer ... ibland gör tekniska och medicinska framgångar underverk - ibland är vi teknikens offer. Men om nu människan hade varit så smart och så gudalik som hon tror sig vara så skulle hon ha utnyttjat sin intelligens hellre än att hon fallit offer för girigheten! Hade inte människan fallit offer för mammon och girigheten hade det inte funnits svält i världen! För så resursrik är vårt klot! Det är fördelningen som brister. Men se! Människan är inte så smart som hon tror sig vara! Dels är människan det offer som Erich Fromm redan för länge sedan påstod att hon blivit: Människan är ett offer för den värld som hon själv har skapat. Medan hon tror att det är hon som styr tillvaron, är det i verkligheten den tillvaro hon själv har skapat som styr henne. Och om hon väljer att se denna tillvaro "som en kamp för att överleva, att äta, ätas eller försöka undvika att ätas" börjar hon roffa åt sig mer och mer för att försäkra sig om sin egen och sin avkommas överlevnad. Då har hon inte "råd" att dela med sig till andra. Och då plötsligt ter sig världen precis sådan som hon tycker att den är ... det vill säga, en plats där det gäller att roffa åt sig så mycket som möjligt för att överleva. För att bemästra en sådan krass värld blir människan den gud hon själv har uppfunnit. Hon leker alltså Gud, eftersom hon aldrig på riktigt kan varken nå eller bli en påhittad sagofigur (alltså inget fel i utttycket "leker gud"). Och det är då människan börjar sätta sig över livet, inklusive bemästra de svagare. Människan leker på andras bekostnad. Hon leker med liv! Hon utrotar det som hotar henne. Stackars vargen hotar människan därför att vargen i alla tider har tillskrivits människans ovannämnda mörka sida. Vargen står sedan lång tid tillbaka som symbol för glupskhet och slughet. Vargen är den som roffar åt sig. Genom att vargen symboliskt står för människans mörka sida blir vargens existens en ständigt nagel i ögat på den gudalika, nordbon - en skamfläck i henns självbild. Vargens existens blir en tråkig påminnelse om att människan inte är lika mäktig som en gud. Och vad gör människan då? Hon tar sin bössa och skjuter symbolen i hopp om att bli av med skamfläcken i sin självbild... men tyvärr ... ger det lindring bara för studen. Känslan av att vara allsmäktig varar inte länge.... Människan våldför sig på naturen (ex. vargjakten) då hon för övrigt upplever att tillvaron har makt över henne självt, men hon har glömt att hon själv är en del av denna natur!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|