Växtverk
Jag är en utav alla många som kan sitta i timmar framför TED.com och google techs och fascineras utav alla vetenskapliga framsteg och upptäckter.

Jag såg precis denhär och blev helt till mig! Jag bor nämligen nära en ganska stor väg och får ibland en känsla utav att jag är utsatt utav alldeles för mycket avgaser..

I klippet ser vi en man vid namn Kamal Meattle som presenterar tre välkända växter som förbättrar din luftmiljö.

Gullranka
http://www.odla.nu/artiklar/gullranka-050112.shtml

Guldpalm
http://www.odla.nu/krukvaxter/chrysalidoca...lutescens.shtml

Svärmorstunga
http://www.odla.nu/artiklar/sansevieria_trifasciata.shtml

Jag har ingen erfarenhet utav någon utav dessa men det ska tydligen inte vara några problem att odla någon utav dem. Tänkte bara dela med mig utav informationen, ha det bra! :-)
evaisa
Intressant

Jag har redan skickat länken vidare :-)
theseraphim
Spathiphyllum är enligt NASA en av de bästa luftrenarna som man kan ha.
evaisa
Å jag som trodde NASA höll på med rymden?!
tummenupp.gif
aldo
Väldigt intressant.
Jag har alla växterna men inte så många av varje dock .
Orkidétjuven
Nasa exprimenterar ju med vad för växter man i framtiden ska kunna använda i baser på månen och mars tex.

En annan som tar upp just avgaser från bilar väldigt bra är faktiskt Gingko. Därför är det planterade utmed vägarna i stora städer som New York, Shanghai, Wellington. Snygga och en av de mest effektiva sägs det.
flower
Det finns många växter som kan rena luften från diverse olika gifter. Denna växtlista har jag en gång i tiden hämtat från blomsterfrämjandets sida. växter som renar luften
Peztis
Ampellilja ska också vara en luftrenare.
evaisa
Jag tror att Kamal hade valt några riktigt vanliga växter - och inte utsett de allra mest luftrenande.

Jag fick en tankeställare när jag läste om Ginkon. Skall detta uråldriga träd bestraffas med att få växa efter världen allra mest förorenade gatorna? Arma Ginko!
Växtverk
CITAT (evaisa @ 04-03-2010, 10:40) *
Jag tror att Kamal hade valt några riktigt vanliga växter - och inte utsett de allra mest luftrenande.

Ja, det var min tanke också. Tre lättodlade lättillgängliga växter som alla känner igen.

CITAT (evaisa @ 04-03-2010, 10:40) *
Jag fick en tankeställare när jag läste om Ginkon. Skall detta uråldriga träd bestraffas med att få växa efter världen allra mest förorenade gatorna? Arma Ginko!

ja.. här sitter man och försöker bygga upp någon biocentrisk moral.. och så plågar man stackars ginkon på dethär viset.. fast det är ju såklart svårt att exakt säga vad som ligger i växtens intresse.. Kanske tycker ginkon att det är skitskoj att få någonting att göra? Rensa avgaser kan vara skitskoj?
theseraphim
tja om ginko träden mår bra så måste de väl trivas:-)
Växtverk
Ja, den får åtminstone manifestera lite yta.. och i det långa loppet så tjänar man säkert otroligt mycket som växt att ha en bra relation med människan. Kolla på majs bara. Fast vad vet jag... det kanske inte är massproduktion och manifestation som är i deras intresse heller... tänk om man ändå kunde kommunicera med växter! Så intressant allting hade blivit.

Får ta och bli shaman! wink.gif
theseraphim
säga o tycka vad man vill men känns som om en konversation utan hjärna hade blivit enkelspårigt.....Växa växa växa växa..suga vatten suga vatten.....Jaha hur är det annars då herr björk?....Växa växa växa....
Bassam
Hej

Alla växter renar luft , jag kommer i håg Damascus före 40 år hade mycket fint väder men nu efter människor ta bort många växte och bygga istället många höghusar blir vädret mycket dåligt , så jag tycker att folket ska börja odla på sina taket och industri ska odla växter omkring för att balanserar co2 och andra farliga gas som släpper från sina fabriker.

H:Bassam
mbn
CITAT (Bassam @ 04-03-2010, 21:18) *
Hej

Alla växter renar luft , jag kommer i håg Damascus före 40 år hade mycket fint väder men nu efter människor ta bort många växte och bygga istället många höghusar blir vädret mycket dåligt , så jag tycker att folket ska börja odla på sina taket och industri ska odla växter omkring för att balanserar co2 och andra farliga gas som släpper från sina fabriker.

Bra tanke Bassam! Undras om det kan bli verklighet någon gång..? g.gif
Bassam
Hej

Jag hoppas det .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon