|
Förra året sådde jag ett par rader palsternacka, för första gången. Jag tror att jag är en ganska van grönsaksodlare numera, efter att flitigt ha testat, ändrat mig, gjort misstag och succéskördar om vartannat i några år. Man lär sig. Men palsternackorna blev det ingenting med. De kom upp väldigt sent, och sen stannade de i växten - blev bara 5-6 cm blast, och inget "under".
Vad tusan gjorde jag för fel tro? Hur vill de ha det? Ska man förgro hellre?
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2010, 07:40
Grönsaker med pålrot kan inte förkultiveras.
Fröerna bör vara så färska som möjligt, blötlägg dem något dygn innan sådd, hyfsat tidigt på våren (räcker med runt +4-5C i jorden). Palsternacka vill ha mullrik och lite kraftigare jord. Jämn fuktighet under sommaren, palsternackan växer som mest framåt hösten så de kan ofta sitta kvar länge i jorden, den brukar ta längre tid på sig än morötter.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-03-2010, 07:40)  Grönsaker med pålrot kan inte förkultiveras. Jag vet att jag ibland har petat ned morötter som jag har gallrat ur på ett annat ställe men de rötterna blir alldeles förvridna, inget skoj! Så de vill alltså inte bli störda... Men om man förgror i t ex en toarulle och stoppar ned hela rullen i jorden sedan, hur borde det funka då? Jag tänkte på palsternackan då. Eller tjänar man inget på det, de är i alla fall inte färdiga tidigare än till hösten?
Preussen
04-03-2010, 13:30
det kanske inte hjälper dig för en skörd i år men palsternackor brukar jag så i december om vädret tillåter. tyvärr tillät inte december 09 det så jag får snällt vänta till jorden reder sig.
eugenia
04-03-2010, 17:53
Jag köpte en sort på Runåbergs Fröer som heter Halblange Weiss. De säger att den växer "relativt snabbt". Ja, den grodde och det blev fina palsternackor, så den kan jag rekommendera. Du kan ju läsa deras odlingsanvisning för palsternackor och göra ett nytt försök. Har du lerjord Eklo?
Tingsborg
04-03-2010, 22:08
Palsternackor är väl normalt väldigt sena på att komma upp ur jorden. Ogräset hinner lätt ta över innan de kommer upp så man kan särskilja dem. Jag använde påsjord i pallkragar för mina palsternackor för att undvika ogräs. Rejäl blast blev för mig inte förräns sommaren kommit in i Juli/ augusti. Det låter märkligt att din blast stannade upp i växten. När hände det på säsongen? Palsternackornas egentliga tillväxttid är på hösten som Åsa säger. Det händer inget, händer inget, händer inget, sedan på hösten tar de fart och växer till rejält.
officinalis
05-03-2010, 10:48
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-03-2010, 07:40)  Grönsaker med pålrot kan inte förkultiveras.
Fröerna bör vara så färska som möjligt, blötlägg dem något dygn innan sådd, hyfsat tidigt på våren (räcker med runt +4-5C i jorden). Palsternacka vill ha mullrik och lite kraftigare jord. Jämn fuktighet under sommaren, palsternackan växer som mest framåt hösten så de kan ofta sitta kvar länge i jorden, den brukar ta längre tid på sig än morötter. Jag har testat att förkultivera Palsternacka och sätta ut. Det fungerar faktiskt, men resultatet blev inte direkt bra. Tror inte man tjänar någonting på det. Palsternackorna blev runda och stora som tennisbollar och förgrenade sig rikligt undertill. Jag tror tricket med palsternacka är att ha en djup fin jord och se till att de får jämn fuktighet. Tålamod också förstås, skörda i Oktober-December.
HEJ
palsternacka lever bra i alla jord som väldränerad och fri från salt och fuktighet 75% till 80% ( om fukt mindre än 75% rötter kommer lång o smal rötter ) och jord ph mellan 6,5 -7 , bästa jord gul lätt .
H:Bassam
Tack för alla erfarenheter, tips och råd. Minns inte riktigt när blasten stannade av i växten, men det kan ju hända att jag kanske gav upp för lätt, dvs grävde om landet och struntade i dem för tidigt, jag tror jag gav upp i mitten av september. Då var blasten alltså bara 5-6 cm, tomt under. Kanske kunde de ha växt till sig så sent?
Jag har tänkt att det kanske var för skuggigt där jag odlade (vandrande skuggor), men sallat, persilja och rödbetor växte finfint i samma land. Jag kan också ha sått för sent (har inte anteckningarna här nu, ska kolla på landet)? Har för mig att jag sådde dem senare än annat, för att det tog ett tag att få fröna.
Åsa, jag ska testa att blötlägga fröna nästa år, det gjorde jag inte förra våren - men färska var fröna i alla fall.
Det var ju också en väldigt blöt sensommar/tidig höst där jag odlar, kan det ha blivit för blött kanske?
Rosmarin
09-03-2010, 10:56
Jag har odlat palsternacka de senaste åren. Det är inte säkert att det jag gör är rätt, men det fungerar jättebra. Palsternackor som blir stora och väger uppåt 700-800g/ rot. Jag sår på våren så tidigt det går. Låter dem växa ostört tills hösten och kylan kommer. Då är de inte alltid så väldigt stora. Låter dem vara kvar i landet över vintern. När våren börjar komma och blasten börjar växa igen skördar jag.
Och ja, vi har ett lite annorlunda klimat här det är sant. Men under vintern går temperaturen dock ner till -15 under minst en eller två månader.
Rätt eller fel... vad vet jag, men det fungerar i alla fall här.
Svårt att veta vad som gick snett för dig, har själv bara odlat palsternacka en gång "Javelin" men det blev jättebra. Jag satte fröerna i april tror jag direkt i en odlingslåda som är rätt djup, 40-50 cm, och fylld med en blandning av lerjord, brunnen hästgödsel och planteringsjord köpt på påse. Hade fiberduk över den första månaden och som Bassam skriver är det bra om man vattnar noga, annars blir de smala eller växer inte alls. Hällde på litet nässelvattengödning och gräsklipp någon gång, men ingenting annat. Morötter, purjo, vitlök, fänkål och körsbärstomater "Tiny Tim" trivs också i dendär lådan trots att jag bor i zon III. Jag tycker att du ska testa igen och kolla att du inte har för hårt packad jord, gödsla och vattna och dra över en fiberduk så blir det riktigt gossigt! Jag tycker personligen att vi gullar alldeles för litet med våra rotsaker, funderar själv på att odla rotselleri i växthus i år Lycka till! Victoria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|