Katti med torpet
Har en gammal bondpion vid stugan som svärföräldrarna alltid har kalhuggit efter att den har blommat över.
Här har man ju fått lära sig att perenner mår bäst av att få vissna ner i lugn och ro för att "blasten" skall ge lite skydd över vintern.
Sagt och gjort, när svärfar började vifta med seckatören sa jag Stopp Stopp.
Problemet är att en månad senare var jag själv tvungen att klippa ner den i alla fall för den såg minst sagt bedrövligt ut! mad.gif
Jag hade för mig att de skulle stå med snyggt bladverk hela sommaren men den här vissnade ner rätt omgående efter blommingen.
Skall de göra så? om inte, vad tror ni det är för fel?
Betty
Mina pioner står gröna och frodiga tills frosten tar dem. Har tyvärr ingen aning om vad det kan vara för fel på din pion. Är det helt säkert en pion ni har...?
Eva i Skåne
Ganska många blad på mina pioner vissnar också efter blomningen. Jag tror inte något är fel med din. Jag klipper bort det vissna efter hand och sen tar jag resten på hösten, trots alla tips om motsatsen.
Det är bara att börja längta efter att de små röda skotten ska börja sticka upp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon