Det här är kanske inte vanligaste trädet och fråga om och det växer ju inte hemma i svea rike utomhus direkt.
Men på tomten utanför så växer det en Kowhai (Sophora microphylla). Det är ca 4 meter högt och har en stam på ca 20cm tjock. (Ska nog tillägga att jag bor på Nya zeeland...)
Nu är det inte riktigt våran tomt utan vi hyr den och iochmed ett garagebygge och massa annat byggande våran landlord sysslar med så stod trädet ivägen och de flyttade på det. De skar loss en ca kubikmeter innehållandet trädets rotsystem och flyttad epå det ca 3 meter.

Nu har hela träden inom 2 veckor vissnat ner helt. Dvs alla blad har torkat ihopp. Jag vattnar så gott det går, men nu är det torka ute och helst ska vi inte vattna alls förmycket alls.

Vad tror ni gott folk?
Jag vet att man oftast ibland underskttar träd och deras livskraft, men har ni ngra tips hur jag kanske kan hjälpa den på traven att överleva. Fortsätta vattna i hundratals liter? täcka partiet runt om stammen och nertill så att det inte torkar ut lika snabbt med mull eller täckbark elle rngt?
Sorligt om ett så vackert träd ska dö precis utanför mitt sovrumsfönster när det blommar så fint i guldtoner med fåglar som äter av dess nektar...