Köpte dessa:
Tomat
Bladpersilja
Storbladig Basilika
Pepparmynta
Citronmeliss
Salldsärt
Jordmandel
Vildtomat
Hjorthronsgroblad
Förra året så började jag med att sätta samtliga frön (av de sorter jag då hade) i små plastkrukor, för att sedan flytta över dom till större när det blivit större. Storlek på plastkruka nr 2 är ca 10-12 cm.
De enda som tog sig och vart stort var vildtomaten samt kapkrusbär. Kapkrusbären vart bara en stor planta men gav inga frukter. Tomaterna blidade väldigt mycket frukter men det tog extremt lång tid att få själva frukterna att växa! Allt annat jag odlade: Indisk dill, kiwano, sockerplanta m.m. började bara gro sen stannde de och bara dog.
Jag nyttjade PK13/14 till tomaterna förra året. Har lite problem med solen då jag har lite dumt läge på lägenheten. Har bara morgonsol och kvällssol.
En vän till mig satte sina frön förra året bara en vecka innan mig men vad han än sådde så fick både mycket och större frukter. Dessutom på kortare tid. Han har inte mycket mer soltimmar än mig.
Fråga: Vad kan jag ha gjort för fel, hade jag bara otur, odla jag fel saker, sådde jag försent? (började i mitten på mars)
En sak som jag har tänkt på är att lägenheten jag bor i är byggd 2006 och förmodligen "tätare" än min väns lägenhet som bor i en betydligt äldre lägenhet. Eftersom den är tätare så kanske den "stänger ute" luften som annars kan sippra in genom fönsterlister och andra springor...
Min kära mormor bor i en lägenhet som också är väldigt ny. Hon har stora problem med att få blommor där att överleva. Det mesta bara dör ut. Och ändå är hon en mormor som plockar bort minsta lilla gula blad på växterna så fort hon ser ni vet..