|
Full version: Journalister?
lorentz
04-03-2010, 10:31
Hur kommer det sig att så många läser artiklar utan vara kritiska ? Idag är det lätt att kolla upp bakgrunden och själv ta reda på fakta. Bakgrunden är denna http://www.timra.se/querypanel/templates/q...;epslanguage=EN
Aqvakul
04-03-2010, 10:52
Visst kan man, och bör man egentligen, alltid kolla upp källor.
Men samtidigt borde man väl kunna ställa lite krav på journalistisk kompetens och hederlighet även i kvällspressen.
Hej igen
04-03-2010, 11:01
Tror inte alls att det är en tidningsanka. I dokumentet är det bara politiker som uttalar sig. Varför har man inte ställt fråga till chef inom äldreomsorgen, till den som har hand om ekonomin och ger kostdirektiv?
Jag tror faktiskt inte att vårdbiträdet Pia E går ut och ljuger ang direktiven.
Men TS har har DU kollat storyn?? Har du tagit reda på fakta?? Elelr hittade du EN sida och blev nöjd med det svaret??
lorentz
04-03-2010, 11:12
Det finns alltid en anledning varför man säger något på ett särskilt sätt, Tex politisk hemvist, religion,egen vinst,vegetarian,eller nåt annat. I just detta fall kan man tänka sig att journalisten först och främst vill skapa rubriker,misskreditera och tjäna pengar.
I Timrå socialnämnds svar så finns dessa rader Våra äldre betalar maten själva så rent teoretisk skulle det dagligen kunna serveras oxfilé med pommes duches utan att det kostar skattebetalarna något extra.
Nu är jag inte journalist men jag tycker inte att det är särskilt svårt att ta reda på sanningen. Vad jag däremot inte har hittat är var "Pia" finns anställd
TS du svarade inte på min fråga... men det verkr som du hittade en sida och nöje dig med det svaret.
Hej igen
04-03-2010, 11:21
CITAT (lorentz @ 04-03-2010, 11:12)  Det finns alltid en anledning varför man säger något på ett särskilt sätt, Tex politisk hemvist, religion,egen vinst,vegetarian,eller nåt annat. I just detta fall kan man tänka sig att journalisten först och främst vill skapa rubriker,misskreditera och tjäna pengar. I Timrå socialnämnds svar så finns dessa rader Våra äldre betalar maten själva så rent teoretisk skulle det dagligen kunna serveras oxfilé med pommes duches utan att det kostar skattebetalarna något extra.
Nu är jag inte journalist men jag tycker inte att det är särskilt svårt att ta reda på sanningen. Vad jag däremot inte har hittat är var "Pia" finns anställd Tror knappast att 103 kr/dag räcker till oxfilé ... men så klart ... i teorin kan de gamla också får en utlandsresa/år.
lorentz
04-03-2010, 11:37
Ralf, jag tror mindre på journalister än på politiker. I detta fall så kan journalisten hänvisa till meddelarskyddet och säga att Pia finns men under annat namn.
CITAT (lorentz @ 04-03-2010, 11:37)  Ralf, jag tror mindre på journalister än på politiker. I detta fall så kan journalisten hänvisa till meddelarskyddet och säga att Pia finns men under annat namn. jag fattade det som att du ville veta sanningen, inte tro... om di väljer o tro istället för att ta reda på fakta, ja då är du ju inte bättre än nån annan...
Gossen Ruda
04-03-2010, 15:02
Jag har inget att säga om just denna artikel men en gyllene regel bland vissa journalister brukar vara: Förstör inte en bra historia genom att kontrollera fakta.
Bengalow
04-03-2010, 15:24
Det var en rejäl "sanning" som jag kan hålla med dig om, Ruda!! Dom kallar sig själva "jordens salt", journalisterna, och "-utan dem skulle det inte finnas demokrati i vår värld!"". Blöjsnack, säger jag....!
Aqvakul
04-03-2010, 16:13
CITAT (Bengalow @ 04-03-2010, 15:24)  Det var en rejäl "sanning" som jag kan hålla med dig om, Ruda!! Dom kallar sig själva "jordens salt", journalisterna, och "-utan dem skulle det inte finnas demokrati i vår värld!"". Blöjsnack, säger jag....! Lite onyanserat, får jag nog tycka... visst finns och behövs granskande journalistik - att det sen finns klantar och de som gör allt för ett scoop, är en annan sak...
ja en sak är säker. Går personal ut i media så finns det utan tvivel en del stenar att vända på. Det krävs mod att göra det. Att det sedan skruvas upp i media är en annan sak. Men visst är äldrevården populärt att spara pengar i. Dom äldre klagar knappast särskilt högtjutt. Att hamna på den kommunala äldreomsorgen är nog ingen höjdare precis.
Bengalow
04-03-2010, 18:59
Aqua, min mening om journalistkåren har varit väldigt stabil ganska länge, och jag kan berätta när den började... Jag hade en vän som var fotograf på den största skånska tidningen - namnet börjar på "syd".. När redaktionen beställde upp en bild från fotoarkivet på Olof Palme, så slog fotograferna vad om vilken bild som skulle väljas till artikeln. I 95 % av alla fall, så blev det en bild där objektet gavs en särdeles negativ framtoning, oftast den sämsta av alla, men det visar med all tydlighet vilken "objektivitet" journalisterna/tidningarna står för. Du har väl inte nära vänner som är mediaanknutna??
Aqvakul
04-03-2010, 19:47
Jodå jag känner flera kloka och omdömesgilla journalister, varav en faktiskt jobbat länge på den avisa du åsyftar...
Bengalow
04-03-2010, 22:19
Vad är det dom brukar säga i amerikanska rättegångsfilmer: "-No, more questions!"
Aqvakul
04-03-2010, 22:31
CITAT (Bengalow @ 04-03-2010, 22:19)  Vad är det dom brukar säga i amerikanska rättegångsfilmer: "-No, more questions!" Kanhända det blev en överdos av Perry Månsson...
vitavargen
04-03-2010, 22:54
CITAT (lorentz @ 04-03-2010, 10:31)  Hur kommer det sig att så många läser artiklar utan vara kritiska ? Idag är det lätt att kolla upp bakgrunden och själv ta reda på fakta. Bakgrunden är denna http://www.timra.se/querypanel/templates/q...;epslanguage=ENVar arbetar den nyhetsspridande journalisten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|