Full version: Vargjakten nästa år
Meriona
SvD

Regeringen

Har vi vargälskare tur så är Jägarförbundet så stöniga att nästa års jakt blir inställd. smile.gif
tommot123
CITAT (Meriona @ 04-03-2010, 11:52) *
SvD

Regeringen

Har vi vargälskare tur så är Jägarförbundet så stöniga att nästa års jakt blir inställd. smile.gif

Får vi verkligen hoppas efter den här skandalen!!!! Oxså Får vi verkligen hoppas att den här regeringen är utbytt!!!!
Tommy!
herkules
fast säger inte han carlgren någonstans att jakt/slakt blir av i vilket fall som helst fram till 2012?
eller har jag drömt det..?
Meriona
CITAT (herkules @ 04-03-2010, 13:04) *
fast säger inte han carlgren någonstans att jakt/slakt blir av i vilket fall som helst fram till 2012?
eller har jag drömt det..?

Nej det stämmer, jag såg det sedan efteråt. -cry-.gif
theseraphim
det har väl även pratats om att mer djur skall skjutas nästa gång....
tommot123
Hörde att alla vargar som sköts var helt friska!!!! Då var det bara skitsnack att de dåliga vargarna skulle sållas bort!!!!! Skäms!!!!
Tommy!
Meriona
Ja det var nog bara en dålig ursäkt. Men visst är det inavel bland vargarna, det är därför det behövs nytt blod utifrån.
tommot123
Nu lever vargen farligt igen.
15 feb tar länsstyrelserna i Mellansverige över tillstånsdgivningen för skyddjakten på varg och lo.
Till nu har det varit Naturvårdsverkets uppgift att besluta om tillstånd för skyddsjakt. Det regionala ansvaret gäller även skyddsjakt på björn.
Skyddsjaktsområdet det gäller sammanfaller väl med det området där jägarna ställde till med masslakt på 28 vargar 2 januari i år.
De berörda länsstyrelserna i området har rätt att tillsammans säga ja till skyddsjakt på 12 vargar och 12 lo, utöver vad som getts och kommer att ges på licenserna i år. Vilket kan betyda att 40 vargar dödats i Mellansverige i år när året sammanfattas nästa vinter.
Jägarna måste fråntas rätten att avgöra vilka djur som skall leva i våra skogar, jägarna är nämligen starka i länsstyrelserna och har ett starkt inflytande på jaktliga frågor regionalt. Där pratar man i eget intresse, och vilken intressegrupp har den möjligheten, att själv få vara med och fatta beslut i egna frågor.
Kör ut jägarna ur länsstyrelsernas beslutande organ.
Masslakten på 28 vargar i januari visar med all tydlighet att jägare inte är vuxna uppgiften och ansvaret att prata om viltvård.
Tommy
tommot123
Bra länk! Heter vargens tid!

http://vargenstid.wordpress.com/2009/03/13...er-ar-efter-ar/

Tommy!
sqrulan
Självklart så borde vi rösta om en sån sak, en/20 personer ska inte bestämma!!!!
sparvuggla
Om det bara finns en uns av sunt förnuft kvar, så kommer det aldrig mer bli någon vargjakt.

http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=9&oid=142

Simplicity
Jag tror på att jägarna får jaga under kontrollerade former.

Låter man dem inte göra det blir drar de bara fram sin sgt-princip...
Skjut, gräv å tig...

Å då vet man inte vart avskjutningen tar vägen...

På tal om vargjakt... Jag undrar om den här lokföraren bromsade..?
*Stintan*
CITAT (Simplicity @ 16-03-2010, 00:38) *
Jag tror på att jägarna får jaga under kontrollerade former.

Låter man dem inte göra det blir drar de bara fram sin sgt-princip...
Skjut, gräv å tig...

Å då vet man inte vart avskjutningen tar vägen...

På tal om vargjakt... Jag undrar om den här lokföraren bromsade..?

Hur det blir med den framtida jakten återstår väl att se, men de som pysslar med skjut, gräv och tig vill väl inte ha några vargar alls så att dom skulle sluta om jägarna fick jaga under kontrollerade former tror jag inte ett dugg på.

Det där sista var väl ändå att ta i. Ett tåg har faktiskt väldigt lång bromssträcka och dessutom var det väl rätt mörkt fortfarande vid tillfället. Lokföraren kan lika gärna vara en vargjaktsmotståndare så varför komma med en sån insinuation.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon