Full version: Plumeria
kentbra
Är det många här på odla.nu som håller på med Plumeria.

Här är lite bilder

01 plumeria nya 02.JPG

02 plumeria stickling.jpg

02 lumeria stickling 8 veckor.jpg

03 plumeria 1 år 03.JPG

Cherry pink.jpg

Chao Khun..jpg

Deng Seng Phet.jpg

Danay.jpg

Ngamwongwan.jpg

RitRat
Jag har aldrig hållit på med Plumeria i Sverige, men i min Gambia-trädgård (jodå jag har en sån, kolla i min profil) har jag några stycken som naturligtvis växer ute. De är underbara. Jag vet ingenting om att odla dem i Sverige! Gå de att ha som krukväxt? I så fall skulle jag gärna köpa ett par plantor av dig. Eller om vi kan byta mot några Afrika-frön, se en av mina album. Hmm, planta är mycket mer värd än frön....

Men! Inte är väl plumeria kryddväxter? Vi är på den avdelningen.

//Ritva
johanlotta
Hej Ritva!

Här svarar jag på en rättså gammal tråd, men andra kanske kan ha nytta av svaret. Att odla Plumeria som krukväxt går alldeles utmärkt - om man har gott om plats.Det sägs att en plumeria inte blir större än krukan den bor i, men det är nog bara "bull". Jag satte ett par frö jag köpt i Holland för två år sedan och man kan väl säga att växtkraften i fröna var tämligen olika. En av plantorna är 30 cm och ser ut som en ballografpenna, den andra är 240 cm och håller på att ta över mitt vardagsrum. Det sägs att man ska övervintra plumerior svalt (18-20c) och torrt och att de fäller bladen på höstkanten. Inget av detta har hänt med mina. Dom växer så det knakar året runt i ca 25c, och de blad som tappas är oftast pga. spinnangrepp eller att bladen helt enkelt blivit gamla.
Att få tag på en plumeria kan vara knepigt, och det går i vågor om man kan hitta eller inte. Jag köpte en för 10 år sedan på ICA! Jag vet att shopen på Köpenhamns Botaniska har sticklingar ibland. Annars är nog det säkraste kortet den internationella marknaden på EBAY. Där finns oftst fler frön och varianter än du kan beställa någon annanstans.
Hoppas mina tips kan hjälpa någon. (bild 6 och 7 ser förresten inte ut som plumeria -det måste va några Adenium)
MVH Johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon