skogstroll
Sitter och trånar efter saltlakrits men vill inte gå ut i ruskvädret....

Så kom jag att tänka på det där supergottiga lakritsen som fanns på 70- och 80-talet bara försvunnit -cry-.gif som lakritsälskare är det tragiskt. Tänker särskilt på salta fötter, salta spetsiga skor, salta kuddar mm... nu är lakritsen inte lika god tycker jag, rätt mesig och mjuk... får de verkligen bara ta bort sånt godis -fear-.gif
theseraphim
Lakritsdäck mmmmmmmmmmmm. Gillar också lakrits men tycker att tex pandalakrits är bra men även lidl säljer en bra sort som är lite söt/salt.
skogstroll
mmm bildäck är goda... nuförtiden är de lite mjuka tycker jag... sen är det ju mest dödskallar i affärerna (godis alltså) tongue.gif
theseraphim
salta döskallar är väl salt plus att det är jobbigt att få tag på skallar att salta:-)
zissi
Visst är det gott med lakrits. Jag gillar både söt och salt. Jag har hittat några lakritsgodingar nu på sistone i butiken men kommer inte i dagsläget ihåg vad de heter. Ska kolla upp det.
[attachment=47771:lakritsgodis.jpg]
skogstroll
hm ja det förstås... fast di är så mjuuuka. Vill ha det där schyssta tuggmotståndet som det var förut -cry-.gif

nu hittade jag en bra sajt Lakritsroten.se
Gossen Ruda
Att en del godis försvinner brukar bero på att man granskar vad de innehåller och sen förbjuder de värsta tillsatserna. biggrin.gif
skogstroll
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2010, 14:59) *
Att en del godis försvinner brukar bero på att man granskar vad de innehåller och sen förbjuder de värsta tillsatserna. biggrin.gif

typiskt, jag som älskade de där tillsatserna giggle.gif
mojan
CITAT (skogstroll @ 04-03-2010, 15:01) *
typiskt, jag som älskade de där tillsatserna giggle.gif

Jag med! kompiskram.gif
Men det finns det fortfarande gott lakrits....mmm
skogstroll
mmm... såna där stänger med pulver i är rätt ok crazy.gif och bildäck i en del godisaffärer
vitavargen
Om vi var små barn skulle du alltid få min del av Lakrits(bland godisen).

Hos en orientalisk affär såg jag Lakritsrot(malen). Det stod att det görs thé av den. Eller används till att göra dessert.
Amaryllis
har du testat djungelvrål skogstroll?
Aqvakul

vanebildande gott...
Meriona
Jag saknar de där flygande tefaten. Ni vet i oblatsmet med surt pulver i..... yahoo.gif
Och så saknar jag Nickel. Det var riktigt godis det.

Motti
Saknar också lakritsen som fanns när man var barn !fanns en tablettask som hette "Trix" och en som hette "Salmiak" som man brukade köpa när man gick på Bio,och så saknar jag "Tomteklubborna" dom var himmelskt goda,Det fanns också jättelånga lakritsremar som var 1 halv meter fanns även hallon och kolasmak.För fanns det något som hette Sigilakrits lite dyrare men mamma var tokig i den:)Och så den engelska lakritskonfekten som var lakritskola med rosa gröna vita och gula mönster i och celofanplast runt dom var underbart goda:)
Meriona
Mormors sidenkuddar saknar jag också.. -cry-.gif
Chamomille
Salta spetsiga skor... a0a.gif Va ä dä?? Såna som står i hallen?

Edit: Har du kollat i godisbutiken intill Tyresö C?
Mollis
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2010, 19:50) *

vanebildande gott...

Jag håller med, helt galet gott!
Brittan
Tablettaskarna "Salmiak" och "Salta katten" hittar jag fortfarande men "Trix" som var absolut bäst finns nog inte längre. Är det ingen som kommer ihåg "Bronsol" rören. Åt alltid det när jag gick på biomatiné på söndagarna, när tabletterna var uppätna så "sköt" man iväg korken genom att bita i röret. Förresten finns det matinéer fortfarande?

biggrin.gif
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 05-03-2010, 03:13) *
Salta spetsiga skor... a0a.gif Va ä dä?? Såna som står i hallen?

Edit: Har du kollat i godisbutiken intill Tyresö C?

näää måste jag prova kanske smile.gif

djungelvrål är ju okej men jag är inte så jättetokig i dem...
Salmiak saknar jag med, salt i sol kan man hitta ibland - de är ju jäkligt goda... och viol... smile.gif
tomtebrus.... kojak-klubbor sllurrrrrppp.... får nog ta lite godisshopping på lunchen idag hehe
Simplicity
Jag minns några ljusgröna ovala klubbor med päronsmak från min tidigaste barndom (tidigt sjuttiotal).. då farmor köpte dem till mig, då var det fest...

Annars minns jag att nittioårige grannen bjöd mig på honungskarameller. Såna har jag letat efter med ljus å lykta! Tips mottages tacksamt!

Kungen av danmark, som var en annan grannes favvo, finns tack och lov kvar!

Såna dära illröda, lite sega jordgubbtoppar med samma form som gelehallon med vit insida höll jag på att föräta mig på då jag var på Rhodos... hörde ju också barndomen till och verkar inte finnas mer..

Barndomens smaker... *leeer*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon