Hej,
såg att Lidl nästa vecka har sådana till salu för 269:-. Detta är något jag aldrig har använt men är nyfiken på, så ni som vet:
är de bara till för att fröna ska gro snabbare/lättare eller finns det andra fördelar? Hur länge ska de sen stanna kvar med undervärme, bara tills första riktiga bladparen eller längre?
Yvonne
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2010, 14:54
Det brukar främst vara till ex. tropiska växter som kan ha frön som villa ha en jämn temperatur på runt +25C för att gro som det kan behövas. Till de flesta vanliga växter som folk odlar är det inte nödvändigt. Man bör kunna ta bort lådorna från värmen när de grott. Det verkar även vara ganska små lådor så man kan nog inte ha kvar växterna så länge.
Lady Hamilton
04-03-2010, 15:45
Jag använder mig av liknande sålådor och rotar sticklingar o till frösådder som vill gro varmt Jag tycker att de är helt suveräna. Man kan lyckas med att rota även väldigt "tjuriga" växter. Använder alltid en timer så att jag på så vis kan efterlikna naturliga odlingsförhållanden ex.vis nu blir det mer o mer sol o värme på dagarna men ff kallt på nätterna och då har jag värmen påslagen på natten men ej på dagen. Jag låter mina frösådder stå i värme tills de har grott ordentligt och sticklingarna får stå i kuvöset till de är genomrotade
kentbra
04-03-2010, 16:07
Enda felet med de sålådor som jag hittar, är att de är för små.
Själv har jag bockat till plåtlådor på 600*800 mm med en kant på 20 mm. Dessa står på 20 mm frigolit och har två värmemattor till terrarie (kan köpas i zooaffärer) seriekopplade.
Seriekoppling innebär att dessa 220 volt mattor bara får 110 volt styck och går då på halv effekt.
Så två mattor på 220 volt och 65 watt vardera under en låda ger lagom värme. Cirka 26 grader.
Varje plåt låda rymmer 48 stycken (2 brätt) 8 cm utplanteringsboxar eller 30 stycken 13 cm plastkrukor.
Ack ja, vore man bara händig...
Men jag kollade faktiskt i boken Propagating Plants från RHS efter jag slängde iväg frågan och precis som du säger Lady Hamilton ska det tydligen vara perfekt för sticklingar, som rotar sig mycket snabbare och lättare. Så jag tror faktiskt jag köper en och testar, med tanke på att jag har ett enormt behov av lagerhäggsplantor!
Tack för snabba svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.