|
Nu har jag handlat de frön jag förhoppnings kan skörda under sommaren om allt går bra.
Köpte dessa:
Tomat Bladpersilja Storbladig Basilika Pepparmynta Citronmeliss Salldsärt Jordmandel Vildtomat Hjorthronsgroblad
Förra året så började jag med att sätta samtliga frön (av de sorter jag då hade) i små plastkrukor, för att sedan flytta över dom till större när det blivit större. Storlek på plastkruka nr 2 är ca 10-12 cm.
De enda som tog sig och vart stort var vildtomaten samt kapkrusbär. Kapkrusbären vart bara en stor planta men gav inga frukter. Tomaterna blidade väldigt mycket frukter men det tog extremt lång tid att få själva frukterna att växa! Allt annat jag odlade: Indisk dill, kiwano, sockerplanta m.m. började bara gro sen stannde de och bara dog.
Jag nyttjade PK13/14 till tomaterna förra året. Har lite problem med solen då jag har lite dumt läge på lägenheten. Har bara morgonsol och kvällssol. En vän till mig satte sina frön förra året bara en vecka innan mig men vad han än sådde så fick både mycket och större frukter. Dessutom på kortare tid. Han har inte mycket mer soltimmar än mig.
Fråga: Vad kan jag ha gjort för fel, hade jag bara otur, odla jag fel saker, sådde jag försent? (började i mitten på mars)
En sak som jag har tänkt på är att lägenheten jag bor i är byggd 2006 och förmodligen "tätare" än min väns lägenhet som bor i en betydligt äldre lägenhet. Eftersom den är tätare så kanske den "stänger ute" luften som annars kan sippra in genom fönsterlister och andra springor... Min kära mormor bor i en lägenhet som också är väldigt ny. Hon har stora problem med att få blommor där att överleva. Det mesta bara dör ut. Och ändå är hon en mormor som plockar bort minsta lilla gula blad på växterna så fort hon ser ni vet..
eugenia
04-03-2010, 17:41
Odlar du detta på fönsterbrädan eller balkongen? För lite ljus är säkert en orsak. Kan du inte skaffa kolonilott?
CITAT (eugenia @ 04-03-2010, 17:41)  Odlar du detta på fönsterbrädan eller balkongen? För lite ljus är säkert en orsak. Kan du inte skaffa kolonilott? Odlar på balkongen men driver upp dom inne.
Thomas S
06-03-2010, 18:57
Hej Gödslade du inte med något Kväve? NPK 11-5-18 är lagom för de flesta grönsakerna. Jag använder naturgödsel som jag tycker blir bäst. Tomater vill inte ha för varmt efter uppkomst heller, ca 18ºC är lagom, då kommer blommklasarna snabbast.
konstigt
Har du tillräckligt stora krukor för tomater, kapkrusbären ? minst 12 liters hink, gärna 20 liter !
Odlar du först i såjord med lysrör ? Lysrör är nästan ett måste under mars då uteljuset helt enkelt räcker inte alls. I princip alla växter gillar att komma till lite svalare än rumstemperatur då när det är dax att plantera om till odlingsjorden, det kan vara svårt att ordna i lägenheten, men de mår definitivt inte bra i försterbrädan med en helt element under.
CITAT (Thomas S @ 06-03-2010, 18:57)  Hej Gödslade du inte med något Kväve? NPK 11-5-18 är lagom för de flesta grönsakerna. Jag använder naturgödsel som jag tycker blir bäst. Tomater vill inte ha för varmt efter uppkomst heller, ca 18ºC är lagom, då kommer blommklasarna snabbast. Jo jag hade även gödning liknande 11-5-18 men var osäker på om det verkligen hjälpte något. Det tog inte fart riktigt som jag hade väntat mig. När jag var hos handlaren sist så sa dom att jag kommer långt med den vanliga plantjorden till det jag ska odla men det vet i katten..
CITAT (katah @ 08-03-2010, 07:20)  konstigt
Har du tillräckligt stora krukor för tomater, kapkrusbären ? minst 12 liters hink, gärna 20 liter !
Odlar du först i såjord med lysrör ? Lysrör är nästan ett måste under mars då uteljuset helt enkelt räcker inte alls. I princip alla växter gillar att komma till lite svalare än rumstemperatur då när det är dax att plantera om till odlingsjorden, det kan vara svårt att ordna i lägenheten, men de mår definitivt inte bra i försterbrädan med en helt element under. Hade 20 liters till både kapkrusbären och tomaterna. Båda växte sig väldigt stora men tog en fruktansvärd tid att få frukter på. Tomaterna vart ljusgröna. De hann inte byta färg innan första frostnatten kom. Då förstår ni själva hur lång tid dom stått. Tomatplanterna producerade mängder med tomater men de vart som sagt aldrig mer än bara gröna. Kapkrusbärs-plantan vart både stor och vid men det kom bara ett fåtal vit/ljusgula små blommor som efter blomning ramlade av och inga frukter följde därefter. Skickar med en bild så ni ser hur de var förra året.
Tulipanaros
09-03-2010, 13:02
För mycket kväve? För lite ljus? Vilken tomat odlade du; tjuvade du den?
CITAT (Tulipanaros @ 09-03-2010, 13:02)  För mycket kväve? För lite ljus? Vilken tomat odlade du; tjuvade du den? Tjuvade inte. Odlade körsbärstomat Kanske fick för lite ljus. Den fick nästan bara kvällssol. Har sol på ena balkongen mellan ca 08.00 till 13.00. Den andra balkongen har sol från tidigast 18.30 till 21.30 och det var där jag hade dom stå förra året. Jag vet att solen är som starkast vid lunch men jag orkade inte springa fram och tillbaka med alla jättekrukor så jag får väl skylla mig själv då. Men kan det ha hängt på det? Jag bor i Zon 3.
Gaerrent
09-03-2010, 15:07
Jag gissar också på att en delförklaring är att växterna fått för mycket kväve, eftersom du uppenbarligen fick en kraftig tillväxt av gröndelarna men ingen blomning. Använd hellre naturgödsel än konstgödsel då det ofta är mer balanserat och mångsidigt.
CITAT (Gaerrent @ 09-03-2010, 15:07)  Jag gissar också på att en delförklaring är att växterna fått för mycket kväve, eftersom du uppenbarligen fick en kraftig tillväxt av gröndelarna men ingen blomning. Använd hellre naturgödsel än konstgödsel då det ofta är mer balanserat och mångsidigt. Ok, ska prova!
Thomas S
10-03-2010, 20:23
Jag förstår nu att det kanske var för mycket kväve, lite ljus och kanske för hög temperatur. Gödsla inget extra i krukorna när du planterar och låta dem inte stå för varmt, beror på hur du kan vädra. Blir plantorna ljusgröna ge extra näring, har man gett för mycket så krullar sig tomatplantor i toppen och då får man vänta med mer näring tills de ser normala ut igen. Minska på kvävet när plantan inte skall växa mer, då är det viktigast med kalium.
Tulipanaros
10-03-2010, 22:21
Körsbärstomater ska i regel tjuvas, annars lägger de kraften på tillväxt och får visserligen många frukter, men få eller inga som hinner mogna. Du minns inte vad sorten hette?
Sol 18.30 till 21.30 är i princip likvärdigt med ingen sol alls. Det kan definitivt hänga på det. Om man måste välja är 08.00 till 13.00 mycket bättre.
Och så lite mindre kväve då.
Lycka till!
kvällsolen är definitivt för lite, mina tomater får sol 10-12 timmar, minst .
Crazy4Flowers
11-03-2010, 11:03
För att en Tomat ska mogna måste den ha MYCKET sol. Kvällssolen är för svag. Efter 17:00 ca så räknas inte solljuset har jag för mig, efter 17:00 = skugga. Rätta mig gärna om jag har fel.
CITAT (Tulipanaros @ 10-03-2010, 22:21)  Körsbärstomater ska i regel tjuvas, annars lägger de kraften på tillväxt och får visserligen många frukter, men få eller inga som hinner mogna. Du minns inte vad sorten hette?
Sol 18.30 till 21.30 är i princip likvärdigt med ingen sol alls. Det kan definitivt hänga på det. Om man måste välja är 08.00 till 13.00 mycket bättre.
Och så lite mindre kväve då.
Lycka till! Det var "Gardener"s Delight" jag odlade. Ok, ska köra förmiddagssolen då! Tack för tipset! CITAT (Crazy4Flowers @ 11-03-2010, 11:03)  För att en Tomat ska mogna måste den ha MYCKET sol. Kvällssolen är för svag. Efter 17:00 ca så räknas inte solljuset har jag för mig, efter 17:00 = skugga. Rätta mig gärna om jag har fel. Ajdå, då finns det ju en klar förklaring att de inte växte som tänkt. Det och det där med kväven då...
Tulipanaros
11-03-2010, 11:10
Gardener's Delight ska definitivt tjuvas.
Och ja, efter 17 = skugga. Tänk på hur mycket solen bränner huden; efter 17 behövs ingen solkräm...
CITAT (Tulipanaros @ 11-03-2010, 11:10)  Gardener's Delight ska definitivt tjuvas.
Och ja, efter 17 = skugga. Tänk på hur mycket solen bränner huden; efter 17 behövs ingen solkräm... Sant. Med andra ord är det alltså ingen idé att jag flyttar alla plantor till balkongen med kvällssolen? Kan lika gärna ha dom stå vid den andra balkongen hela dygnet...
Tulipanaros
11-03-2010, 13:34
Nej, jag tror inte att det är någon idé att bära runt dem. Gardener's Delight blir dessutom riktigt stor och måste bindas upp... den går knappast att flytta omkring när den har växt till sig.
CITAT (Tulipanaros @ 11-03-2010, 13:34)  Nej, jag tror inte att det är någon idé att bära runt dem. Gardener's Delight blir dessutom riktigt stor och måste bindas upp... den går knappast att flytta omkring när den har växt till sig. Nej jag märkte det förra året. Fick binda upp dom med ordentligt grova blompinnar. Hoppas det går bättre för mig nu iår!
therese.kvist
11-03-2010, 17:16
När jag hade balkong så odlade jag i kobajs på påse i hinkar, funkade perfekt hade alla möjliga väderlägen
Sollan A
13-03-2010, 19:21
Lyssnade på Äke Truedsson häromkvällen som rekommenderade att gödsla med kogödsel med lite vedaska i. Och gärna lite dolimitermjöl(?) också. Då blir tomaterna godare sade han. För mycket kväve ger sämre smak och mindre frukt.
Piccante
13-03-2010, 19:25
CITAT (Sollan A @ 13-03-2010, 19:21)  Lyssnade på Äke Truedsson häromkvällen som rekommenderade att gödsla med kogödsel med lite vedaska i. Och gärna lite dolimitermjöl(?) också. Då blir tomaterna godare sade han. För mycket kväve ger sämre smak och mindre frukt. Dolomit (dolomitkalksten) är en magnesiumrikare kalksten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|