eugenia
04-03-2010, 17:36
Jag har ettåriga äppelträd med gråvitt ludd på vissa ställen, främst längst ut i topparna. Jag misstänker mjöldagg. Jag har läst att man bör klippa bort angripna grenar och bränna dem. Men det går ju inte för då får jag kapa ner de små träden för mycket. Har någon något råd?
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2010, 18:30
Gråvitt ludd låter inte som mjöldagg. Däremot brukar unga grenar av många äppelsorter vara ludna, de SKA se ut så. Det är ett av de kännetecken då man försöker identifiera unga fruktträd på vintern, är de unga skotten ludna och knopparna ser ut som äpple så är det troligtvis äpple. (även några plommonsorter kan ha ludna inga skott men deras knoppar ser ju inte ut som äpple)
Hej
Jag tycker att mjöldagg kommer inte på den här tiden.
H:Bassam
eugenia
05-03-2010, 17:57
Tack för svaren, då är det kanske som det ska. Jag var lite orolig. Det resoneras mycket om kräfta och skorv men inte så mycket om mjöldagg. Jag beställde just ett preparat som heter SM-3, baserat på sjögräs som tydligen ska kunna förebygga olika typer av svamp på växter. Jag tror det kan vara bra. (Runåbergs Fröer) OK jag är en hönsmamma med mina fruktträd.
Åsa, mälardalen zon 2
05-03-2010, 20:16
En STOR flaska SM-3 har jag i kylskåpet, funkar riktigt bra att göda krukväxterna med (saintpaulia och liknande verkar brukar få klarare grön färg på bladen tycker jag) + jag vattnar grönsakerna med det men äppelträden får klara sig själva.
För att förhindra mjöldagg på äppelträd funkar det nog bättre att se till så de har gott om vatten från tidig vår och framåt (rejäla rotblötor inget småskvättande), ingen gödning som innehåller jättemycket kväve (ex. gräsmattegödning) samt ge sånt som aska till träden som innehåller kalium som stärker cellväggarna.
Hej
Du kan spreja på vatten som blandad med mjölken .
H:Bassam
eugenia
06-03-2010, 18:33
Tack för svar. Jag ska testa detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.