Full version: Beskäring av björk
kbr
Hej är nyinflyttad i ett hus och vi har björkar mot väga som har varit beskärda från början, men inte på typ 12 år. De har en krona och från den sticker det upp typ 4-7 toppar. Ska man våga fortsätta med beskärningen? Det ser väldigt konstigt ut och grannarna får väldigt mycket löv på tomten då det blåser ditåt.

Har för mig att det finns något medel som hjälper trädet att läka vad heter det och hjälper det?

Ps kan ta foton i morgon om snön inte yr så mycket.

/Karin
Åsa, mälardalen zon 2
Man bör inte klippa i björk överhuvudtaget eftersom de inte vallar över sina sår man kan bara klippa i unga tunna skott, det är stor risk för röta ifall man beskär björk (=risk för fallande grenar och träd). Kleta på lacbalsam på sår brukar skada mer än det hjälper.

Att så många klipper i björk beror ofta på fel växtval + det är billigare att sno en björk i skogen än att satsa en större slant på en björksort som inte blir så stor.

Om de är fula kan det vara bättre att ta bort dem, om man absolut tänker klippa iallafall i dem så är det bra att veta att björk blöder ifall man klipper dem på våren så sensommarbeskärning kan då vara bättre även om beskärning + björk inte brukar vara en bra kombination.
Huggorm
Framför allt när beskärningen inte utförts på så många år är det dumt att börja igen. Hamlas det varje år fungerar det bättre, men nu är grenarna så grova att det är stor risk för röta om man kapar dom.
Aqvakul
Beskär i JAS (sensommar) och om du inte blir nöjd så får du väl ta bort dem. De kommer inte att leva i evighet, men det kan du säkert stå ut med.
pebblelake
Kapa ned ninja.gif ,byt ut till något roligare biggrin.gif
Peztis
Vi har två björkar på vår tomt som de förra ägarna av någon för mig totalt outgrundlig anledning kapat topparna på. De står liksom inte ivägen för sol eller utsikt...

På sommarne är de fina, kapningen syns faktiskt inte då, men när löven är borta så syns det. Nu har jag kanske vant mig eller så syns det inte lika mycket längre men jag var lite chockad när jag såg vad de hade gjort.
lorentz
I Norra delen av Sverige är det vanligt att man formklipper björkar, formklippningen tar bara de tunnare grenarna och inte de tjocka, om du väljer att fortsätta formklippa björkarna, så kommer det att vara ett årligt återkommande arbete.
Det som man skall stryka på heter Lacbalsam om du beskär i rätt tid "JAS" behövs inte det
cato
OBSERVERA Lackbalsam hindrar ej blödning på björk vid vårbeskäring.
Bassam
Hej

Beskärning balsam hjälper om du beskära lite och kan du lägga balsam på alla sårar.

OBs eller om du kan strukit allar sår med varm kniv .
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon