Silur
Hej!

Brukar Taxus Hillis byta ut sina barr på vinter? alltså tappar de barr på vinter?
Kommer de med nya barr isåfall
Davidia
Nej, Taxus media 'Hillii' byter inte barr på vintern. De beter sig som vanliga barrväxter, där gamla barr sitter kvar så länge de beövs. Nya barr bildas under sommaren i grenspetsarna, hos gran går det att se tydligt, då dessa är ljusare i färgen. Hos idegran kan man också se de nybildade barren, om man tittar noggrant fram mot slutet av sommaren eller början på hösten.
Silur
Hej igen!

Här visar jag en bild på hur Taxus media Hillii ser ut efter vintern.
De har tappat en hel del barr.
Är det kört nu? Det som gäller är att byta ut dem?

Tack.
/Silur
vanjalarsa
Är ingen expert på idegran men jag vet att de tål att klippas . Klipp bort det du tycker är glest. Det är absolut inga problem att göra så med idegran. Man klipper tom figurer av dem.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Silur
CITAT (vanjalarsa @ 15-04-2010, 22:24) *
Är ingen expert på idegran men jag vet att de tål att klippas . Klipp bort det du tycker är glest. Det är absolut inga problem att göra så med idegran. Man klipper tom figurer av dem.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

Slutar de växa uppåt då om jag klipper bort dem? d.v.s. jag undrar om de kommer att växa mest på bredden?
Jag skulle vilja ha dem ca. 1.5 meter höga.
embees
CITAT (Silur @ 15-04-2010, 22:35) *
Slutar de växa uppåt då om jag klipper bort dem? d.v.s. jag undrar om de kommer att växa mest på bredden?
Jag skulle vilja ha dem ca. 1.5 meter höga.

Nej det gör de inte. Idegran beter sig inte som Thuja.
Idegran tåler att beskäras hårt. Men du kan också låta den växa på höjden så mycket du har tänkt dig..
Har själv en 35 år gammal idegranshäck som jag har halverat på bredden för den tog alltför stort utrymme. Först såg den väldigt kal ut men nu börjar den återkomma och bli riktigt tät och fin igen.
KarinSKARA
Jag tycker den ser äten ut.
Taxus slår på både ny och gammal ved så det är inga problem att klippa. Topparna kommer att dela sig så den blir yvigare. Forma till den lite så du tycker den ser snygg ut och sedan är det bara att vänta.
Nästa vinter kan du sätt nät runt den så slipper du fler ätskador.
Silur
CITAT (KarinSKARA @ 16-04-2010, 09:22) *
Jag tycker den ser äten ut.
Taxus slår på både ny och gammal ved så det är inga problem att klippa. Topparna kommer att dela sig så den blir yvigare. Forma till den lite så du tycker den ser snygg ut och sedan är det bara att vänta.
Nästa vinter kan du sätt nät runt den så slipper du fler ätskador.

Är det harar som äter sådana? Vi har en hel del harar och även dovhjortar här.
Räcker det med att sätta en sådan grön skydd måt vårsol eller bör vi ha nät också?

När är det mest lämpligt att klippa dem?

Tack alla för era svar!!
KarinSKARA
Hos mig är det Rådjuren som kalasar. Vet inte om harar gillar dessa men dovhjortar smakar nog säkert när inget annat finns att tillgå.
Nät är bättre tycker jag i vart fall. Dessa växter behöver inget solskydd.
Mät omkretsen på busken och köp till minst 1 meter extra för tillväxten + att det bör stå en liten bit ifrån. Sedan behövs ofta en bit till lock också så de inte äter uppifrån.
Taxus är inte speciellt känsliga och kan klippas året runt, så hyfsa till den lite nu och sedan kanske en gång till i Augusti.
Så här kan man också göra om dom om man gillar att leka med växter men då måste man klippa bollarna i toppen minst 3 gånger under säsongen:
[attachment=49017:1Taxus_u...P1110889.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon