Full version: orkide med ohyra
emas
Hej

Min mamma har en massa orkidéer som brukar trivas jättebra. Men nu har de fått någon ohyra. Det är som små 2-3 mm kryp. Lite larvlika och småluddiga. Tar man bort dem från blomman sprattlar de lite. Gråvita. Inte som maskar utan kortare och tjockare. Sitter på själva stjälkarna. Inte så många, hittills i alla fall.

Någon som känner till dem? Någon som vet vad man kan göra med dem?

Emma
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske någon form av ullöss??

Mycket svårbekämpade finns ofta även på rötterna.

Bionim har fungerat bäst för mig mot svårartad ohyra på orkidéer men det är inte speciellt lätt att få tag på och det är DYRT. Jag köpte 100ml för 150kr på orkidéhuset men nu är det tydligen ännu dyrare för det står på orkidehusets hemsida att de slutat sälja bionim p.g.a att det blivit så dyrt att det är billigare att köpa nya växter.
emas
Tack för snabbt svar.

Bilden verkar stämma bra med verkligheten ...
Låter som att de drabbade orkideerna ska slängas ut. Vet du om samma lus brukar drabba även andra växter? Kan vi i så fall skydda dem på något förebyggande sätt?

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon