Eva St
Skulle ju bara åka in till staden för att köpa lite tulpaner whistling.gif
Gjorde så men hade också lyckats få med mig en helt uuuunderbar JättePhalanopsis med enorma blommor hem whistling.gif
Har iofs sneglat på dessa en längre tid men nu gick det bara inte att stå emot längre NU ÄR DEN MIN!!!!!!!!
Snacka om lycka yahoo.gif
Men nu till frågan vad jag förstod så är den inte svårare än de vanliga "Phalanopsisarna"
Men är det någon av er som har några knep eller råd att dela med er av när det gäller denna fantastiska blomma så vore jag jätteglad
Meriona
Jag vet inte om de ska skötas på annat sätt än vanliga, men jag har också varit sugen på en sådan! Visst dras man till dem som en fluga till en sockerbit? wub.gif
Crazy4Flowers
Härligt, vilken lycka!!
Tror inte du behöver sköta den på något speciellt sätt, som en vanlig Phalanopsis, akta bara så du inte har frukt i närheten.
Eva St
Ja Visst är de fiiina!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Och frukten ska jag hålla långt ifrån den
Fick rådet när jag köpte den att doppa ner den i en hink med vatten och gödning var tionde dag när den blommar
Efter blomningen räckte det med gödning en gång/mån
Och jag som inte gett någon gödning till alla mina andra vanliga men de har kommit igen och igen ändå
Får väl lov att skärpa till mig på detta område förstår jag
Vad jag förstod så kan man när den blommat klart (vilket jag hoppas inte sker på mycket länge) klippa den strax över en nod så förgrenar den sig villgt där - är väl ungefär på samma sätt som man brukar göra då
Lät också som den blommade otroligt länge och det gör ju orkideerna men om denna blommar längre vet jag inte

Här kommer bild på den
[attachment=47800:Hel_J_tteOrkide_35.JPG][attachment=47801:Orkidebl...ubbla_30.J
PG][attachment=47802:Orkidebl...enkel_30.JPG]
Meriona
Vilken skönhet! wub.gif
rissen
Förstår att du är i ett lyckorus. Vilken skönhet.
Eva St
yahoo.gif Javisst är den underbar Lyckorus är bara förnamnet Bara jag nu lyckas få den att må riktigt gott också
flisarn
Jättefin! tummenupp.gif

Knep&råd har jag inga, tvärtom kan man säga..
Var med yngsta sonen i höstas och skulle söka en kompis till min ensamma orkidé.
Sällskap hittades-närmare bestämt 6st yes.gif
Alla blommade eller var i knopp ännu för 2-3 månader sen då jag började elda i vedspisen.
Eldade dagligen i ca 1vecka. Det blev för varmt för orkidéerna.
Blommorna o knopparna torkade och föll av -cry-.gif
Nu äntligen denna vecka fortsätter dom att växa, förutom blad som alla ren har fått till, fortsätter det växa ut på stänglerna, (som bara torkat halvvägs).

Lycka till med din orkidé och hoppas du får njuta av de fina blommorna länge,länge!
Crazy4Flowers
CITAT (Eva St @ 05-03-2010, 14:31) *
Vad jag förstod så kan man när den blommat klart (vilket jag hoppas inte sker på mycket länge) klippa den strax över en nod så förgrenar den sig villgt där - är väl ungefär på samma sätt som man brukar göra då

Man klipper där det är friskt strax över en nog, har man tur så kommer det nya stänglar där.
Klipper man inte så torkar stängeln in så småningom och man får vänta på en ny. (Vilket kan ta flera år)
Jättetjusig!!
Bassam
Hej

Jag säger alltid ger växter gödning om de behöver det , man ska ha ansvar för växter som köper , jag kan inte säga jag glömde och glömde min växt utan värme eller utan vatten.

H: Bassam
Eva St
CITAT (Crazy4Flowers @ 17-03-2010, 12:12) *
Man klipper där det är friskt strax över en nog, har man tur så kommer det nya stänglar där.
Klipper man inte så torkar stängeln in så småningom och man får vänta på en ny. (Vilket kan ta flera år)
Jättetjusig!!

Tack Crazy flowers lovar att klippa den rätt

CITAT (Bassam @ 17-03-2010, 15:16) *
Hej

Jag säger alltid ger växter gödning om de behöver det , man ska ha ansvar för växter som köper , jag kan inte säga jag glömde och glömde min växt utan värme eller utan vatten.

H: Bassam

Kan garantera dig att jag aldrig kommer att säga att jag glömde och glömde denna orkide och jag garanterar att jag kommer att ta ansvar för den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon