Sofflan
Hej. Jag fick för ett år sedan en orkidée av min svärmor. Jag har nu fått reda på att sorten heter miltoniopsis. Jag kan verkligen inte få den att trivas i mitt hem och den blir deppigare och deppigare för varje dag. Den har fått så kallade dragspelsblad och jag har läst att den blir sån både när den fått för lite vatten och även när den fått för mycket. Bulberna börjar gulna och den tappar ganska mycket blad. Och ju mer jag kämpar för att få den att må bra, desto sämmre verkar den må.. tyvärr

Är det någon här inne som har något/några goda och enkla råd när det gäller denna "tvära" blomma? smile.gif
Jag har även en cattleya och en dendrobium så goda råd om dom sorterna mottages med tacksamhet!

Mvh/Sophia
skogstroll
dragspelen brukar vara tecken på för dålig luftfuktighet vilket ju är vanligt i dagens bostäder. så det är bara att duscha och försöka höja luftfuktigheten
Sofflan
Jag är bara rädd för att komposten har förmultnat och jag ska dränka den istället.

Kan det vara värt att plantera om den? Den blommer inte, kan jag plantera om den när som helst då? Har för mig att jag läst att det är viktigt att plantera om vid en viss tidpunkt (ex. precis efter blommning) ? Kan det stämma?
Crazy4Flowers
Jag har aldrig lyckats med Miltoniopsis, inte någon längre tid i vart fall, tror dom vill ha mycket mer vatten än man kan tro, har du kollat rötterna så dom mår bra? Ett sätt att få den att överleva är nog att plantera i hydro, rötterna söker sig till nivå av vatten den trivs i. Eller så är det helt enkelt dags att plantera om den, den vill nog inte ha så grov bark. Men som sagt var jag har inte lyckats fast det var många år sedan jag hade någon.

Tror det är en myt, det går nog att plantera om när som helst, fast det är nog bäst att undvika att göra det när den blommar. Trivs den inte i komposten så lär den aldrig bli fin igen. Hur ser rötterna ut?
Sofflan
Jag har inte tagit upp den ur komposten, men den lilla del jag kan se av rötterna så ser dom tunna och trådiga ut, ganska grå-beiga i färgen, men det är väldigt mycket rötter, många små! smile.gif

Den står planterad i en ganska lagom stor kruka tror jag, men den är mörk och är inte drenerad i botten. Kanske inte så bra? Jag har alltid trott att eftersom blomman var planterad i krukan från affären så är det bra, men tvivlar lite nu...

Jag hade uppe blomman för några månader sedan och tog bort en del kompost då jag trodde att det kanske var för mycket och för tät packat. Men jag kanske ska försöka mig på att byta den helt? Jag har köpt vanlig orkidée kompost i blomsteraffären, den bord väl passa bra?

Vet ni om miltoniopsis är en orkidée som växer i marken eller ska ha luftrötter? nu har inga rötter på den hä plantan några rötter över jord iaf.

Vad är hydro?

mmvh/Sophia
pejori
CITAT (Sofflan @ 05-03-2010, 10:13) *
Jag har inte tagit upp den ur komposten, men den lilla del jag kan se av rötterna så ser dom tunna och trådiga ut, ganska grå-beiga i färgen, men det är väldigt mycket rötter, många små! smile.gif

Den står planterad i en ganska lagom stor kruka tror jag, men den är mörk och är inte drenerad i botten. Kanske inte så bra? Jag har alltid trott att eftersom blomman var planterad i krukan från affären så är det bra, men tvivlar lite nu...

Jag hade uppe blomman för några månader sedan och tog bort en del kompost då jag trodde att det kanske var för mycket och för tät packat. Men jag kanske ska försöka mig på att byta den helt? Jag har köpt vanlig orkidée kompost i blomsteraffären, den bord väl passa bra?

Vet ni om miltoniopsis är en orkidée som växer i marken eller ska ha luftrötter? nu har inga rötter på den hä plantan några rötter över jord iaf.

Vad är hydro?

mmvh/Sophia

Det är en orkidee som inte tar upp solljus via rötterna (epifyt), och därför klarar mörka krukor. (ju tunnare rötter, ju mörkare kruka.)

Miltonopsis är en hybrid, så man får kolla vad deras respektive arter har för preferenser.

http://www.stenasa.se/skotselrad/orkide/miltonia.htm

" Bulber är klutten bladen kommer ifrån, så vänta med att ta bort "klutten", tills nya skott kommit"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon