CITAT (Sofflan @ 05-03-2010, 10:13)

Jag har inte tagit upp den ur komposten, men den lilla del jag kan se av rötterna så ser dom tunna och trådiga ut, ganska grå-beiga i färgen, men det är väldigt mycket rötter, många små!
Den står planterad i en ganska lagom stor kruka tror jag, men den är mörk och är inte drenerad i botten. Kanske inte så bra? Jag har alltid trott att eftersom blomman var planterad i krukan från affären så är det bra, men tvivlar lite nu...
Jag hade uppe blomman för några månader sedan och tog bort en del kompost då jag trodde att det kanske var för mycket och för tät packat. Men jag kanske ska försöka mig på att byta den helt? Jag har köpt vanlig orkidée kompost i blomsteraffären, den bord väl passa bra?
Vet ni om miltoniopsis är en orkidée som växer i marken eller ska ha luftrötter? nu har inga rötter på den hä plantan några rötter över jord iaf.
Vad är hydro?
mmvh/Sophia
Det är en orkidee som inte tar upp solljus via rötterna (epifyt), och därför klarar mörka krukor. (ju tunnare rötter, ju mörkare kruka.)
Miltonopsis är en hybrid, så man får kolla vad deras respektive arter har för preferenser.
http://www.stenasa.se/skotselrad/orkide/miltonia.htm" Bulber är klutten bladen kommer ifrån, så vänta med att ta bort "klutten", tills nya skott kommit"