Hej. Jag tänkte odla lite kryddväxter hemma i mitt fönster.
Det jag undrar är hur basilika klarar sig i ett fönster där solen ligger på 10 timmar/dagen på sommaren? Det blir upp mot 30 grader i min lilla lägenhet.

Jag undrar också hur bra den klarar kyla för jag tänkte börja odla väldigt snart & jag har ett ganska "bra" kallras från fönsterna.
Mvh Rekka
Malin_MeL
05-03-2010, 10:51
basilika funkar finfint på fönsterbrädan! ser man till att vattna och göda den så kommer den att frodas.
Min erfarenhet är att den har svårare för kyla än för värme. så just nu har jag flyttat mina från fönstret just för att det drar så kallt.
Kyla gillar den INTE! Prova under vintern om du köper hem krukbasilika i mataffären och bär hem den, du kan nästan slänga den någon timme efteråt för då har den slaknat totalt.
Varmt, soligt, fuktigt och i lä - det gillar basilika.
okej de finns ingen risk att den blir bränd i den heta sommarsolen?
tack för svaret
mvh Rekka
Malin_MeL
05-03-2010, 13:04
jag har aldrig fått ett bränt blad på min basilika, men jag har dem inte i söderfönster utan i öster.
skulle de vara väldigt soligt i sommar och du ser att den mår dåligt så kan du kanske skugga den lite, eller flytta in den från fönstret en bit. Men den kommer inte att totalt dö på en kort stund så som den kan göra vid kyla. Så du kan testa lite.
Hej
Temperaturen i mataffären där som finns grönsaker och kryddor krukor inte mera än 16 gradar.
H: BASSAM
Jag kör mina i söderfönster, då den älskar värme, men skuggar med persienn (lätt tippad) mitt på dagen.
Växer och trivs som ogräs, om man inte glömmer vattningen.
Ställer ut min i söderläge på sommaren och det trivs den bra med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.