andershorn
22-12-2003, 12:56
Finns det fler än Willab, Classicum och Kubex som tillhandahåller växthus av bra kvalite med en yta på minst ca 10 kvadratmeter upp till 15 000. Bortser här från billigare varianter hos varuhus och dylikt.
Någon som har egna erfarenheter av växthus från de olika leverantöterna ovan?
Är glas eller polykarbonatplast att föredra till växthuset? Skall ej värmas upp med fläkt.
Finns det en dansk firma som tillverkar växthus som heter "bantex" eller något liknande?
kerstin z5-6
22-12-2003, 15:06
ja
Florum träväxthusBra mycket snyggare än de i alu tycker jag i alla fall , om du best före nyår gäller nuv prislista -sen kommer de att kosta över 17 000
Fast det är fortfarande billigt

Att de är ritade och tillverkade av trädgårdsfolk är också bra
hälsar K
andershorn
22-12-2003, 15:56
Men underhållet blir väl omfattande med ett i trä?
Funderar främst på ett i aluminium.
kerstin z5-6
22-12-2003, 17:16
tja, detta får du olja in när du tycker det behövs med ren linolja o bättra på med linoljefärgen -vart 10 år sådär-
Den funkar som falurödfärg så skrapning behövs inte
jag skurar alurännorna från alger varje vår o höst -det är värre tycker jag.......dessutom måste man vara uppmärksam på att du verkligen får minst 4 mm glas om du väljer det alternativet .Det var det inte på mitt alu -så första vintern , trots snösopning så brakade hela taket in
Och aluminiumstommen blev sned efter det
andershorn
22-12-2003, 21:50
Hur pass viktig är sidohöjden: Mellan Willabs växthusmodeller Juliana och Euro Serre är skillanden i sidohöjd ca 0,5 mt. Skiljer modellerna sig mycket åt i övrigt?
Finns det någon viktig poäng ur odlingssynpunkt att köpa ett Euro Serre istället för ett Juliana? Juliana kan ju till samma kostnad ge betydligt större odlingsyta.
Ingrid på Västkusten
02-01-2004, 14:52
Ja sidohöjden är totalt GULD värt -> kika pågamla inlägg i detta forum så får Du se alla tidigare diskussioner som förts om just sidohöjd.
Euro serre är en favvis här säger hon som itne ens äger ett :-) och som har ett Juliana ( halvt Juliana), men man kan fixa den där sidohöjden med att höja upp sockeln vilket rekommenderas i alla fall :-)
Ingenting är underhållsfritt för att göra rent måste man varje år ibland två gånger. Al-stommen blir grön elelr svart av svamp å alger etc.
Hälsar ingrid
Hej
Är det priset som är viktigt eller är det funktionen?
Med 10kvm blir det rätt hett under sommaren i vilket fall måste du ha 4mm glas om du ska sova gott när det snöar.
Rengöring behövs oberoende av materialval så det slipper du inte. sedan kan man ju ställa trä mot alu.från miljövinkel men jag lägger ingen vikt i det.
/ Leo
andershorn
08-01-2004, 20:32
Vi har börjat tänka om och bygger antagligen ett själva. Vi har gamla fönster som räcket till ett på cirka 16 kvadratmeter. Sedan lägger man väl ett polykarbonattak med 10 mm skivor.
Ingrid på Västkusten
11-01-2004, 12:37
Javisst, pengamässigt är det säkert det billigaste om man har extra fritid ;-))
Nästa växthus här blir ett hembygge - det är då säkert!
Hälsar ingrid
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-12-2003, 15:06)
ja
Florum träväxthusBra mycket snyggare än de i alu tycker jag i alla fall , om du best före nyår gäller nuv prislista -sen kommer de att kosta över 17 000
Fast det är fortfarande billigt

Att de är ritade och tillverkade av trädgårdsfolk är också bra
hälsar K
Hej Kerstin
Sitter just nu och tittar på växthus.
Var inne på Multiflorums sida och den tilltalar mig mycket desigmässigt och förmodligen så funkar den utmärkt oxå.
Har du någon erfarenhet av detta hus?
Frågar Åsgård
kerstin z5-6
26-01-2004, 23:38
Ja det kan man säga

Jag har mailat dej

Kolla din postlåda här på odla !
Hej Kerstin
Tack för din mail.
Har sedan dess gått igenom vad som finns på marknaden av växthus.
Men är tillbaka till Florums hus.
Var hos Kvistars södra Stockholm och tittade på deras hus i slutet av veckan. Fick mycket fin information av dom vad gälller bygge etc. och framförallt så var det värt att åka dit bara för att titta på färgen, den som vi spolade hemma vid köksbordet, silvergrå.
Ja nu kommer beställningen under veckan, så räknar jag med leverans i början på maj, det skall bli spännande men en hel del monteringsarbete men det är säkert kärt besvär.
Hör av mig senare
MVH Kenneth
kerstin z5-6
17-02-2004, 18:59
Lycka till ! jag hoppas verkligen att du blir nöjd .
Har i alla fall kommit med något litet råd när det gäller designen

:)Tex taklutningen
Nu har en ruta gått på mitt willab igen ..trots 4 mm glas
Vi kanske ses i Älvsjö ?
jag har lovat vara vätskekontroll o springa med kaffe åt tjejerna på F. då och då:)
Annika med Collien
17-02-2004, 20:30
Kenneth,
du får hemskt gärna komma med lite goda råd efter monteringen av ditt Multiflorum ........ jag har beställt ett för leverans i juni och tar tacksamt emot alla tips. Hade tänkt mura upp en grund 30- 40 cm att ställa det på.
Annika med collien Elsa
Hej igen Annika
Ja nu så är jag åtskilliga tusenlappar fattigare. Räknar med att leverans kommer i slutet av april redan.
Preliminärt så räknar jag med att lägga marksten odla i krukor men nu lutar det åt att vi sätter av en del till en markbädd oxå.
Eftersom taket och takfoten skjuter ut 24 cm från väggen tror jag att jag låter stenarna gå ut en bit utanför takfoten dels för droppet från taket och dels för gräsklippning m.m. Får väl senare ragga runt efter någon snygg hängränna och stuprör men det är kanske någon som har ett tips.
Lägger nog en bottensyll på 10X10 cm i tryckimpregnerat som jag behandlar med samma färg. Det skall inte behövas någon förankring då vikten är över 600 kilo, samt om det blir en tjälförskjutning så lyfter den inte snett då.
Vad gäller markberedning blir det en vertikal markskiva runt om för tjäle och rötter.
Sedan så drar jag in el och sommarvatten.
Vi får väl höras senare, endera här eller oxå på direktmail
På återhörande
Kenneth
andershorn
20-02-2004, 17:57
Det blev ändå ett köpt till sist. Ett Kubex Emma 7, 11 kvadratmeter med 6 mm polykarbonat för 10600:- Då ingick fläkt, hydromat och extra fönster.
Är det någon som har erfarenheter av ett Kubex växthus?
Det kom idag och profilerna till det verkar vara bra och stabila.
Är det ingen här på forumet som vet något om Kubex växthus?
Priset verkar vara intessant men hur är kvaliten jämför med tex Juliana husen?
andershorn
01-03-2004, 08:54
Antagligen är kvalitén väl så hög på Kubex i jämförelse med ex. Juliana och Halls. Profilerna verkar vara av bra kvalité. Vill man ha isolerplast blir det dessutom billigare än att köpa ett Juliana om man utnytthar försäsongsrabatt mm.
Det borde finnas ngn kubexväxthusägare här som vet mer om hur de fungerar i monterat skick.
Vad är det för sidohöjd på ditt.
MRLINDELL
01-03-2004, 12:07
Lägg gärna med sidohöjderna i valet av växthus. Det skiljer en hel del och det är inte kul att bara gå omkring och kolla så att man inte dunkar i något.
Skall man ha riktig kvalitet så finns det och då blir det riktigt dyrt och kanske lite stort.
Men Pris/Kvalitet kan diskuteras i det oändliga och det handlar mera om utseende än funktion ibland.
Ett växthus i Aluminium är trots allt ganska problemfritt.
Den nya isolerplasten med kanaler 10-20mm fungerar verkligen och är relativt oömt om man skulle råka dunka i något. Hade det varit glas hade det blivit byte direkt.
Mitt tak rasade in pga flera hundra kilo snö for ned från hustaket (2-plan), fixade en ny skiva samma dag. Jag kan köpa delar till mitt på Bauhaus, krokar, hyllor, upphängningsprylar mm mm.
Support på Juliana finns lite överallt och kan också vara av intresse.
andershorn
01-03-2004, 16:24
Sidohöjden är 140 cm, vilken står sig väl i jämförelse med tex juliana växthusen. Därtill skall jag höja upp sockeln 35-40 cm och får då en utomordentlig sidohöjd.
En annan fördel med kubex kan vara att man köper direkt från tillverkaren och att de är konstruerade för svenskt klimat.
Ingrid på Västkusten
02-03-2004, 08:19
Jag har kikat på Kubex och tycker de ser ut att stå sig väl i konkurrensen med Willab och Classicum. Dock har de väldigt få modeller att välja på men det gör valet destu enklare :-))
Jag tror fortfarande om jag skulle köpa idag skulle dte bli Euro-Serre ifrån Willab. Suverän sidohöjd utan att anstränga sig.
Men byggde jag själv nu så skulle det bli yupphöjd mur :-)
Hälsar ingrid
Hej!
Om ni är intresserade av växthus med hög sidohöjd kan ni ju ta en titt på www.glasbacken.se
Det är dessutom väldigt billigt. Och i trä istället för aluminium. Och isolerplast istället för glas om man så vill.
MVH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.