Full version: Mossig Mossros
Mentha-Arvensis
Jag såg en högväxt grön ros i en bortglömd trädgård för ett par år sen som hadde stjälkar blad och foderblad som var mossliknande.

Har inte sett den någon stans efteråt, och kommer inte ihåg vart det var heller.

Det kan ha varit en
Rosa centifolia muscosa communis variant,
Men jag hittar inte den heller.

Någon som vet vad den heter och vart man kan få tag på den?
Kajsa
Help me find, mossrosor
Är det någon av dessa ?

Och Rosenposten i Danmark säljer dessa mossrosor
www.rosenposten.dk
leta under " Mosroser " ( går inte länka till den sidan längre )
Mentha-Arvensis
Det fanns några som var i närheten.

Skilnaden är att hela rosen
inklusive kronbladen var mossig och grön.
Mimika
Om du söker det mossigaste mossiga så titta på Mosseaux du Japon. Den har jag och även Communis som väl är den äldsta ursprungliga som man vet. Båda är väl inte helt ovanliga på bättre plantskolor.

Men om du säger kronbladen.. titta på kinarosen Viridiflora, den är åtminstone helgrön, fast inte så mossig.
gulmåra
... och så finns ju Chapeau de Napoléon, som visserligen inte är en mossros men har massor av "mossa". Fast kronbladen är ju rosa och inte gröna förstås. g.gif
[attachment=47819:Nappe__Large_.jpg]

Mentha-Arvensis
CITAT (gulmåra @ 05-03-2010, 20:05) *
... och så finns ju Chapeau de Napoléon, som visserligen inte är en mossros men har massor av "mossa". Fast kronbladen är ju rosa och inte gröna förstås. g.gif
[attachment=47819:Nappe__Large_.jpg]

Grön va den ju inte,
Men just grön verkar svår att hitta...
Kanske får köpa andra färger.

Letar efter igelkotsros också.
Men kan nog vara lättare att hitta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon