Full version: Hur sår man?
em_san
Hej! Jag är nybörjare, iaf med att så egna blommor då jag tidigare bara köpt färdiga perenner till min rabatt. Men nu så har jag varit in till blombutiken och köpt mig 3 påsar lavendel och en såjords påse då jag har väldigt stor tomt som jag ska fylla ut med lavendel som kantblommor hade jag tänkt. Och om jag kan få 25 plantor/påse så tjänar jag ju ganska bra på att så egna istället för att köpe färdiga eller ex föröka via skott.

Men hur som helst så står det att man ska så dem med 25cm mellanrum, men ska jag verkligen göra det? Hur ska jag annars göra, hur tätt, hur många frön i varje hål? Det står att det ger 25 plantor/påse och jag har tre så-lådor som är ca 25x20cm, visst borde jag rymma alla frön från en påse/låda? De ska iaf sås på 1cm djup i fuktig, halvt packad såjord. Och stå i kylskåp 2-3 veckor, eller kan man ha dom ute? Hur stora ska de vara när man planterar om de i en liten kruka var för sig?

Tacksam för svar och mer tips om ni har några! smile.gif
Peztis
Jag hade nog börjat med att bredså dem.

Dina sålådor, de har inte några hål i botten, va? Ta något som du kan göra hål i botten på (kakburkar, glassburkar, blomkrukor...) och häll jord i dem, kanske 5 cm. Tryck till jorden lite så att den inte är för luftig.
Ställ sådderna på ett fat med vatten och låt jorden suga upp vattnet under kanske 30 minuter, du ser när den inte vill suga upp mer. Under tiden jan du sprida ut fröna på jorden och täcka med ytterligare 1 cm jord.

Låt stå i rumstemp ca 1 dygn och sedan ställer du dem antingen i kylskåpet täckta med plast/i plastpåse, eller så ställer du dem ute i skuggigt läge (ingen plast). Täck gärna med lite fiberduk om du har och skotta sedan snö över.

Efter 2-3 v tar du in dem och ställer dem varmt så att de kan gro.

Det första bladet/bladparet som kommer upp är hjärtblad. När sedan nästa blad kommer - det som kallas för karaktärsblad - då kan du plantera om dem (skola om dem) i separata krukor med planteringsjord.