Full version: Hur sår man?
em_san
Hej! Jag är nybörjare, iaf med att så egna blommor då jag tidigare bara köpt färdiga perenner till min rabatt. Men nu så har jag varit in till blombutiken och köpt mig 3 påsar lavendel och en såjords påse då jag har väldigt stor tomt som jag ska fylla ut med lavendel som kantblommor hade jag tänkt. Och om jag kan få 25 plantor/påse så tjänar jag ju ganska bra på att så egna istället för att köpe färdiga eller ex föröka via skott.

Men hur som helst så står det att man ska så dem med 25cm mellanrum, men ska jag verkligen göra det? Hur ska jag annars göra, hur tätt, hur många frön i varje hål? Det står att det ger 25 plantor/påse och jag har tre så-lådor som är ca 25x20cm, visst borde jag rymma alla frön från en påse/låda? De ska iaf sås på 1cm djup i fuktig, halvt packad såjord. Och stå i kylskåp 2-3 veckor, eller kan man ha dom ute? Hur stora ska de vara när man planterar om de i en liten kruka var för sig?

Tacksam för svar och mer tips om ni har några! smile.gif
Peztis
Jag hade nog börjat med att bredså dem.

Dina sålådor, de har inte några hål i botten, va? Ta något som du kan göra hål i botten på (kakburkar, glassburkar, blomkrukor...) och häll jord i dem, kanske 5 cm. Tryck till jorden lite så att den inte är för luftig.
Ställ sådderna på ett fat med vatten och låt jorden suga upp vattnet under kanske 30 minuter, du ser när den inte vill suga upp mer. Under tiden jan du sprida ut fröna på jorden och täcka med ytterligare 1 cm jord.

Låt stå i rumstemp ca 1 dygn och sedan ställer du dem antingen i kylskåpet täckta med plast/i plastpåse, eller så ställer du dem ute i skuggigt läge (ingen plast). Täck gärna med lite fiberduk om du har och skotta sedan snö över.

Efter 2-3 v tar du in dem och ställer dem varmt så att de kan gro.

Det första bladet/bladparet som kommer upp är hjärtblad. När sedan nästa blad kommer - det som kallas för karaktärsblad - då kan du plantera om dem (skola om dem) i separata krukor med planteringsjord.

Ställ dem sedan helst ljust men svalt. Det är då oftast bra med extrabelysning.

Glöm inte att vattna, men det får heller inte vara för blött för då kan det ruttna.
em_san
Tack för svaret!
Men behöver jag vattna dem medans de står i kylen?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du behöver inte vattna du vattnar innan sådden och sätter sedan plast över så det lär inte dunsta bort någonting så inget vatten behöver fyllas på.

Bra att veta är att perenner/flerårigt inte brukar växa lika snabbt som ettåriga sommarblommor så det blir inga stora blommande plantor första året. Det tar längre tid att odla perenner/flerårigt från frö så är det stor yta som ska täckas kanske du kan stoppa ner lite ettåriga sommarblommor mellan lavendelplantorna för att täcka upp ytan. (bar mark=ogräs)
em_san
Okej, så inget mer vattnande nu de första veckorna alltså.
Nej, jag vet att de inte kommer att blomma/bli så stora första året så jag täcker alltid upp med tidningspapper runt om och mellan växterna under jorden, som släpper igen om vatten och skyddar mot ogräs under hela sommaren innan de förmultnar och luckras upp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon