sqrulan
Jag vill att i denna tråd ska man kunna skriva av sig, sorg, saknad, längtan. Någon som stod nära, mäniska eller djur, kanske en sak som en bil eller nåt!?
ninnisky
Nej, det finns inget rätt sätt att tackla saker. Efter många år har jag lärt mig att det enda rätta sättet att tackla något är att göra som jag gjorde just då - det var rätt just i det ögonblicket- jag visste inte eller kunde inte bättre då. Om jag ångrar kanske jag ta lärdom av mina misstag idag.

Min stora sorg är helt enkelt att jag p g a sjukdom inte orkar och kan göra många saker som jag kunnit tidigare. Jag är dock på god väg att försöka inse att det är som det är och ta vara på dagen istället.

Visst är det så att man blir klokare med åren t o m mycket klokare smiley_small_hug.gif

Sussie F-Flower
CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 11:55) *
Ju äldre jag blir desto mera tittar jag bakåt i livet och ibland så blir jag lessen över saker som har hänt och jag inte har tacklat dom på rätt sätt! Finns det ett RÄTT" sätt?
Jag tror att man blir klokare med åren! giggle.gif

Precis detta har jag också ganska nyligen kommit till insikt med... yes.gif men som ung så gör man väl det man tror är bäst, just då, för man har ju inte lika mycket erfarenhet då...

Jag tror inte att det finns några "rätta" sätt. Ibland kan man vara efterklok och tänka "varför gjorde jag så?" Men jag brukar trösta mig med att då är jag i alla fall en erfarenhet rikare...

En sak som jag har märkt i alla fall, är att för varje generation som går så blir ungdomarna klokare men det är väl för att man försöker att delge dom alla sina egna kunskaper och erfarenheter så fort man får tillfälle. laugh.gif
mamamaggan
Är just nu ledsen på sjukdomar i familjen. Det finns alldeles för många sjukdomar med oviss utgång här i världen !

Du sqrulan , jag brukar tänka så här när jag ser bakåt att jag gjorde det jag gjorde med den information jag hade där och då . Man kan inte veta vad som ska hända i morgon , eller hur ? Det finns inget helt RÄTT sätt att lösa saker på det finns bara ditt sätt just då och vi gör alla så gott vi kan.

sqrulan
Idag så mår jag super dåligt för att JAG bestämde att mina djur skulle dö fast dom var friska, mina vackraste lapphundar Raija o Sarco. Det gör så djä...a ont då jag tänker på det.
Jag fick två barn på två år och jag orkade inte med dom, men det fel som jag gjorde var att jag bestämde att dom skulle dö. -cry-.gif -cry-.gif
Man får leva med sina dåliga beslut, idag skulle jag aldrig göra så! Men jag kan inte återkalla det som har hänt, just nu så grinar jag så jag ser knappt vad jag skriver! -cry-.gif
Sussie F-Flower
CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 12:35) *
Idag så mår jag super dåligt för att JAG bestämde att mina djur skulle dö fast dom var friska, mina vackraste lapphundar Raija o Sarco. Det gör så djä...a ont då jag tänker på det.
Jag fick två barn på två år och jag orkade inte med dom, men det fel som jag gjorde var att jag bestämde att dom skulle dö. -cry-.gif -cry-.gif
Man får leva med sina dåliga beslut, idag skulle jag aldrig göra så! Men jag kan inte återkalla det som har hänt, just nu så grinar jag så jag ser knappt vad jag skriver! -cry-.gif

trostar.gif Det förstår jag precis hur det känns!!! För 4 veckor sedan fick jag också ta bort min fullt friska hund pga att jag kände att jag inte längre kunde ge honom den tid som jag ansåg att han var värd. wub.gif -cry-.gif Fullt frisk och nyss fyllda 8 år var han. Nytt jobb och ingen möjlighet att ha med honom i jobbet som han tidigare varit.
Beslutet var ändå det bästa...

Att ha husdjur när man har fullt upp ändå är inget vidare. Man kan inte ha dom bara för att man ska ha dom... Husdjur ska innebära lugn och harmoni, tycker jag. Man ska känna glädje över att gå ut och gå eller träna. För vi vill ju ha "glada" djur, eller hur?
Känns det som ett "måste" ska man se över sin situation, tycker jag.

Som tur var så fick jag bara kloka och medhållande ord av veterinären som avlivade honom. Hon tyckte att det var HELT rätt!
Men det var SKITJOBBIGT!!!
smiley_small_hug.gif
sqrulan
Tack för att du skrev! Men jag idag skulle aldrig avliva ett djur för att det inte passar min livssituation, det finns möjligheter.
Man dödar inte sitt barn bara för att det inte passar! Förlåt!
Christa
CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 13:25) *
Tack för att du skrev! Men jag idag skulle aldrig avliva ett djur för att det inte passar min livssituation, det finns möjligheter.
Man dödar inte sitt barn bara för att det inte passar! Förlåt!

Mina vänner köpte en "begagnad" hund. Den voven har fått ett underbart hem. Sådan tur har nog inte alla som behöver ett nytt hem för sina djur men ibland kan man nog få hjälp av djurens vänner eller någon annan organisation som kan hjälpa till med omplaceringar.

Hoppas jag inte fortsatte på fel ämne nu.

sqrulan
smiley_small_hug.gif Nä men det är såååå bra att få höra bra historier=0)
mamamaggan
När det gäller att föda eller inte föda sitt barn så kan jag berätta att jag varit gravid fyra gånger men har bara två barn. Har inte tagit bort dem , det har naturen skött om , men jag har vetat om att jag skulle ha åkt in till lasarettet direkt i ett fall. Nu gjorde jag ett val och det står jag för än i dag.

Jag hade inte klarat att få ett till barn när min förstfödde var ett år . Barn har rätt att ha ett så bra liv som möjligt och känner man att det inte kan bli så så tycker inte jag att det är fel att inte föda dem.
sqrulan
crying.gif Jag fick ett missfall då jag var 18 år och det barnet är nerspolad på toa 3/4 månader gammalt, såg ut som en bläckfisk! sad.gif
mamamaggan
Förstår att det inte var någon trevlig upplevelse . Du fick aldrig prata med någon om det ?
Simplicity
Jag har ett barn med en grav hjärnskada. Hon är en strålande glad unge och de som lär känna henne gör hon stort intryck på. Hon är ett riktigt glädjepiller!

Men min stora sorg är att de männsikor som inte vågar lära känna henne dömer henne så hårt. Människor är rädda för henne, rädda att inte förstå vad hon säger. Rädda att hon ska göra nåt pinsamt.

Det är så klart tungt rent fysiskt att jobba med henne. Hon har dåligt minne så inlärningen och läxläsning tar extra tid. Men det jobbigaste och svåraste är att de myndigheter vi möter inte kan uppföra sig humant. Inte vilja se hennes behov och ge henne det hon har rätt till.

För två veckor sen blev jag tvungen att ta bort en av mina katter. Jag skrev lite om det i djur-tråden. Jag gråter fortfarande när jag kommer på att hon inte finns här hos oss.
lorentz
Livet är ingen lek och alla får sin beskärda del, för min del så slutade det att min sambo tog livet av sig, det är länge sedan nu men ju längre tiden går, så blir såren inte lika ärriga.
Jag tror inte att någon kan hjälpa i sådan situation, men visst är det skönt att någon finns i bakgrunden.
pejori
CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 12:35) *

Det är tungt att behöva göra så.
Men ibland har man inget val.
Detta är ingen tröst, men tänk som så, du vet att dom inte far illa hos fel person. smiley_small_hug.gif
Dom blir inga vandringspokaler på blocket eller misshandlade.
(Säger jag som tagit dom flesta som omplaceringshundar/problemhundar från just blocket) confused.gif

CITAT (lorentz @ 05-03-2010, 19:27) *
Livet är ingen lek och alla får sin beskärda del, för min del så slutade det att min sambo tog livet av sig, det är länge sedan nu men ju längre tiden går, så blir såren inte lika ärriga.
Jag tror inte att någon kan hjälpa i sådan situation, men visst är det skönt att någon finns i bakgrunden.

Visst är det så. kompiskram.gif
Att det finns någon som man kan få prata av sig med.
Ärriga blir vi, men jag tror att sorg gör oss ödmjukare för livet självt. smiley_small_hug.gif

CITAT (Simplicity @ 05-03-2010, 15:48) *
Jag har ett barn med en grav hjärnskada. Hon är en strålande glad unge och de som lär känna henne gör hon stort intryck på. Hon är ett riktigt glädjepiller!

Men min stora sorg är att de männsikor som inte vågar lära känna henne dömer henne så hårt. Människor är rädda för henne, rädda att inte förstå vad hon säger. Rädda att hon ska göra nåt pinsamt.

/..../

Suck, ibland verkar det, som folk tror att det är smittsamt.
Skulle hon nu "göra något pinsamt" So what??? dunno.gif
Alla ungar gör pinsamma saker... tummenupp.gif
Det är det, som gör dom så gulliga. blush.gif
Meriona
Vilken .... tråd! Hemsk tänkte jag skriva först för det är så tunga saker som ni skriver om. Men hemskt är det ju inte, tvärtom, det är en tråd som spritter av hopp. wub.gif

pejori
CITAT (Meriona @ 05-03-2010, 20:42) *
Vilken .... tråd! Hemsk tänkte jag skriva först för det är så tunga saker som ni skriver om. Men hemskt är det ju inte, tvärtom, det är en tråd som spritter av hopp. wub.gif

Så känner jag med. smiley_small_hug.gif
Jag har som dom flesta en sorg, jag bär med mig.
Att kunna känna att sorg, är en del av livet och att kunna hitta ljusglimmtar i sorgen, är viktigt.
Det är att gå vidare, att kunna le åt ett gott minne, som att kunna sörja vid ett tungt minne. smiley_small_hug.gif
Har ett töntigt foto av min älskade hund, där han står bland vitsippor, och ibland blir jag glad över honom, ibland gråter jag av saknad. blush.gif
Tyvärr är döden en del av livet, även om en del får mer av döden, än dom förtjänar... kompiskram.gif
mamamaggan
Simplicity , jag säger till dig vad min yngste som brukar säga .Det är inte din dotter som har problem det är de som inte kan acceptera henne som hon är som har problem.

Tyvärr drabbar det dig och din dotter men så mycket de går miste de som inte vill lära känna henne!!
Samsara
Usch, nu har det hänt mycket hos mig också. Lilla älsklingsponnyn som jag lärde mig nästan allt på ska somna in och idag fick den nya stora klumpedunsen som jag har blivit så förtjust i åka djurambulans till djursjukhuset...Håller tummarna att det bara är en muskelbristning och inte ett brutet lårben sad.gif
Hej igen
Sörjer bror som somnade in ikväll. -cry-.gif wub.gif
herkules
CITAT (Hej igen @ 06-03-2010, 22:03) *

jag beklagar sorgen
smiley_small_hug.gif
Biggan_

trostar.gif Så tråkigt Netha! Beklagar sorgen! smiley_small_hug.gif
gnon49
Att ta fram gamla album och titta på nära o kära brukar framkalla, om inte sorg, så i alla fall vemod o lite saknad. Ofta tänker jag på när bilden togs och minnen dyker upp. Då kan jag känna riktig saknad. Men tiden går ju inte att vrida tillbaka. Ibland kan jag känna saknad över att jag inte har några minnen av min mor. Hon dog i tbc när jag var ett år. Men jag fick en bra uppväxt hos mina farföräldrar så klaga kan jag inte. Vi har nog alla en säck med sorg o saknad i bagaget. Blir den inte för tung så reder vi oss och går vidare i livet.
Hej igen
CITAT (herkules @ 06-03-2010, 22:39) *
jag beklagar sorgen
smiley_small_hug.gif

.
CITAT (Biggan_ @ 06-03-2010, 22:47) *
trostar.gif Så tråkigt Netha! Beklagar sorgen! smiley_small_hug.gif

Tack Herkules och Biggan!
Kom ju som en chock idag eftersom han var så pigg igår och själv ringde och ordnade med hemsjukvård och hemtjänst.
inför hemresan som skulle bli på måndag.
Men ... han har varit jättesjuk i cancer och vi visste att det hade gått för långt för att han skulle ha en chans.
Han var jämnårig med make min .. nyss fyllda 68.
Blomstertanten
Älskade mamma wub.gif
Mamma, om du visste vad jag saknar dej ! -cry-.gif
Du var världen bästa mamma, bättre mamma kan nog ingen önska sig. Du var världens bästa mormor för mina pojkar. Trots att det gått nästan 20 år sedan du försvann så är saknaden lika stor. wub.gif

Kroppsligen finns du ju kvar , men på grund av hjärnskadan du fick i trafikolyckan är du ju helt förändrad. Som en ny mamma , men nu är det du som behöver tas om hand.
Det är en märklig blandning av känslor !
För samtidigt som jag sörjer och saknar dej så är jag glad att du trots allt överlevde.
Glad att du lever och har ett bra liv ! Även om det inte alls är som det hade kunnat varit om inte olyckan hänt.
Glad att du har din humor kvar även om den är lite annorlunda nu.
Glad att du numera känner igen mej , för det fanns ju en tid när du ingenting mindes.
Glad åt dom gånger du känner igen ungarna , även om namnen ibland blir fel.
Samtidigt rivs ju sorgen och saknaden upp varje gång jag träffar dej eller pratar med dej i telefon, för du är ju inte alls den mamman jag saknar. Du bara ser ut precis som hon.
Älskar både min "gamla" och min "nya" mamma ! wub.gif
Sussie F-Flower

trostar.gif trostar.gif trostar.gif

CITAT (Blomstertanten @ 06-03-2010, 23:43) *
Älskade mamma wub.gif
Mamma, om du visste vad jag saknar dej ! -cry-.gif
Du var världen bästa mamma, bättre mamma kan nog ingen önska sig. Du var världens bästa mormor för mina pojkar. Trots att det gått nästan 20 år sedan du försvann så är saknaden lika stor. wub.gif

Kroppsligen finns du ju kvar , men på grund av hjärnskadan du fick i trafikolyckan är du ju helt förändrad. Som en ny mamma , men nu är det du som behöver tas om hand.
Det är en märklig blandning av känslor !
För samtidigt som jag sörjer och saknar dej så är jag glad att du trots allt överlevde.
Glad att du lever och har ett bra liv ! Även om det inte alls är som det hade kunnat varit om inte olyckan hänt.
Glad att du har din humor kvar även om den är lite annorlunda nu.
Glad att du numera känner igen mej , för det fanns ju en tid när du ingenting mindes.
Glad åt dom gånger du känner igen ungarna , även om namnen ibland blir fel.
Samtidigt rivs ju sorgen och saknaden upp varje gång jag träffar dej eller pratar med dej i telefon, för du är ju inte alls den mamman jag saknar. Du bara ser ut precis som hon.
Älskar både min "gamla" och min "nya" mamma ! wub.gif

wub.gif Så vackert du skriver om din mamma.... -cry-.gif

Sorgligt öde... trostar.gif
smiley_small_hug.gif

NU BLEV DET TOKIGT!!!!
Bilden med indianen ska tillhöra inlägget till "Hej igen".
pejori

Nä, så tråkigt.
Jag beklagar verkligen din sorg. rose.gif smiley_small_hug.gif
Irene_L

Så ledsamt..... trostar.gif Beklagar sorgen! smiley_small_hug.gif
Hej igen
Tack alla för omtanke. wub.gif
sqrulan
trostar.gif Så lessamt att förlora sin bror, hej igen! crying.gif

trostar.gif Till dej blomstertanten, jag har också mist min gamla mamma och har en ny nu som är dement. sad.gif
Alba

Beklagar sorgen. smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon