Full version: Ny Rovdjursjakt!
tommot123
Nu lever vargen farligt igen.
15 feb tar länsstyrelserna i Mellansverige över tillstånsdgivningen för skyddjakten på varg och lo.
Till nu har det varit Naturvårdsverkets uppgift att besluta om tillstånd för skyddsjakt. Det regionala ansvaret gäller även skyddsjakt på björn.
Skyddsjaktsområdet det gäller sammanfaller väl med det området där jägarna ställde till med masslakt på 28 vargar 2 januari i år.
De berörda länsstyrelserna i området har rätt att tillsammans säga ja till skyddsjakt på 12 vargar och 12 lo, utöver vad som getts och kommer att ges på licenserna i år. Vilket kan betyda att 40 vargar dödats i Mellansverige i år när året sammanfattas nästa vinter.
Jägarna måste fråntas rätten att avgöra vilka djur som skall leva i våra skogar, jägarna är nämligen starka i länsstyrelserna och har ett starkt inflytande på jaktliga frågor regionalt. Där pratar man i eget intresse, och vilken intressegrupp har den möjligheten, att själv få vara med och fatta beslut i egna frågor.
Kör ut jägarna ur länsstyrelsernas beslutande organ.
Masslakten på 28 vargar i januari visar med all tydlighet att jägare inte är vuxna uppgiften och ansvaret att prata om viltvård.
tommot123
Bra länk! Heter vargens tid!

http://vargenstid.wordpress.com/2009/03/13...er-ar-efter-ar/
Tommy!
*Stintan*
Fast vi kanske inte behöver diskutera samma inlägg i fyra olika trådar efter varann.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2010, 13:30) *
Fast vi kanske inte behöver diskutera samma inlägg i fyra olika trådar efter varann.

Det visar bara på intelligensen hos den som lägger upp länken. biggrin.gif
vitavargen
CITAT (tommot123 @ 05-03-2010, 13:05) *
Nu lever vargen farligt igen.
15 feb tar länsstyrelserna i Mellansverige över tillstånsdgivningen för skyddjakten på varg och lo.
....

Tack för informationen.

Det är bra att såna som du engagerar er, annars djurhatarna skulle börjat äta människor också smile.gif
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2010, 14:56) *

mmm, det är bara du som har intelligensen i behåll här va?
sicken tur vi andra har som får läsa dina listiga kommentarer hela tiden.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 05-03-2010, 18:03) *
mmm, det är bara du som har intelligensen i behåll här va?
sicken tur vi andra har som får läsa dina listiga kommentarer hela tiden.

Tack för tipset.
tommot123
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2010, 14:56) *

Ja det var minsann intelligent uttryckt!!!!
Tommy
Mentha-Arvensis
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2010, 18:28) *
Tack för tipset.

Nomina si nescis,
Perit et cognito rerum!
tommot123
CITAT (*Stintan* @ 05-03-2010, 13:30) *

Så många trådar som möjligt så klart! Reta alla rovdjurshatare, bara reta dem!!!!!!!!!!!! Eller vad säger pojken ruda!!!!
Tommy
Gossen Ruda
CITAT (tommot123 @ 05-03-2010, 18:45) *
Så många trådar som möjligt så klart! Reta alla rovdjurshatare, bara reta dem!!!!!!!!!!!! Eller vad säger pojken ruda!!!!
Tommy

Hoppas du inte menar mig, jag hetsar inte upp mig över vad puckon skriver. Någon rovdjurshatare är jag inte heller, jag försöker bara förmedla en nyanserad bild på rovdjursbeståndet i förhållande till befolkningen och landet i övrigt. Något som saknas bland rovdjurskramarna som har en glorifierande syn på detta bestånd och dess möjliga storlek. Jag är nog fö en av få personer på detta forum som sett en varg på riktigt. Inte direkt i naturen, den kom travande nedför gatan i mitt villaområde. Jag har dessutom analyserat resterna av ett rådjur nära min sommarstuga, förmodligen dödat av en varg.
Huggorm
CITAT (tommot123 @ 05-03-2010, 18:45) *
Tommy

Jag tycker det är lite tråkigt att andra intressanta trådar som tex. fågelbildsträden skall försvinna ned i listan bara sad.gif
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 05-03-2010, 22:08) *
Hoppas du inte menar mig, jag hetsar inte upp mig över vad puckon skriver. Någon rovdjurshatare är jag inte heller, jag försöker bara förmedla en nyanserad bild på rovdjursbeståndet i förhållande till befolkningen och landet i övrigt. Något som saknas bland rovdjurskramarna som har en glorifierande syn på detta bestånd och dess möjliga storlek. Jag är nog fö en av få personer på detta forum som sett en varg på riktigt. Inte direkt i naturen, den kom travande nedför gatan i mitt villaområde. Jag har dessutom analyserat resterna av ett rådjur nära min sommarstuga, förmodligen dödat av en varg.

ta inte på dig nån jävla rätt att sitta här och kalla folk för puckon.

CITAT (Huggorm @ 05-03-2010, 22:09) *
Jag tycker det är lite tråkigt att andra intressanta trådar som tex. fågelbildsträden skall försvinna ned i listan bara sad.gif

lyft de trådar du tycker om, det gör jag
Mentha-Arvensis

Lupus predatum celox animal naturae lex.
Subsignare oponari tragicus
Abstrahere lupus vita mortalis. ninja.gif
vitavargen
CITAT (tommot123 @ 05-03-2010, 13:05) *
....
Masslakten på 28 vargar i januari visar med all tydlighet att jägare inte är vuxna uppgiften och ansvaret att prata om viltvård.

Jo, slakten på vargarna i januari gav några shejker i mellanöstern(det finns några tv-kanaler som sänder på arabiska och engelska) möjligheten att tala illa om Sverige och svensk viltpolitik. Nyhetsankaret förstorade ögonen och sa :Sverige har dödat 28 vargar.

Detta gav en internationellt ocivilicerad bild av Sverige, en bild som inte stämmer med de faktiska sociala och rättsliga förhållandena.
Mentha-Arvensis
CITAT (vitavargen @ 06-03-2010, 00:38) *
Detta gav en internationellt ocivilicerad bild av Sverige, en bild som inte stämmer med de faktiska sociala och rättsliga förhållandena.

Kanske för att vargen enligt eulagstiftning är artskydad sedan 199?.
(Kommer inte på exakt årtal.)

Nu blir regeringens huvudansvariga jakthetsare strax dragen till rätten pga lagbrott.

Ska leta reda på artiklarna och återkomma med fullständig raport/artikel.
Mentha-Arvensis
EU siktar in sig på svensk vargjakt

EU-kommissionen utreder sveriges vargpolitik. Det beskedet ger kommissionären Janez Potocnik.
Miljöpartisten Carl Schylter har fråga om den svenska licensjakten på varg går ihop med EUs regler.
Och den frågan vill även EU-kommissionen ha klarhet i.
Kommissionen utreder i vad mån sveriges vargpolitik och tillämpningen av undantag när det gäller vargar är fullt förenlig med EUs miljölagstiftning, skriver Potocnik.
Vargen skyddas av ett EU-direktiv från 1992. Det innebär att sverige är skyldigt att se till att vargstammen bevarar. Men samtidigt finns undamtag från skyddet, exempelvis för jakt, och medlemsländerna får själva besluta om hur undantaget ska tillämpas.

R&D #7 2010 www.rod.se
tommot123

Finns ju bättre sätt att använda sin energi på!
Jag har dessutom ett bra ordförråd!
Jag har också sett varg i borås djurpark så det så!
Tommy
*Stintan*
CITAT (tommot123 @ 06-03-2010, 11:39) *
Finns ju bättre sätt att använda sin energi på!
Jag har dessutom ett bra ordförråd!
Jag har också sett varg i borås djurpark så det så!
Tommy

Vilken häpnadsväckande mognadsnivå på vissa skribenter rotfl.gif
herkules
CITAT (*Stintan* @ 06-03-2010, 12:00) *

eller hur? (tänker på din) a0a.gif
*Stintan*
CITAT (herkules @ 06-03-2010, 12:27) *
eller hur? (tänker på din) a0a.gif

Och du förnekar dig som vanligt rotfl.gif
tommot123
CITAT (*Stintan* @ 06-03-2010, 12:00) *

Ja den är stor! Ja hur många människor beter sig moget med tanke på hur de reagerar på rovdjur! Moget minsann!!!!!! Svara på det du!!!!!!!!
Tommy
*Stintan*
CITAT (tommot123 @ 06-03-2010, 12:56) *
Ja den är stor! Ja hur många människor beter sig moget med tanke på hur de reagerar på rovdjur! Moget minsann!!!!!! Svara på det du!!!!!!!!
Tommy

Varför ska jag svara på det?

Men vill du föra diskussionen på sandlådenivå så varsågod!
gnon49
Dom flesta människor som blivit attackerade av rovdjur har tack o lov den inställningen att inte skylla på rovdjuret. Ändå kanske man har fått men för livet plus en tramautisk händelse att brottas med. Har man den inställningen är man vuxen situationen i sitt förhållande till djuren. Rovdjur är rovdjur och vi är dåliga på att läsa av dom. Då sker attacker. Ytters få rovdjur ser människan som byte av någon anledning. Kanske smakar vi pyton. Om vi inte har en bössa med oss är vi ju det enklaste av byte att nedlägga.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 06-03-2010, 15:10) *
Dom flesta människor som blivit attackerade av rovdjur har tack o lov den inställningen att inte skylla på rovdjuret. Ändå kanske man har fått men för livet plus en tramautisk händelse att brottas med. Har man den inställningen är man vuxen situationen i sitt förhållande till djuren. Rovdjur är rovdjur och vi är dåliga på att läsa av dom. Då sker attacker. Ytters få rovdjur ser människan som byte av någon anledning. Kanske smakar vi pyton. Om vi inte har en bössa med oss är vi ju det enklaste av byte att nedlägga.

Det är kanske en medärvd förmåga. Endast de individer som var skyggast för människan överlevde på den tiden då rovdjursjakten var fri, eller när det till och med var skottpengar på vissa arter. Och när nu hela vargstammen är inavlad och i stort sett har identiska gener så har väll den egenskapen förstärkts. Exempelvis nordamerikanska vargar har ju en betydligt aggressivare inställning till människor.
tommot123
CITAT (gnon49 @ 06-03-2010, 15:10) *

Chansen är betydligt större att Du kan bli attackerad av vildsvin än av rovdjur! Jag har inte hört att varg och lo har attackerat människor någonsin?????? Tack och lov hör och känner rovdjuren vittringen av människor så de kan försvinna i tid!
Tommy

CITAT (Huggorm @ 06-03-2010, 15:27) *
Det är kanske en medärvd förmåga. Endast de individer som var skyggast för människan överlevde på den tiden då rovdjursjakten var fri, eller när det till och med var skottpengar på vissa arter. Och när nu hela vargstammen är inavlad och i stort sett har identiska gener så har väll den egenskapen förstärkts. Exempelvis nordamerikanska vargar har ju en betydligt aggressivare inställning till människor.

vargstammen är tydligen inte inavlad efter undersökning av de nyss skjutna vargarna! Vem ska man tro på!
Tommy

CITAT (*Stintan* @ 06-03-2010, 13:06) *
Varför ska jag svara på det?

Men vill du föra diskussionen på sandlådenivå så varsågod!

Vad är det för fel på sandlådenivå! Ska du nedvärdera barnens åsikter också!!!!! Du har väl varit barn själv eller har du redan glömt det????????
Tommy
Huggorm
CITAT (tommot123 @ 06-03-2010, 20:17) *
vargstammen är tydligen inte inavlad efter undersökning av de nyss skjutna vargarna! Vem ska man tro på!
Tommy

Inavlad är den, men dom hittade inte så många skador beroende på det som dom väntade sig
*Stintan*
Chansen är betydligt större att Du kan bli attackerad av vildsvin än av rovdjur! Jag har inte hört att varg och lo har attackerat människor någonsin?????? Tack och lov hör och känner rovdjuren vittringen av människor så de kan försvinna i tid!
Tommy

Tommy

Vad är det för fel på sandlådenivå! Ska du nedvärdera barnens åsikter också!!!!! Du har väl varit barn själv eller har du redan glömt det????????
Tommy

Det finns som bekant björn också i vårt land och vad jag vet så har det väl hänt ett antal gånger att folk blivit attackerade av sådana. Var står det att det skulle vara varg eller lo som attackerat?

Har du överhuvudtaget läst de tidigare trådarna om vargjakten????

Jag diskuterar gärna men föredrar att göra det på ett så sakligt sätt som möjligt. Om du läser vad som tidigare skrivits i trådarna om detta ämne så slipper vi upprepa samma saker vi redan sagt.

Vem har pratat om barn? Inte jag iallafall.
vitavargen
Tommy
...

Du har helt rätt.

I tidigare tråd( 1600 jägare...) påstod en (som fick namnet vampyr och han var tacksam för det) att vargen har attackerat människor. Han listade upp sedan 1700-talet vad som hade händ i olika länder. Men inget från nutida händelser. Det var vidskepligt och vi sa det redan då.
vitavargen
....
Tommy

Det var nåt att tänka på smile.gif
Mentha-Arvensis
Någonting man lär sig fort här,
Är att många inte vill hålla med om någonting
och att det är i stort sett omöjligt att ändra folks åsikter.

Det är lättare att säga att det är omöjligt att genomföra,
för då behöver inte någon engagera sig och ta sin del av ansvaret.

Man ska tycka saker men bara lagom mycket,
och om det kräver arbete och engagemang ska man vara emot,
oavset vad det handlar om
Orkidétjuven
CITAT (Huggorm @ 06-03-2010, 16:27) *
Exempelvis nordamerikanska vargar har ju en betydligt aggressivare inställning till människor.

Lite nyfiken bara, men vad har du för källa till det?
pejori
CITAT (Orkidétjuven @ 07-03-2010, 20:57) *

Skulle jag också villja veta...
Finns det mindre/mer aggressiva vargar, hur ser man dom???

Saxat ur GP.se
Licensjakten i övriga landet motiveras med det samlade rovdjurstrycket och vikande stammar av betesdjur.

Okay, skit i att skjuta ut klövdjuren och mata dom svaga (som vi/vissa gör,) så överlever alla thanks.gif
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 07-03-2010, 20:57) *

Det stod klart och tydligt på wikipedia för någon månad sedan när vargjakten var igång. Nu står det i stället att de amerikanska vargarna är mindre aggressiva än de euroasiska. Som källa anges en bok, som jag ju inte kan kontrollera från min datorstol. Jag är 99% säker på att någon har varit inne och ändrat i texterna. Om det står rätt nu eller tidigare är dock svårt att säga. Propaganda är väll som vanligt ett viktigt vapen, denna gång i kampen för vargens vara eller icke vara...
*Stintan*
Hittade detta angående Nordamerikanska vargar. Tillförlitligheten yttrar jag mig inte om.

http://personal.inet.fi/luonto/mikael.broo/Val2.htm
pejori
Kan det bero på, att på den sidan kan vem som helst fylla på fakta och skriva in vad som just då passar? (wikipedia alltså)
Där är det upp till vem som helst att "fylla på fakta" tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 07-03-2010, 23:33) *
Hittade detta angående Nordamerikanska vargar. Tillförlitligheten yttrar jag mig inte om.
http://personal.inet.fi/luonto/mikael.broo/Val2.htm

Jag tyckte om detta:
CITAT
I gamla tider var botemedlet mot rabies utrotning av vargen i Kanada. Det var då. Hur man ska handskas med problemet nu är kruxet. Svaret kan vara, gå inte ensam, var beväpnad och se till att mobilen är med.

På Svalbard är det ju ingen som vågar gå ut utan gevär för alla isbjörnar, är det så det kommer bli även i Sverige i framtiden? I såna fall vill jag ha en magnumrevolver som jag kan springa runt med och skjuta på vargar med.
Carl

Det finns några varelse som alltid framställs som mycket farliga i media Hajar och vargar. Tror att mig minnas att hajen anföll mänskan i snitt 4 gånger per år (och då misstag) . När det gäller vargen mig veterligen inte en gång per år. Skulle dessa djur villa anfall oss människor för att äta oss. Så skulle 100tals människor bli uppätna. Så är som alla vet.

Detta är fakta begriper inte att folk norr slussen kan inse detta.

Sen vet jag att i bland vargen tar tam boskap i Sverige. Vet inte omfånget på detta är det någon som vet. Pratar om 10 100 eller tusen djur?

herkules
CITAT (Carl @ 08-03-2010, 10:58) *
Det finns några varelse som alltid framställs som mycket farliga i media Hajar och vargar. Tror att mig minnas att hajen anföll mänskan i snitt 4 gånger per år (och då misstag) . När det gäller vargen mig veterligen inte en gång per år. Skulle dessa djur villa anfall oss människor för att äta oss. Så skulle 100tals människor bli uppätna. Så är som alla vet.
Detta är fakta begriper inte att folk norr slussen kan inse detta.
Sen vet jag att i bland vargen tar tam boskap i Sverige. Vet inte omfånget på detta är det någon som vet. Pratar om 10 100 eller tusen djur?

kanske naturvårdsverket eller något annat verk har siffror. med tanke på att exvis samer får 3000 kr per riven ren och en jakthund kan betinga en ersättningskostnad på upp till 20 000 kr så torde det finnas siffror.
vargen får ju tyvärr ta på sig skulden för mångt fler rivna tamdjur än vad de är skyldiga till, det springer runt massa tokhundar också, som folk inte orkar hålla rätt på.
sparvuggla
CITAT (Huggorm @ 08-03-2010, 05:28) *
Jag tyckte om detta:
På Svalbard är det ju ingen som vågar gå ut utan gevär för alla isbjörnar, är det så det kommer bli även i Sverige i framtiden? I såna fall vill jag ha en magnumrevolver som jag kan springa runt med och skjuta på vargar med.

När man läser sånt här är det lätt att inse att en del människor ska inte tas allvarligt.
Antingen vill man bara provocera eller också är man ett sk. forumtroll.
Orkidétjuven
Fick höra hemifrån idag att min far hade läst eller hört att man räknade med att 50 % av Sveriges rådjur skulle svälta ihjäl denna vinter. Bara en intressant notis jag ville ta upp.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 06-03-2010, 12:38) *
Och du förnekar dig som vanligt rotfl.gif

japp - är redan tvärrökt på det här forumet så vad spelar det för roll?
Mentha-Arvensis
CITAT (herkules @ 08-03-2010, 20:14) *
japp - är redan tvärrökt på det här forumet så vad spelar det för roll?

Varför?
herkules
CITAT (Mentha-Arvensis @ 08-03-2010, 20:46) *
Varför?

det är inte så allvarligt som det lät, jag är bara less. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon