Full version: Tulpaner
mojan
Hur ska en bukett tulpaner transporteras under några timmars bilresa?

Ska det vara något blött runt stjälkarna eller ska de få torka (och sen snittas om)?
Hur skulle ni göra?
Eva i Höga
Jag skulle låta plasten vara kvar runt dem och ha blött papper runt stjälkarna. Skär av stjälkarna och snitta när de ska sättas i vatten hos mottagaren. Tror det är rätt men vet inte så noga. g.gif
mojan
Tack för ditt förslag.

Fler förslag?
Hur skulle ett blomsterhandelsproffs göra? (Det finns säkert någon sån här.)

g.gif g.gif g.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Blött runt stjälkarna, låt plasten vara kvar + ha blompappret kvar så brukar tulpaner klara sig 12-24timmar ifall man lägger dem kallt ex. på golvet i bilen.
mojan
Hm, så skulle jag också göra.

Idag fick jag en tulpanbukett med bud från en blomsteraffär (inte precis varje dag jag får det) och stjälkarna var helt torra. Inget vått av något slag runt stjälkarna.
Jag snittade förstås.

Jag ringde butiken och fick då veta att man aldrig hade något vått runt tulpanstjälkar. Är det rätt eller körde de en vals? g.gif

De hade ringt i förväg men kom två timmar efter den tiden.
När jag påpekade att jag väntat hela eftermiddagen fick jag minsann veta att de inte kunde lämna några exakta tider så många buketter de skulle köra ut och att väglaget på min gatan var mycket dåligt. (Här sköter kommunen skottningen och jag är helt oskyldig till att det är vinter. sad.gif )

Är jag en ovanligt grinig person eller har jag något rätt i ovanstående.
Känner mig lite ledsen över denna behandling. crying.gif crying.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Om de ligger kallt klarar de sig oftast utan blött, (ofta har tulpanerna varit utan vatten i något dygn när de kommer till blomsteraffären men ligger de kallt i sin kartong är det inga problem, tupaner är ingen känslig snittblomma).
mojan
Ok, då hade de rätt på den punkten. Tack, Åsa, mälardalen.

Är det också OK, i dessa mobiltelefoners tid, att vänta i 2 timmar på ett blombud?

Helen i Piteå Zon 5
Tulpaner behöver inget blött papper runt stjälkarna, dom kan ligga utan vatten väldigt läääänge, blomsterbutiken hade rätt. yes.gif Vad som är viktigt då man får buketten är att snitta om stjälkarna, rakt av med en vass blomsterkniv, kallt vatten i en vas bara några cm. man kan även lägga ner en liten isbit. Låt plasten eller ett tunt papper hålla ihop buketten tills stjälkarna har dragit år sig vätska, ca ½-1tim.
Sen vet jag att det är väldigt svårt, nästan omöjligt att ge en exakt tid då en bukett ska lämnas vid dörren, vissa butiker anlitar budfirmor, taxi eller kör ut själva, men det kan vara mycket som händer och då är det enklast att säga 'under eftermiddagen' eller 'under förmiddagen'
mojan
Ok! Ni är kloka som ugglor. biggrin.gif

Men jag anser mig fortfarande oskyldig till vintervädret och därmed väglaget. Ger mig aldrig på den punkten. devil.gif
Emelita
Har jobbat som florist i en del blomsterbutiker och det där med blött tunt stjälkarna på tulpaner är väldigt olika hur man gör med. Jag hade lagt blött om stjälkarna om de varit vattendragna innan som de skall vara vid bindning. Men visst går det bra utan blött med då är det viktigt som någon tidigare sa att snitta om stjälkarna med kniv som man iofs alltid ska göra och sedan låta papperet sitta kvar någon timme.
Och det där man hur lång tid det tar för budet att få ut blommorna är väldigt olika, ofta har man en budfirma som kör och då hämtar de alla buketter samtidigt och lämnar ut dem i tur och ordning. Men den som ringde borde upplyst om detta, så du inte hade behövt vänta. De kunde även frågat om de fanns någon granne att lämna till eller hänga det vid dörren, beroende på bar du bor.

// Emelie
mojan
CITAT (Emelita @ 05-03-2010, 19:01) *
Men den som ringde borde upplyst om detta, så du inte hade behövt vänta. De kunde även frågat om de fanns någon granne att lämna till eller hänga det vid dörren, beroende på bar du bor.
// Emelie

Det var väl så jag tyckte, bor centralt i stan, 5 min från blomsterbutiken.

Nåväl, jag får sluta sura och vårda blommorna så de står länge.

Tack, alla!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon