Dessa fröer har stått i rumstemperatur några veckor och den 1/3 satte jag in dem i kylen. Hur länge bör jag ha dem där och är det något speciellt jag behöver tänka på då
Helen i Piteå Zon 5
05-03-2010, 18:00
Jag brukar ge perenner en kylperiod på minst 8v, gärna mer och träd och buskar lite längre ca. 10v-12v. sen är det bara att skola om en och en i varje kruka
Tack Helen
De ska alltså stå i kylen hela den tiden inte ut något emellan?
Efter dessa veckor ska de då ut direkt i rumsvärme eller behöver de mellanlanda i något svalare än rumsvärme först.
Kan de börja titta upp redan när de är på kylning?
Helen i Piteå Zon 5
05-03-2010, 23:54
Jodå, det händer att frön börjar gro i kylskåpet och då får man välja ifall man vill ta fram krukan och ställa under växtbelysning eller låta krukan stå kvar ett tag till så fler frön gror. Nu vet jag inte varför du hade dina sådder inne några veckor, jag brukar bara låta sådderna stå inne 1-2 dygn för att dra fukt och sedan ställa ut. Du får väl ha krukorna i kylskåpet fram tills det är varmare ute, (då risken för flera minusgrader nattetid är över), efter det kan du ställa ut och låta fröna gro ute.
Hade helt för mig att jag läst på något ställe att de skulle stå i rumstemperatur ett par veckor först men då hade det väl rört till sig i huvudknoppen kan jag tro
Tror du att de har farit illa av det
Helen i Piteå Zon 5
07-03-2010, 00:39
Nej, inte tror jag det men det blir svårare att ställa ut under snön sådder som stått länge inne, ibland gror ju fröna och man ser det inte i jorden. Ställ du dina sådder i kylskåpet och sedan ut då risken för minusgrader nattetid är över, är säker på att det kommer att gro fint.
Låter bra. Då hoppas jag på att det fart så småningom Kul är det i alla fall att se växter börja få liv
Jippie

nu är några nackar uppe av Honungsbusken men av de andra två sorterna syns inte ett spår än
Ska jag ta fram krukorna med Honungsbuske i värmen nu då
CITAT (Eva St @ 16-03-2010, 21:58)

Jippie

nu är några nackar uppe av Honungsbusken men av de andra två sorterna syns inte ett spår än
Ska jag ta fram krukorna med Honungsbuske i värmen nu då
Please ingen som vill svara mig
Crazy4Flowers
18-03-2010, 07:56
Jag har ingen aning, men gror dom i kylan borde dom klara lite kyla också, jag skulle nog vänta liiiite till.
Helen i Piteå Zon 5
18-03-2010, 09:47
Har de flesta fröna börjat gro nu skulle jag ta fram krukan och ställa under växtbelysning och i en temperatur på +15º-+18º
Grattis förresten, roligt då det gror!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.