Jag håller på att bygga en "blomstervägg" eller "hemdjungel" i vardagsrummet.
Nu har jag en stor odlingsbytta på 56 liter som jag tänkte sätta en kopparranka i.
Men så har jag läst varningar om att inte plantera i för stor kruka direkt. Vad gäller här?
Är det dumt att plantera kopparrankan rakt ned här? Jag eftersträvar kraftig tillväxt.
(Växten är ca 50 cm i diameter och ca 40 cm hög)
Jag har två kastanjevin som ska in i likadana odlingsbyttor, men dessa föreställer jag mig kommer tycka att det är toppen med utrymme för rötterna.
Åsa, mälardalen zon 2
05-03-2010, 20:52
Oftast växer de inte snabbt då man sätter dem i stor kruka, utan de börjar inte växa förren de nästan fyllt krukan helt med rötter. +Risken för övervattning ökar ifall man har stor jordvolym till en liten planta.
Kanske en lösning är att sätta ned den i en kruka i jorden? Kanske lite tårta på tårta, men lådorna har perfekta mått för att passa tillsammans.
Hur gör man i offentliga miljöer t.ex. där man önskar snabb tillväxt och där man planterar i stora jordvolymer omedelbart.
Kanske många sticklingar av samma växt i samma kruka.hälsar strepp
Åsa, mälardalen zon 2
06-03-2010, 08:56
I offentlig miljö planterar man ner redan riktigt stora växter ifall det ska vara 1 planta i en sådan stor kruka alt. så sätter man ner flera plantor. I offentlig miljö ska det i princip se nästan färdigväxt ut när man planterat klart.
Alexander-VG-zon3
06-03-2010, 10:26
det tänkte jag också på, kanske kan man köpa fler av samma växt och plantera i. annars är det ju inget negativt för växten med stor jordvolym. då den får en tillväxt men tillväxten istället sker i jorden. däremot så ökar risken som Åsa skrev att man kan övervattna den lättare, men kan man sköta vattningen så är det inget växten mår dåligt av, att få mer jordvolym.
Platinum
06-03-2010, 10:39
Om det var jag så skulle jag ha lagt ett stort lager med lecakulor i botten på den stora krukan och sedan planterat ner plantan.
Hej
Det är så att man ska ge växt kruka som passar annars de ska bygga rötter på lång tid och sen ska de bygga grönskar .
H; Bassam
Man kanske helt enkelt får ha lite tålamod med tillväxten

Jag tänkte att man kunde ha en "huvudväxt" i storkrukan och sedan ett par "underväxter" som man har i kruka i jorden, så slipper man att deras rotsystem växer samman.
Jag har en lite äldre grönbladig philedendron och en kopparranka, så de åker kanske ned i samma bytta. De borde ju ha samma krav på växtmiljö. Tänkte ha dessa längre in i rummet och växter med tuffare ljuskrav närmare fönstrena. Det är sydvästläge så ljustillgången är god.
Har ett lager leca i botten och blandat finkorning leca (2-6mm) i krukjorden för dräneringen, det borde väl vara tillräckligt? Är det något annat jag bör tänka på här? Så här ser själva "krukkonstruktionen" ut. (Hoppas bilden kommer med i mailet)
java script:add_gallery(
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.