Full version: Långkål
Ina
Långkål hör till det bästa som finns på julbordet! Om ni inte redan har provat - gör det!
Förväll grovhackad grönkål i skinkspad, ta inte jättemycket spad - det skall koka in så småningom. När skinkspadet kokat in fräser man grönkålshacket i lite smör i en stekpanna, häll på en liten skvätt grädde och krydda med salt (om det behövs, skinkspadet brukar ge bra sälta), vitpeppar och en liten nypa socker.
För mig är det inte riktig jul om jag inte får långkål, sillsallad och lutfisk. De andra grejerna är inte så viktiga för mig. smile.gif
KURT
Grönkål (långkål), rödkål, brunkål och vitkål, finns det ännu fler kålfärger bland julmaten?
Ina
Jag tror att vi har täckt in hela färgskalan vid det här laget! biggrin.gif
Cilla
För mig är det ungefär detsamma. Julmatens bästa är olika grönkålsvarianter. Jag skämtar inte här, har bara hittat på lite nya namn på tillredningarna jag gör till jul.

Så här gör jag:

Pannkål
Strimla grönkålen i tunna strimlor. Stek i olja i en panna en liten stund, häll sedan på grädde. Låt koka i pannan tills det hela blivit en smet och grädden nästan kokat bort. Tar ca 20-30 min. Krydda med salt och peppar om det behövs. Garanterat fett, men vidunderligt gott!

Grönröd kålröra
Strimla grönkålen, lägg i en tjockbottnad kastrull eller stekpanna med lock. Häll i vatten så att det täcker lite mer än ytan på kastrullen och smält en tärning grönsaksbuljong och en matsked olja. Klipp ned torkade tomater i små bitar. Låt sjuda ca 20 min. Strax före servering - kläm en halv lime över ytan.

Sedan gör jag varianter på de här skapelserna. Häller i hackade oliver på slutet, färska kryddor, peppar (salt finns i buljongen), selleri, finskivade morötter (osthyvelssnitt).

Cilla
Betty
CITAT (Cilla @ 20-12-2002, 23:18)
För mig är det ungefär detsamma. Julmatens bästa är olika grönkålsvarianter.

Jag tror att detta kålätande är geografiskt betingat. Tar mej friheten att säga att "vi norrlänningar" inte är så värst förtjusta i alla dessa kålrätter... wub.gif
För min del får de gärna vara...
Men jag vill inte gärna vara utan den norrlänska varianten av "dopp i kopp", med tunnbröd, helst hembakat i en riktig bagarstuga! smile.gif
Cilla
Hej Betty,

Om du brukar göra tunnbröd vill jag gärna ta del av receptet! Jag är inge vidare på att baka bröd, men de tunnbröd jag fått av norrländska vänner skulle kunna ta mig över baktvivlet.

Cilla
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 20-12-2002, 23:33)
CITAT (Cilla @ 20-12-2002, 23:18)
För mig är det ungefär detsamma. Julmatens bästa är olika grönkålsvarianter.

Jag tror att detta kålätande är geografiskt betingat. Tar mej friheten att säga att "vi norrlänningar" inte är så värst förtjusta i alla dessa kålrätter... wub.gif
För min del får de gärna vara...
Men jag vill inte gärna vara utan den norrlänska varianten av "dopp i kopp", med tunnbröd, helst hembakat i en riktig bagarstuga! smile.gif

Inte har jag bagarstuga men Dopp i Kopp med hackad lök i koppen och mammas "mjukbröd".
Finns där något bättre???? Nej!!!!!
Apropos kål, köpte grönkål häromåret och tillagade enl. alla konstens
regler och huset var fullt av barn med hälfter och hälfters föräldrar och syskon +respektive.
Hur många åt av Grönkålen??????
Den som gissar rätt får en stjärna i boken.
Fialotta
Noll...människa!
Gissar jag...sååå brukar det va hos mig, fast
alla säger att dom vill ha det på bordet,
så i år bliiir det ingen , ska bli kul
o höra om nån frågar efter den rolleyes.gif tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (maudan @ 21-12-2002, 21:20)
Noll...människa!
Gissar jag...sååå brukar det va hos mig, fast
alla säger att dom vill ha det på bordet,
så i år bliiir det ingen , ska bli kul
o höra om nån frågar efter den rolleyes.gif tongue.gif

Grattis Maudan!!!
Fialotta
Jeeepiiii
jag fick en guldstjärna
inte varje dag tongue.gif
Tack Agneta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon