CITAT (stef @ 06-03-2010, 11:39)

Hej
Från Maj kommer jag ha en tomt att ställa ett växthus på, har dock aldrig haft växthus så frågor:
Hur stort får man ha på villa tomt? Bygglov behövs det? Vad jag kan hitta gäller samma som för gillestuga?
Hur stort bör man ha?
Jag vill kunna ställa in ett par stolar och ett bord utöver blommor och grönisar. 20kvm? 30?
Är slutet av Maj för sent för att plantera grönsaker? (för varmt?)
Finns "byggsatser" man bygger själv eller är de färdigt eller egentillverkning som gäller? (typ köpa ramar och glas separat fast färdigkapat)
Ska man ställa den så de blir sol hela dagen eller ska man undvika heldags sol? (kan skugga bakom träd eller hus om behov finns)
Fråga ett det räknas in under friggebod har varit 10kvm (totalt på villatomten) men det har ju pratats om 15kvm och jag vet inte om de ändrat det. Om du redan har en friggebod på runt 5kvm så räknas den in i ytan. Bor du utanför tättbebyggt område brukar man ofta inte behöva bygglov för hobbyväxthus men det kan skilja lite beroende på kommun. +Det brukar stå att man inte får ställa växthuset inom 4m från huset + inte närmre än 4m från grannen, men det är få som följer den regeln har man en liten radhustäppa så kan man ju då inte ställa ett litet växthus lagligt på tomten. Ställer man växthuset nära granntomten bör man kolla så det är OK för grannen först, gärna få skriftligt OK.
Ur odlingssynpunkt är ju större växthus desto bättre.
Om det är för sent att plantera beror på vilka grönsaker det är. Slutet av maj är mycket lagom för många av de saker man brukar ha i växthuset har man ingen uppvärmning så kan man ex. inte sätta ner tomater förren i slutet av maj på många håll och med gurkor kan man ibland behöva vänta till lite in i juni. Något som är mycket viktigt är ventilation så spara inte in på automatiska fönsteröppnare + mitt i sommaren kan dörren vara öppen dygnet runt.
Växthuset placeras soligt gärna med ett träd i närheten som slänger skugga på växthuset under den varmaste perioden på dagen alt. kan man kalka fönstren.
Du kan bygga själv el köpa byggsats det finns många firmor som har såna ex. classicum, willabträdgård, skånska byggvaror etc. Du kan välja glas, kanalplast mm. utefter ditt behov. Vissa växthus är låga så vill man ha upp det kan man mura en sockel el liknande.