CITAT (IRLU43 @ 06-03-2010, 14:20)

[attachment=47834:Brugmans...erstar_2.JPG]Toppa inte om du vill att den skall blomma snabbt. En änglatrumpet blommar först när den delat sig i ett Y. Toppar du den så försenar du blomningen.
Sätt sticklingen i mycket näringsrik jord och ge sedan näring kontinuerligt. Under sommaren får mina änglisar blomstergödning varje dag.
Lycka till!
Bifogar en bild på Vienna Silverstar; en av mina många änglisar.
Hej alla med "Änglissar",
Jag fick min gula raring väldigt sent förra året och den var lite trög i starten och jag försiktig. Frampå hösten hade den delat sig bara 1dm över ytan, så jag har fått staga upp båda stammarna. Den började blomma när hösten kom och sedan jag lyft in den för vintern, fortsatte den att blomma, men vid jul tyckte jag att nu är det nog!

Inga fler blommor! sedan blev den stackarn rätt rolig att se på. Nu är den på min altan tillsammans med mina pelargonior och andra övervintrade och nyköpta plantor och väntar på varmare dagar. Den har redan rätt stora blad i bägge kronorna, så den raringen kommer att växa. Den är nu nästan 1.30 m hög och jag kommer att inte låta den bli högre. Jag bestälde en rosa raring fr. Odla Nu, och den plantan kommer jag hålla ögonen på. Min make gillar den inte och den får inte komma i växthuset i år utan den får egen plats på altanen. Jag har gett samma blomsternäring i vatten som jag har vattnat mina andra växter med. Jag är helt ny med dessa Änglar och deras skötsell, men hoppas att jag får den rosa också i blomning senare i sommar. Jag har en påse med frö till nya Änglar -- svagt lila. Jag tänkte så dem men det är kanske för sent?

fr. Tottes matte