evachris
Hej!

Är nybörjare på detta och undrar hur många plantor kan jag räkna med att få plats i växthuset på 5,4 kvm? 180 cm*300cm

Nu menar jag de som jag kan plantera i odlingsbäddarna! bredden på odlingsbäddarna är 60 cm (tänkte sätta in 4-5 pallkragar på 60 cm*120 så att jag får kanter till min odling)

Jag ska odla
tomater (busk, högväxande) olika sorter
auberginer några olika sorter
chilli
eventuellt även tagetes om detta gynnar växthusodlingen

Min tanke är att gräva ner några plantor permanent och sedan även ställa några krukor där jag får plats med (tomat, aubergine och chilli). Även hänga någon tomat i taket (upp och ner i kruka också har jag en ampeltomat).

Det jag planterar i krukor får jag räkna med att sätta på vår uteplats när det börjar bli för trångt i växthuset. Gissar att jag vill ha för mycket i växthuset! biggrin.gif

Egentligen hade jag tänkt att odla 2 gurkor i växthuset men får nog tänka om och försöka odla gurka på en annan plats.

Hoppas på lite hjälp från er som kan mer, jag är nybörjare på detta.

Tack på förhand!

mvh
Eva-Christin
katah
Jag har 13 kvm och odlar i hinkar ( 12-20 liter) jag har 40-50 hinkar där inne.

Så du kanske kan sikta på15 stora plantor.
Jag skulle kanske sätta 6 tomater / pallkrage, möjligtvis 8 paprikor.
skogstroll
Jag har ett på 5,2 kvm och får plats med förvånansvärt mycket tycker jag. Första året hade jag en faslig massa tomatplantor, i somras hade jag 4 tomatplantor i jordbäddar, en druva, en chili i bädd, två auberginer och ett flertal chili i hinkar! Får dessutom plats med en stol där jag kan sitta och dåsa giggle.gif Klart ett större växthus hade varit bättre men det är inte helt omöjligt att odla bra i ett litet sådeså! Bra jord och gödning, ventilation och regelbunden vattning så funkar det fint.

Nu i sommar blir det chili, aubergine, tomat mm. Ska dessutom prova på ett bevattningssystem med timer smile.gif
evachris
Härligt!

thanks.gif

Då kan jag räkna med att få plats med ganska många plantor!

+ flera i kruka som jag kan flytta ut om det behövs

Jag har ca 8 olika tomatsorter + 4 olika auberginer + 3 olika chilli, några av dessa passar minst lika bra på friland så jag ska säkert få plats med det jag vill

Tack för svaren!

mvh

Eva-Christin
vips
Det går in mer än man tror, mycket mer, alldeles för mycket faktiskt. Tror att dock jag rationaliserar lite till i år. Men det är kul med mycket. Vill minnas att det var 15 hinkar med tomater, plus tre till i amplar, samt några små paprikor. Hade det inte varit för förvaringshyllan i hörnet, så hade det varit ännu mer... :-)

Men det är inte helt lätt att sköta när det blir för trångt och man får tukta en del för att solen skall komma åt alla plantor.

/magnus

[attachment=47901:_DSC0119.jpg]
[attachment=47902:_DSC0118.jpg]
evachris
Tusen Tack för bilderna!

Så härligt, vilka bilder.

Jag ser verkligen fram emot odlingssäsongen.

Det ska bli jättespännande.

Fick du många tomater på dina plantor?

mvh
Eva-Christin
skogstroll
jag har i alla fall haft tur och haft en bra skörd på mina tomater! smile.gif
vips
mer än vad vi kunde göra av med, men en skål tomater funkar bra som gå-bort-present också... smile.gif
skogstroll
och gott är det... crazy.gif
evachris
Har ni några bra tomatodlartips? Jord, näring, vatten mm

Jag har köpt flera olika sorter och kan inte köpa fler denna säsong
Floridity
Hundreds & Thousands
Tomatoberry
Black Sweet Cherry
Moneymaker
Stupice
Vilma
Brandywine
Red Fig Tomato

I höstas körde jag ut mycket jord från växthuset (det har stått tomt i flera år) och körde in minst 6 skottkärror välbrunnen hästgödsel. Funderar på att blanda ut den med torv och har tänkt att snart så salladsfrön för att se vad som händer. Lite för att testa jorden och mycket för att se om det kommer upp någon sallad.

Vårt växthus har det ganska skuggigt så vi ska försöka ta ner några träd och se om det hjälper lite.

Ha det så gott!

mvh
Eva-Christin
skogstroll
första året i växthuset gick det helt vansinnigt bra. Det fullkomligt haglade tomater. All jord var iofs helt ny + en hel den ko-mojja. Jag brukar även göra gödselvatten på vallört som jag har en del av + tillför hönsgödsel. Sen dess har det inte varit lika mycket så i år ska jag byta ut jorden och börja från scratch.

I år har jag tomat Oxheart som är så snygga som hjärtan och några andra överblivna frön (Ananas Noir tror jag mfl).
Bassam
Hej

Det är inte bra om man bara lägga gödsel utan att tänka på vilket jord har och vilka växter ska plantera .

H: Bassam
skogstroll
möjligt men de har knappast kunnat alstra mer skörd. Jorden blir väl sämre för varje år så jag ska byta ut den.
evachris
Jag har läst lite om vallört att det ska vara väldigt bra att gödsla med men även att det är ett tufft ogräs. Har du problem med att inte vallörten sprider sig för mycket?

Jag har också läst att man behöver byta jord ibland i växthuset.

mvh

Eva-Christin

Vi har "skogsjord i växthuset blandat med påsjord och det var nog 12 år sedan vi skaffade växthuset. Vi försökte odla en sommar men det gick inte så bra.

Så nu ska vi försöka igen med att lägga dit välbrunnen hästgödsel och jag tänkte blanda ut den lite med torv.

Jag hoppas verkligen att det blir bra.

mvh
Eva-Christin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon