ingerralph
06-03-2010, 14:42
Är det någon som har en förklaring på varför det är så mycket grå fläckar på vår älskade knöl?
Det känns så tråkigt att inte kunna skala en potatis som är helt ren. Fläckarna kanske inte har någon betydelse smakmässigt men ändå. Har det med förvaringen att göra eller något annat?
theseraphim
06-03-2010, 15:03
Svårt att säga, potatissorterna är överlag de samma, King o asterix. Klart det kan hänga på själv odlingen och lagringen. Sedan får de ju gråa/bruna fläckar av stötar vilket kan tyda på att dagens hantering är lite mer "grov".
ingrid fuxwall
06-03-2010, 20:09
Upplever att potatisen man köper är dåligare än den brukar vara denna årstiden - eller lurar jag mig av all snö?
Självfallet har jag en massa potatis på "groning" men spännerna de ska planteras i är dolda under några meter snö
Fågelvägen
06-03-2010, 22:59
De grå fläckarna lär bero på att potatisen gödslats alltför mycket. Någonstans tror jag det handlade om alltför kvävehaltig gödsling.
theseraphim
07-03-2010, 01:01
sedan tycker jag att de blir sämre ju närmre sommaren kommer dvs potatisen har helt enkelt lagrats längre och den håller inte i evigheter.
Meriona
11-03-2010, 09:57
Jag tycker att potatisen i vinter varit av mycket bättre kvalitet än förra vintern, är det bara jag som haft tur kanske?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.