Malin_MeL
06-03-2010, 14:55
Jag undrar hur ni gör med städning av ert växthus.
i höstas blev det bara borstning av mitt för att kylan kom lite tidigare än jag trodde, så då blev det istället upphängning av bubbelplast och frigolit på golvet.
nu var jag ute för första gången iår och tittade till det lilla huset och började fundera. jag skulle vilja tvätta det ordentligt och sen måla ett lager färg till invändigt. men det kan jag ju inte göra nu, det är ju aldeles för kallt.
jag hade tänkt att starta upp med värme i början av april om vädret tillåter, men då får ju plast och frigolit vara kvar.
jag hade inga skadedjur förra året. jag hade gråmögel men det finns alltid i luften har jag förstått så det städar man inte bort ändå.
hur gör ni? när städar ni? är det dumt att ställa in årets nya växter i ett ostädat växthus?
ingerralph
06-03-2010, 15:26
Hej! Jag tar det ganska enkelt med städningen. Lägger plast på bäddarna och duschar sen med såpvatten på väggar och tak som får verka en stund. Tar sedan och sprutar med högtryckstvätten, mycket försiktigt dock. På våren byter jag ut ungefär hälften av jorden och blandar noga. Har inte haft några problem med denna enkla åtgärd.
Malin_MeL
07-03-2010, 10:47
det lät ju inte så farligt jobbigt.
funderar dock fortfarande på om jag ska ta ner plasten nu och tvätta innan jag startar upp för året, men då åker ju samma bubbelplast upp på väggarna direkt efter städning...ni som har bubbelplast, tvättar ni den oxå?
ingerralph
08-03-2010, 16:13
Jag har överhuvudtaget ingenting i växthuset på vintern . Det är helt tomt sånärsom druvstocken som har klarat sig alla föregående vintrar. Får se hur det blir i år med den stränga vintern som vi haft
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.