Aqvakul
Inte ett spam i sikte på en hel vecka... lyckligt arbetslös...
ängsvädd
Va - är det sant - vad har hänt???
aanderss
man kan undra vilka de är som spammar o varför
Huggorm
Ryktet har spridit sig om att det är en ny sheriff i byn, dom vågar sig inte hit längre
Aqvakul
Göran hade ju utlovat en bättre spamspärr. Jag hoppas det funkar...
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 06-03-2010, 15:56) *

Men när de kom gick de bort tackvare din insats, tack för det.
Alba
Aha det är så och jag som trodde att du Aqua jobbat hårt innan jag ens hunnit börja min dag.

Jag fattar inte detta med spam. Det sägs ju att spammare lägger ut spam utan vald mottagare.
Vad beror de då på att Odla periodvis har massor och så plöstligt tar det slut - om det nu inte är så att de skaffat bättre spamfilter. I så fall kunde de ju berätta det så mycket som vi klagat.
mojan
CITAT (Aqvakul @ 06-03-2010, 15:56) *

Jag har också noterat ett spamfritt Odla. tummenupp.gif

Ska du anmäla dig på arbetsförmedlingen nu? Blir väl trist i längden med bara ett jobb. rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Myosotis
yaay.gif Jättebra, hoppas det håller i sig!!
Eva i Höga
Vad skönt! Undrar vad Aqva hotat med? g.gif
Alba
CITAT (Eva i Höga @ 06-03-2010, 19:00) *
Vad skönt! Undrar vad Aqva hotat med? g.gif

Det får vi nog aldrig veta. dunno.gif

Bättre att inte veta - vi kan ju anklagas för skyddande av brottsling. rolleyes.gif
Monica M zon 4
Dom vågar väl inte spamma nu när du är tillbaka och har ett vakande öga över forumet!
Aqvakul
Nu - två veckor... biggrin.gif
pejori
Jag såg en rackare som försökte vid 00.30 inatt.
H*n fastnade i validieringen... bravo.gif
Filtret fungerar... tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 14-03-2010, 09:44) *
Jag såg en rackare som försökte vid 00.30 inatt.
H*n fastnade i validieringen... bravo.gif
Filtret fungerar... tummenupp.gif

Hur kunde du se det? confused.gif
pejori
CITAT (Aqvakul @ 14-03-2010, 09:53) *
Hur kunde du se det? confused.gif

Såg ett knepigt (typiskt spamnamn) i listan över inloggade medlemmar.
H'n hade blivit medlem vid samma tid och i profilen stog validiering, under användarnamnet i mittremsan mellan profil och senaste besökare., sedan försvann h'n. tummenupp.gif
ängsvädd
Helt fantastiskt yahoo.gif bravo.gif biggrin.gif
Berith
Letade upp den här tråden för nu har det varit spamfritt sååååå länge känns det som!! yahoo.gif

Antar också att AQ inte har kvar sina "befogenheter" längre nu när dom inte behövs?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 20-04-2010, 08:23) *
Letade upp den här tråden för nu har det varit spamfritt sååååå länge känns det som!! yahoo.gif

Antar också att AQ inte har kvar sina "befogenheter" längre nu när dom inte behövs?

Nej, de skulle nog kunna återkallas. Fast det är ju upp till Göran. Samtidigt vet man ju inte vad som händer framöver. Sista veckans driftsproblem beror tydligen på attacker av hackers mot Odlas webhotell.
Göran Carlsson, Odla.nu
Bra det fungerar!

Vi har ändrat så att vi måste godkänna alla nya medlemmar manuellt. Det bör hindra spammare för att komma in i forumet. Skulle någon slinka igenom kan Aqvakul fortfarande ta bort spam. Det tråkiga är att nya medlemmar inte kan logga in och skriva direkt utan får vänta tills vi godkänt dem vilket kan ta några timmar även om vi försöker göra det så snabbt som möjligt.
Meriona
Fast när forumet är omöjligt att ta sig in i på kvällstid så spelar det ju ingen roll att det är spamfritt... -cry-.gif
pejori
CITAT (Göran Carlsson, Odla.nu @ 20-04-2010, 09:33) *
Bra det fungerar!

Vi har ändrat så att vi måste godkänna alla nya medlemmar manuellt. Det bör hindra spammare för att komma in i forumet. Skulle någon slinka igenom kan Aqvakul fortfarande ta bort spam. Det tråkiga är att nya medlemmar inte kan logga in och skriva direkt utan får vänta tills vi godkänt dem vilket kan ta några timmar även om vi försöker göra det så snabbt som möjligt.

Det har varit fantastiskt bra..
Skönt att slippa skiten.
Många forum har den tekniken att man får vänta, så det är dom flesta vana vid.

CITAT (Aqvakul @ 20-04-2010, 09:28) *
Nej, de skulle nog kunna återkallas. Fast det är ju upp till Göran. Samtidigt vet man ju inte vad som händer framöver. Sista veckans driftsproblem beror tydligen på attacker av hackers mot Odlas webhotell.

Tack!!! Skönt att någon informerar!!!
Berith
Tråkigt när det går trögt men skönt att vara av med spammen! tummenupp.gif

Och då finns det väl ingen anledning till varför AQ har kvar sina uppgifter. Det går väl att ge honom tillträde bakom kulisserna igen om det skulle bli översvämning på nytt?
pejori
CITAT (Berith @ 20-04-2010, 09:46) *

Och då finns det väl ingen anledning till varför AQ har kvar sina uppgifter. Det går väl att ge honom tillträde bakom kulisserna igen om det skulle bli översvämning på nytt?

Det är väl skit samma.
Vad är du rädd för?
Bättre han har kvar det, än att behöva införa dom igen om det börjar. dunno.gif
Aqvakul

Jag tycker du ska ta det med Göran!
*Stintan*

Varför har du problem med att AQ har kvar sina spamborttagningsuppgifter? Hindrar det dig på något vis?
Berith
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2010, 09:53) *
Jag tycker du ska ta det med Göran!

Varför skulle man inte kunna diskutera sånt öppet?

Du får gärna rätta mej, men jag antar/inbillar mej att du inte bara kan plocka bort spam utan har insyn i en hel del annat. Du ser kanske tex våra ip-adresser? Ser du vilka trådar vi besöker?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 20-04-2010, 10:22) *
Varför skulle man inte kunna diskutera sånt öppet?

Du får gärna rätta mej, men jag antar/inbillar mej att du inte bara kan plocka bort spam utan har insyn i en hel del annat. Du ser kanske tex våra ip-adresser? Ser du vilka trådar vi besöker?

Jag har bett dig att ta upp detta med Göran, så är det upp till honom att berätta det han vill. Det är inte säkert att han vill att systemets olika "nivåer" ska bli allmänt kända. Det skulle faktiskt kunna vara till nytta för både hackers och spammare. Du får nöja dig med att jag använder mina särskilda befogenheter till att plocka bort spam och inte till något annat.
Berith
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2010, 10:40) *
Jag har bett dig att ta upp detta med Göran, så är det upp till honom att berätta det han vill. Det är inte säkert att han vill att systemets olika "nivåer" ska bli allmänt kända. Det skulle faktiskt kunna vara till nytta för både hackers och spammare. Du får nöja dig med att jag använder mina särskilda befogenheter till att plocka bort spam och inte till något annat.

Fast om du inte hade kunnat det där så hade du väl helt enkelt svarat nej. flirting.gif

Jag tror iaf att du kan se ip-adresserna på spammarna, och då kan du säkert ser våra också. Men jag ska vid tillfälle fråga Göran! tummenupp.gif
Meriona
Vad kan man göra med en IPadress då, jag tror inte att gemene man har nån användning för den? Eller har man, jag vet inte ens vad jag har för IPadress själv? unsure.gif
ängsvädd
Jag TROR att man kan få reda på vem som har den ip-adressen, men är inte säker. Vet ej om internetleverantörerna lämnar ut den informationen till vem som helst - troligtvis inte.
Meriona
Det lämnar de väl bara ut efter myndighetsbeslut/brottsmisstankar, om inte jag missförstått informationen kring det här nedladdningshistorierna? Eller minns jag fel? unsure.gif
ängsvädd
Jag skulle tro att det är så. Enskilda personer kan knappast få reda på människors identitet, men jag är inte säker.
skånepåg
Hehe med en ip-adress så kan man attackera datorn och ta över den med lite skicklighet ^^
Vet du inte vad du har för ipadress så bara googla Whatsmyip så får du det, ett måste förannars att vara på dc++ biggrin.gif
ängsvädd
Hur kan man märka att någon tagit över datorn? Behöver det märkas?
skånepåg
CITAT (ängsvädd @ 20-04-2010, 11:41) *
Hur kan man märka att någon tagit över datorn? Behöver det märkas?

Hehe nej det märks inte, beror ju vad man har på datorn om det är intressant ^^
ängsvädd
Då gäller det att vara så ointressant som möjligt med andra ord wink.gif
skånepåg
CITAT (ängsvädd @ 20-04-2010, 11:46) *
Då gäller det att vara så ointressant som möjligt med andra ord wink.gif

Hehe typ, men de flesta hackare e bara ute efter program från typ nasa och intressanta uppgifter bland andra stora databasar, vi lekmän är inte så intressanta såfall bara förstöra hårddisken tongue.gif
ängsvädd
felskrivet
skånepåg
CITAT (ängsvädd @ 20-04-2010, 11:52) *
felskrivet

Hehe genom att göra ddos attack, enkelt förklarat är det ett program som tagit över tusentals datorer så de skickar en attack mot specefika datorn från 100 tusentals datorer så hela hårddisken slutar fungera till slut ^^
Det finns igentligen ingen brandvägg som klarar sånt, och om de nu vill veta vad som finns i datorn så får de reda på det ^^ Dagens programera och dess lärjungar är så pass bra så vill de typ veta vad för sidor du besöker så hittar de det lätt biggrin.gif
Berith
Ja nu tror nog inte jag att Aq hackar sej in i våra datorer och tar över hårddiskar. naughty.gif

Däremot tror jag att han "kan göra" mer än bara plocka bort oönskat spam. Men jag har inte sagt att han gör det, bara att jag tror att han kan.

g.gif Fast jag såg ju iofs en gång att han plockade bort ett av sina egna inlägg och sen la tillbaka det igen när jag undrade var det inlägget jag svarade på tog vägen...
ängsvädd
CITAT (skånepåg @ 20-04-2010, 11:57) *
Hehe genom att göra ddos attack, enkelt förklarat är det ett program som tagit över tusentals datorer så de skickar en attack mot specefika datorn från 100 tusentals datorer så hela hårddisken slutar fungera till slut ^^
Det finns igentligen ingen brandvägg som klarar sånt, och om de nu vill veta vad som finns i datorn så får de reda på det ^^ Dagens programera och dess lärjungar är så pass bra så vill de typ veta vad för sidor du besöker så hittar de det lätt biggrin.gif

Aha, det är så det går till. Då kan alltså ens egen dator medverka i att andras hårddiskar förstörs utan att man vet om det!
Aqvakul
CITAT (Berith @ 20-04-2010, 12:02) *
Ja nu tror nog inte jag att Aq hackar sej in i våra datorer och tar över hårddiskar. naughty.gif

Däremot tror jag att han "kan göra" mer än bara plocka bort oönskat spam. Men jag har inte sagt att han gör det, bara att jag tror att han kan.

g.gif Fast jag såg ju iofs en gång att han plockade bort ett av sina egna inlägg och sen la tillbaka det igen när jag undrade var det inlägget jag svarade på tog vägen...

Att jag kan plocka bort inlägg och trådar är knappast någon hemlighet... Några gånger har jag plockat bort av misstag och fått hjälp av Göran att återställa. Om Berith tror att jag spionerar på henne, så kan jag meddela att så inte är fallet. Miitt uppdrag är att ta bort SPAM och det har jag försökt göra efter bästa förmåga...
Visst måste det finnas intressantare saker att ventilera än detta?
Berith
Äsch inte tror jag att du spionerar på mej... blush.gif

Däremot håller jag fast vid att jag tycker att din befogenhet som spamborttagare bara kunde gälla när det verkligen förekommer spam här. wink.gif
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 20-04-2010, 13:38) *
Att jag kan plocka bort inlägg och trådar är knappast någon hemlighet... Några gånger har jag plockat bort av misstag och fått hjälp av Göran att återställa. Om Berith tror att jag spionerar på henne, så kan jag meddela att så inte är fallet. Miitt uppdrag är att ta bort SPAM och det har jag försökt göra efter bästa förmåga...
Visst måste det finnas intressantare saker att ventilera än detta?

Jag vill bara påpeka att mina frågor kring det här med ip-adress inte har något med dig att göra - tror inte du sysslar med sådant smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon