Full version: Mjuk chokladkaka
Eva i Skåne
45min och jag har gjort en rulltårta och stoppat i kylen och har två chokladkakor i ugnen. Ibland lyckas man få något ur händerna minsann tongue.gif.

Vill ni ha en snabbakad chokladkaka till jul. OBS! Det är ingen kladdkaka.
Man kan lika bra göra två när man ändå är i farten och har man inte så många kakmonster i familjen, som jag har, så kan man alltid stoppa en i frysen.
Här kommer recept på 1st.

3dl strösocker
2½dl vetemjöl
3msk kakao
2tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1½dl vatten
75g smält marg
2 lätt uppvispade ägg

Blanda de torra ingredienserna i en skål, tillsätt vatten, marg och ägg (jag vispar bara ihopa dem med en gaffel så att gula o vita går ihopa och sen några tag till)
Häll i smord och bröad form. (Blanda gärna kakao med ströbröet, så blir ytan också chokladfärgad)
Bakas i 170grader ca 40min
*Felix matte*
Låter gott wub.gif
Vad har du för formar? Är det avlånga eftersom du kan grädda 2 samtidigt?
Eva i Skåne
Ja, två långa eller en lång och en rund.
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 22-12-2003, 20:57)
Vill ni ha en snabbakad chokladkaka till jul. OBS! Det är ingen kladdkaka.

Oj vad den var god Eva! wub.gif Gjorde en häromdan och vi åt den till glass. Fast jag tycker den påminner om just kladdkaka.... Mums!
*Felix matte*
Tack för påminnelsen Berith...nu ska jag skriva ut receptet och här ska bakas...minnet var tydligen kortare än jag trodde tongue.gif
lotta_
CITAT (Berith @ 21-02-2005, 19:54)
Oj vad den var god Eva! wub.gif Gjorde en häromdan och vi åt den till glass. Fast jag tycker den påminner om just kladdkaka.... Mums!

Gräddade du den i en låg eller hög form Berith?
Berith
CITAT (Felix matte @ 21-02-2005, 20:24)
Tack för påminnelsen Berith...nu ska jag skriva ut receptet och här ska bakas...minnet var tydligen kortare än jag trodde tongue.gif

Kort minne...? tongue.gif Receptet var ju från julen 2003, det är ju en evighet sen.

Jag gräddade i en liten avlång form - 1,5 liter kanske.
lotta_
Ska testa den på mina gäster till helgen. smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Berith @ 21-02-2005, 20:41)
CITAT (Felix matte @ 21-02-2005, 20:24)

Kort minne...? tongue.gif Receptet var ju från julen 2003, det är ju en evighet sen.

Jag gräddade i en liten avlång form - 1,5 liter kanske.

Men herreguuuud! ohmy.gif gick tiden sååå fort sleep.gif rolleyes.gif laugh.gif
L8 B.
Brukar hotta upp mina kladdkakor med en dl Ajvar - oom man nu vill ha choklad med sting - förståss :-) Har även gjort äppelkaka med Ajvar dock bara en halv dl - men tom farfar tyckte att den var god :-) Fantasin sätter gränsen.
anna_rispan
o med Ajvar menar du det dära paprika smeten? oj, låter som en häftig blandning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon