Fny
... thumbdown.gif vad enormt störigt! Alla mina små krukor med nysådda fröer i bara torkar ut snabbare än jag snabbt! Det är helt vansinnigt! Även fast jag vattnar på rätt duktigt med vatten torkar det ut helt på en enda dag. EN DAG! -fear-.gif Crazy liksom. Och efter EN DAG när jag känner på jorden är den snustorr och stenhård. -cry-.gif Det måste vara jättevarmt i elementen under... och inte är det vi som bestämmer värmen på dem heller, det bestämmer Big Brother liksom. Men räckte det inte med att hälften av mina plantbebisar dog i december när värmen plötsligt drogs upp, ska det förstöra mina frösådder nu också?!?! morrr...

Hörrni ni som vet... klarar fröna att gro även fast jorden torkar ut mellan vattningarna?
Anki V
Har du inte plast över krukorna?

Ska man så inne är det nästan ett måste om man nu inte strår där med vattenflaskan hela dagarna.

/Anki
Lotta22
Ställ krukorna i ett miniväxthus i plast, vattna underifrån och ha lock på med en glipa, så att det blir ventilation. Fröplantor måste man ha daglig koll på vad gäller vattning och ventilation. De får aldrig torka ut.

Om det är varmt underifrån kan du lägga några tidningar under eller något annat som isolerar lite.

Om du har mycket torv i jorden och vattnar uppifrån, så finns risken att vattnet bara rinner ut på sidorna när jorden torkat till lite.
Blanda upp jorden med hälften sand och, som sagt, vattna alltid underifrån.
Lycka till!
Fny
just ja... plast över krukorna... det hade jag glömt... tack! Förra året när jag sådde för första gången så verkade det inte behövas, det funkade fint ändå, men det kanske bara var tur. Hoppas inte dom här första dagarna ställde till det allt för mycket...
Peztis
Om de inte har hunnit gro så är det nog ingen fara, har de hunnit gro är det värre...

Lycka till med sådderna!
Fny
tror inte att dom börjat gro än, det syns absolut ingenting förutom jord och det har bara gått tre dagar sen jag planterade dom.

eller kanske fyra...
Peztis
beror ju på vad du sått, en del saker komker upp på mindre tid än så! Kolla krasse t ex, det gror på mindre än ett dygn.

Men det är bara att vattna, sätta över plast/huv och sedan vänta, vattna vid behov. Du lär väl snart se hur det gick.
Meriona
Det fixar sig nog ska du se!
wub.gif
Jag bor också i lägenhet och jag har slutat att ha sådderna över elementet för det blir helt enkelt FÖR varmt. Jag har dem på bordet strax framför istället. Men jag är inte säker på att de kommer att klara sig för det, jag håller tummarna helt enkelt.
Fny
tack! kompiskram.gif då är jag lite lugnad, för jag tror inte att fröerna ska komma upp förrän efter en vecka eller två.. Jaja, vi får väl se hur det går. =)
Meriona
Försök tänka så att varje grott för är nånting extra, bli inte besviken för de frön som INTE gror. Det är nog fel på dem helt enkelt. smile.gif
Rosmarin
På så kort tid tror jag inte heller att det är någon större fara. Fukta du dem nu och täck ordentligt med plast alt. stoppa in hela krukorna med sådderna i varsin liten plastpåse och titta till dem lite då och då.

CITAT (Meriona @ 06-03-2010, 19:18) *
Försök tänka så att varje grott för är nånting extra, bli inte besviken för de frön som INTE gror. Det är nog fel på dem helt enkelt. smile.gif

Bra och positivt tänkande! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon