Millu
Jag ska försöka mig på att odla körsbärstomater i ett av mina fönster. Är det någon som vet en bra sort för just odling i fönster?
Fönstret är i väster-läge och det blir väldigt varmt där på sommaren.

En sort som inte hänger för mycket är nog det bästa. Så vilka sorter tror ni passar? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De som ofta passar bäst är sorter som Tiny Tim och Microtom, tyvärr satsade nog förädlarna mest på att få en snygg liten och kompakt planta och glömde smaken, för jag tycker de ofta är för vattniga vilket gäller många av de här små och kompakta tomaterna. Men har man bara köpetomater att jämföra med kommer man dock inte märka någon större skillnad.
Millu
De plantorna verkar lite små. Jag odlar gärna en större tomatväxt med rikligare skörd i fönstret men bara den växer uppåt och inte behöver vara i en ampel. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tiny Tim kan bli 60-80cm hög bara den får rejäl jordvolym.

Det är ju jordvolymen som ofta blir problemet i fönster, hur stor vikt klarar dina fönsterbrädor? Mikoro tom kan nog klara sig med någon liter, Tiny Tim vill nog ha runt 5liter större sorter vill ha större krukor för att ge bra skörd. Så hur stora kan krukorna vara?
Millu
Krukorna jag kommer använda är på 3 liter. Större blir nog lite problem. Jag får helt enkelt prova och se hur stora plantorna blir. Tack för ditt svar. smile.gif
Anemone nebulosa
Jag pratade med Åke Truedsson (tomatklubben) om tomatsorter mm och han rekommenderade att oavsett om man odlar en dvärgbusktomat så ska plantan helst ha en 20-literskruka, är det en dvärgbusktomat så sa han att dock att en 15-literskruka funkade. Han är ju expert ... men visst får man prova sig fram.

I tomatklubben finns förresten många busktomater och dvärgbusktomater att välja mellan. Sammanlagt finns i år 500 olika tomatsorter. *tips*
Millu
Jag ska kika på tomatklubben, tack för tipset!
Bassam
Hej

Det är bra om man börja med 3l kruka och sen kan man omskola dom i stora annars växter satsa mest på rötter .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon