4:an
Har idag hämtat mina första glasögon...blev att ge upp och inse att Q8:as läsglasögon inte räckte...
just nu snurrar allt och jag tycker att jag lever i ett hav av vågor...glaset med rödvin hjälpte inte...trodde att det skulle stabilisera lite...någon som har progressiva glasögon som kan upplysa mig om hur länge jag skall
vara på detta gungande hav??? sick.gif känner mig åksjuk!
Aqvakul
Jag tyckte det gick över på någon dag...
Så snabbt! Så skönt! I a f ser jag bättre ....varnade min gubbe och sa att nu blir det nog skilsmässa när jag ser hur du ser ut!!! naughty.gif
Eva i Höga
Är det inte bättre på måndag tycker jag du ska gå tillbaka till optikern. Lycka till!
vitavargen
CITAT (4:an @ 06-03-2010, 20:00) *
Har idag hämtat mina första glasögon...blev att ge upp och inse att Q8:as läsglasögon inte räckte...
just nu snurrar allt och jag tycker att jag lever i ett hav av vågor...glaset med rödvin hjälpte inte...trodde att det skulle stabilisera lite...någon som har progressiva glasögon som kan upplysa mig om hur länge jag skall
vara på detta gungande hav??? sick.gif känner mig åksjuk!

Har inga erfarenheter av prgressiva glasögon.

(Men jag får gratta dig, för det är liksom att börja gå i skolan vid sex eller sju års åldern. I båda fallen kan man börja läsa smile.gif )
giggle.gif
Alba
Mina första progressiva glasögon höll på att göra mig knasig.
Jag var så yr i huvudet - gick i ständigt rus - kunde inte gå nerför en trappa utan stöd - jag hittade helt enkelt inte av trappstegen det var hemskt.
Men - det vänder - nu kan jag inte tänka mig att vara utan progressiva.

Lycka till - du ska se att en ny värld öppnas - du kanske upptäcker en helt ny gubbe vid din sida. Du kanske säger - åhhh är du sååå snygg - varför skaffade jag inte glasögon för länge sen.
Peztis
Det där med progressiva glasögon är det väldigt olika med att vänja sig vid. För en del går det bra på en gång, för andra kan det ta veckor medan ytterligare andra aldrig vänjer sig...

Du bör nog i alla fall ge det en vecka eller så innan du går tillbaka till optikern. Eller sa optikern inget om detta?

Tyvärr är det inte ofta som det där glaset vin får saker att jämna ut sig, det blir bara ytterligare en dimension i sjögången! biggrin.gif
aanderss
hoppas de blir bra
Optikern sa att jag skulle röra på huvudet för att hitta rätt i synfältet...jag går runt som en guppande fågelskrämma just nu....tur jag är gammal sekreterare som hittar på tangenterna...! a0a.gif har i a f kul idag!!!
Christa
För mig tog det ungefär 6 veckor att vänja mig har jag för mig. Minst! Jag bytte till mina gamla när det kändes för jobbigt. Jag kände mig också åksjuk.

En del säger att man vänjer sig fortare om man har de nya hela tiden men det orkade jag inte. När jag väl vant mig så kändes det helt ok.

Blir det inte ett dugg bättre på flera veckor så kan det ju vara något fel på glasögonen men det är vanligt att det tar ett tag att vänja sig.
zissi
För mig tog det nog ett par månader minst. Hittade inte fokus alls i början. Höll på att bli knäpp. Än i idag kan jag inte ligga och läsa, sitta vid datorn, ligga o titta på TV med de progressiva glasögonen. Jag har terminalglasögon vid datorn och läsglasögon när jag ligger och läser. Vid TV:n är jag utan.

Hoppas du vänjer dig fortare än jag gjorde wacko.gif duh.gif sick.gif cool.gif sweatingbullets.gif rtfm.gif .......... tummenupp.gif bravo.gif biggrin.gif wub.gif cool.gif
gnon49
Visst vänjer du dig. Titta på Tv och läs en tidning s å vänjer sig ögonen snabbt till dom olika synfälten.
Men visst gick man och nickade mer än vanligt i början. Det hör liksom till.
Myosotis
sick.gif Jag blir illamående bara jag läser om det sick.gif Skulle aldrig klara av såna glasögon sick.gif Hoppas du vänjer dig snart!!
pejori
Här snurrar det bra, varje gång jag byter glasögon.
Men jag vet av erfarenhet, att det släpper bättre om man står ut lite.
Jag gungar fram, där det inte är någon fara, och är försiktig vid bilkörning (gamla på) men efter ett par dagar, är dom gamla passe och dom nya gäller.
Här kan det ta en vecka, om jag väntat länge med att byta upp mej, eller alternerar mellan linser(vid fest) och glasögon tummenupp.gif
Bara skillnaden mellan linser och glasögon, är en orsak till yrsel.
(linser ger fullt synfält, medans glasögon ger ett begränsat synfält)
Myosotis
crying.gif Hoppas jag aldrig behöver glasögon! Det låter hemskt när du säger att glasögon ger yrsel pga begränsat synfält. sick.gif
Alba
4:an hur går det - har du inte hittat datorn än naughty.gif - du har varit så tyst.
Jag har själv hämtat ut nya progressiva - det är tredje gången för progressiva för mig. Förra gången jag bytte gick det hur bra som helst men du går världen i vågor.
Jag byter gamla och nya med jämna mellanrum - förr eller senare ska det väl bli bra hoppas jag. giggle.gif
Nu har jag hittat hit igen...tredje dagen idag och nu går det bättre och bättre...tror på principen att: nu kör vi!
Har jag fått glasögon så skall de sitta på näsan, tror att det går snabbare då att vänja sig....hoppas, hoppas! Var t o m ute och cyklade igår med dem gick väl inte helt ok hela tiden men höll mig på cykelbanor...var ju bara tvungen att cykla ut till kolonistugan igår och känna av lite vårkänslor...och hjälp vad jag såg bra där! Jag hittade knoppar...knoppar här och knoppar där!!! Tack till er alla för värme och råd!!!

känner mig bara sårig i ögonen...är väl omställningen kan jag tänka!
Alba
Så skönt att du hittade hem igen. cool.gif
Det gäller nog att inte ge upp......säger jag som haft dem på bara 1 tim idag.......i morgon ska jag utöka tiden.
vitavargen
CITAT (4:an @ 08-03-2010, 17:01) *
Nu har jag hittat hit igen...tredje dagen idag och nu går det bättre och bättre...tror på principen att: nu kör vi!
....

Jätte kul att det går bättre och bättre med dina nya glasögon.
herkules
CITAT (4:an @ 08-03-2010, 17:01) *
Har jag fått glasögon så skall de sitta på näsan, tror att det går snabbare då att vänja sig....hoppas, hoppas! Var t o m ute och cyklade igår med dem gick väl inte helt ok hela tiden men höll mig på cykelbanor...var ju bara tvungen att cykla ut till kolonistugan igår och känna av lite vårkänslor...och hjälp vad jag såg bra där! Jag hittade knoppar...knoppar här och knoppar där!!! Tack till er alla för värme och råd!!!
känner mig bara sårig i ögonen...är väl omställningen kan jag tänka!

du är duktig du! jag provade progressiva och blev snurrigare än vanligt - inget för mig alltså
sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon