Full version: Pärltomat
Laura
Jag kom på när jag var och handlade i veckan att de godaste tomater jag ätit är pärltomater (och vilka jag köpte i veckan). Vet någon var man kan få tag på frö eller om man kan använda frön från dessa tomater jag köpte?
Preussen
Impecta har ett visst utbud men om de har pärltomater vet jag faktiskt inte.

du kan sätta fröer från din köpetomat men det kan vara en hybrid och då vet man inte hur avkomman blir. testa, i värsta fall får du köpa nya tomater att äta smile.gif
Anemone nebulosa
Kolla in tomatsidan.se eller tomatklubben.se

Vad menas förresten med ´pärltomat´?
Laura
CITAT (Nicoline @ 08-03-2010, 23:40) *
Kolla in tomatsidan.se eller tomatklubben.se

Vad menas förresten med ´pärltomat´?

Vet inte, det står bara så på paketet. Finns inte alltid, men när det finns köper jag dem då de är så söta och goda smile.gif De är pyttesmå och lite avlånga, som mini plommontomater...

[attachment=47916:Bild129b.jpg]

Jag lyckades pilla ut några små frö men de är så små och jag är då tveksam om de kommer att gro... unsure.gif
hattstugan

Har testat att så frön från små Plommontomater och tror att vartenda frö har grott!! Men vad det blir i slutändan vet jag ju inte!!

Det är värt ett försök tycker jag!!

Lycka till!!
Limpan86
Ett hett tips!!!

Köp Houndreds and Thousands.
http://www.raravaxter.com/product_info.php?products_id=1264

Jag odlade den förra året och fick helt bisarrt mycket tomater, det värsta jag sett. Tomaterna var i pärlstorlek och blev klara rätt så tidigt. Plantorna var lättskötta och alla jag sått överlevde.
Jan Lindgren
Hej!
Vad är pyttesmå. Jag ska ta hem lite växter från Tyskland. Firman har en tomatsort som kallas Jonannisbeertomate Red Spoon. Tomaterna ska bara bli en centimeter. Den måste jag prova. www.garden-shopping.de Jag vet att de ekologiska odlarna på Holma i Höör har en minisort. Kolla med dem.
MVH
Jan Lindgren
malarmaster
se ut som körsbärstomater. hur många namn kan man hitta på ? Ulf
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är en vanlig körsbärstomat/cocktailtomat på bilden. Det som ICA trycker på sina förpackningar är hittapånamn ex. byttorna med vildtomat = blandade hobbyodlarsort (som ju faktiskt inte är vildtomater).

Sorten liknar Cocktail/körsbärstomaten Sunstream F1 som vi odlade på jobbet förra året, högväxande, ska tjuvas är främst framtagen för uppvärmda växthus.
Laura
Tack alla! Jag tror jag nöja mig i år med de jag redan köpt plus dessa frö jag lyckades ta fram, men skall testa 100s & 1000s och Sunstream F1 nästa år. Tack för hjälpen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon